2 cilinder 60cc viertakt boxer

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door pat1311, 14 jul 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.917
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D absoluut acceptabele uitleg!....

    Die drijfstang lagerkappen, zitten die nog met speciale boutjes en/of een paspen-constructie vast? Want in elk geval in de normale motorbouw is dat een tamelijk kritische bevestiging, met minimaal een manier om de positie van de kappen te fixeren, en hoog kwaliteit fijne draad boutjes.
     
  2. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Nou Brutus,

    Er is geen speciale constructie,fijne draad of iets anders speciaals aan de gedeelde drijfstangen. Ik denk dat de pasvorm van kruk en big-end het geheel uiteindelijk wel positioneerd.
    Verder gewoon 2x m3 boutjes in 2011 aluminium.
    Ik heb er geen berekeningen op los gelaten maar Ik denk dat het wel goed zit,de motor is al meerdere malen met succes gebouwd dus denk ik niet dat daar een ontwerp fout zit.

    Ik maak mezelf meer zorgen over het gebruikte staal voor de krukas en dat dit niet gehard is,alhoewel de krukken door de 3x lagering erg dicht bij de lagers lopen.

    Maar ik denk dat je zowiezo de krachten die op zo'n motortje komen niet kunt vergelijken met iets full scale commercieels wat jaren mee moet gaan.
    Als ik dit motortje kan laten lopen zo af en toe als ik zin heb (als ik m überhaupt aan de gang krijg, )ben ik al zeer tevreden

    Het gaat mij toch vooral om het bouwen,als het klaar is verlies ik snel de interesse
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.917
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh... Ik dacht dat je wellicht de motor in een model wilde inzetten....
     
  4. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    20170717_211537.jpg 20170718_185519.jpg 20170718_205232.jpg Omdat ik nog steeds zit te wachten op een stukje gietijzer voor de tweede cilinder bus heb ik vanavond vast een zuigertje gemaakt.
    20170718_205627.jpg 20170718_205634.jpg
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2017
  5. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    O ja,

    Het is ontwerp is voor gloeiplug en methanol.

    Maar dat wil niet zeggen dat ik 'm niet alsnog ombouw naar benzine want..tja,, dan lopen ze zo lekker stationair en komt de compressie niet zo nauw;)
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2017
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 18 jul 2017
  7. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    20170720_220739.jpg Nog steeds geen gietijzer dus maar begonnen aan een cilinderkop.

    Qua aantal bewerkingen,omspannen en opnieuw uitklokken,zeker 1 van de meer complexe onderdelen. 20170719_212943.jpg 20170720_202619.jpg 20170720_220649.jpg Bekijk bijlage 250206 20170720_220815.jpg
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2017
    Bert V en ron van sommeren vinden dit leuk.
  8. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.873
    Locatie:
    Hulshout België
    Misschien zie ik het verkeerd , maar het lijkt alsof je een O-ring als zuigerveer gebruikt ?

    Groeten Jef
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kun/wil je wat meer over die drie eerdere motoren vertellen, c.q. laten zien?

    Kom d'r maar in Bert/Brutus (resident benzeen- en vonken-junkie).
     
  10. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja,die O ring is een viton ring.
    Via een ander forum(hmem) vernomen dat dit zeer goed kan werken.
    Voor het eerst bij mijn vorige motor toegepast en het werkt idd super.
    Mischien dat ze iets minder duurzaam zijn dan metalen ringen maar de compressie is niet te geloven en ze blijven ook goed bij hoge temperaturen.
     
  11. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    20150701_211738.jpg Mijn eerste motor was de rweetakt Debbie van Jan Ridders.

    Een mooie motor die internationaal vaak gebouwd is maar die niet veel mensen probleemloos aan het lopen hebben gekregen.
    Er staat nog een bouwverslag van deze motor op dit forum,volgens mij ook zonder succes dit is iig mijn versie,ook geen succes. 20150701_211324.jpg
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  12. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb daarna wat kleine eenvoudige stoommachientjes gebouwd voordat ik aan mijn volgende ic project begon.
    Dit was de firefly.46 tweetakt.

    Erg leuk motortje om te bouwen zonder commercieel gekochte lagers maar met een bronzen krukas glijlager.Omdat gas en vloeistofdicht te krijgen en toch soepel te laten draaien was best lastig.
    Ik schrok bíjna toen dit motortje bij de eerste poging startte. 20160620_095730.jpg 20160620_095858.jpg

    Een filmpje hiervan op youtube waar ik met 1 hand probeer te filmen em met de andere hand het motortje aan de gang probeer te houden
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2017
    ron van sommeren en Gea vinden dit leuk.
  13. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    D
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2017
  14. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Mooie foto's, knappe stukjes vakwerk en een leuk en interessant topic om te volgen :koud:.
    Groet, Bert
     
  15. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    268
    Heel herkenbaar.
    oefening baart kunst. heb ik zelf ook ondervonden.
    Mocht je niet tevreden zijn over de o-ring, bij http://www.thn.nl/zuigerveren , kan je voor een schappelijke prijs
    zuigerveren kopen.
     
  16. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    20161012_112258.jpg 20161012_112036.jpg 20170722_090852.jpg 20170608_211708.jpg Daarna de 15 cc 4 takt lynx.

    Voor het eerst kleppen en een nokkenas.
    Erg leuke motor om te bouwen Bekijk bijlage 20440

    Nog een filmpje van de eerste run op benzine,rustig aan omdat hier geen olie aan de benzine is toegevoegd.

    Hij draait nu heel mooi vol gas en stationair
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2017
    ron van sommeren, Gea en Bert V vinden dit leuk.
  17. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.873
    Locatie:
    Hulshout België
    Een O-ring gebruiken als "zuigerveer" in een verbrandingsmotor , daar had ik nooit van gehoord :confused: , maar ja , nooit te oud om iets bij te leren hé :D
    Zelf gebruik ik ook wel Viton O-ringen in motoren maar dan enkel om bv. cilinderkop op cilinder af te dichten .
    120.JPG

    Groeten Jef
     
    pat1311 vindt dit leuk.
  18. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Tja,hoe lang zo'n ringetje meegaat weet ik ook niet.

    Mijn motoren lopen mischien max. 10 minuutjes en vaak nog een stuk korter en ik heb geen idee hoe heet ze dan worden.
    Met prop er op wordt het allemaal nog redelijk gekoeld maar met alleen een vliegwiel weet ik het ook niet.

    trouwens ook een goed idee zo'n o ring groef in de cilinder,ook weer iets bijgeleerd:)
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2017
  19. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Verder net nog ff een paar klepjes gedraaid van rvs.

    Ik wílde ook nog de klep geleiders/zittingen maken maar ik kom er net achter dat wat ik voor brons aanzag,messing bleek zijn..Dus maar brons besteld.

    Volgende week begin ik dan maar eerst aan de tuimelaars . 20170722_113320.jpg 20170722_132700.jpg
     
  20. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Dat ziet er trouwens mooi uit Jef.
    Wat ben je daar aan het maken?
     

Deel Deze Pagina