2 cilinder 60cc viertakt boxer

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door pat1311, 14 jul 2017.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    /* Oops. Wrong planet. */
     
  2. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Kijk!

    Dat is nou wat ik noem een ambitieus project.
    Negen cilinder rotatie motor,475 cc!!
    Daar gaat wat massa rondraaien zeg..
    Prachtig om te zien,zal wel koppel hebben ook..
    Ik zie net voor een.prop van 36 x 20...

    Bijzonder ontwerp ook,geen carburateur en maar 1 klep en een soort van spoelpoorten ala tweetakt begrijp ik?

    Te ambitieus voor mij en mijn machines denk ik zit met deze al aan de limiet van mijn draaibankje al is er met wat improvisatie veel mogelijk maar hier ben ik nog niet aan toe..

    Ik heb hier echt bewondering voor,ik moet eerst mijn twee cilindertje nog maar eens aan de gang zien te krijgen.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik vind het jammer dat deze metaal-projecten (stoom, explosie, turbine) door het forum verspreid staan, vandaar dat ik beetje heen en weer link. Heb al eens voorstel gedaan voor een vijl-, boor-, draai- en frees-subforum.

    't Wordt ook tijd dat @Dickie met zijn V8 verder gaat :)
    Eerder V8 draadje van Dick, inmiddels gesloten:
    Ox 5 V8 Curtiss-Wright. - MBF
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2017
  4. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Tja,ik wist ook niet precies waaronder ik dit verslag moest plaatsen.
    En het is zeker heel leuk om andere "model engineering" en in het bijzonder motor bouw projecten te volgen of het nou stoom,ic,turbine of iets anders is.
     
  5. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Zo,

    Ik ben weer terug van vakantie en dus maar weer wat nuttigs gedaan,

    Aangezien ik nog steeds aan het wachten ben op rond 50 gietijzer voor de tweede cilinder bus ben ik maar vast begonnen met de nokkenas.
    Ik maak deze in losse delen,losse nokken die ik vastzet met groene loctite en pinnen op de nokkenas.

    Zo heb ik het de vorige keer gedaan en dat werkte goed dus zolang ik geen camgrinder heb zal dit moeten voldoen.





    Eerst diameter klein genoeg maken zodat het in mijn grootste spantang past(20mm)
    20170818_160512[1].jpg


    Daarna een paar "blanks" maken.. 20170818_163242[1].jpg


    Afzagen. 20170818_163433[1].jpg

    Tissues,soep en een paar embryo nokjes..wat wil een man nog meer.. 20170818_172354[1].jpg


    Daarna wat vorm geven.. 20170819_142231[1].jpg

    De eerste klaar.. 20170819_145621[1].jpg
    En zover dus..
    20170821_230257[1].jpg

    Op het eerste gezicht leek het geheel er best goed uit zijn gekomen maar toch wilde de complete as niet draaien in het nokkenas huis.
    Bij nadere inspectie bleek van de twee laatst gemaakte nokken het as gat niet in het midden te zitten.

    Snel een nieuwe gemaakt omdat het al laat was een beetje haastig en bij deze nieuwe zat weer het gat niet goed.
    Morgen met een een frisse kijk maar eens kijken wat er fout gaat en wat ik er aan kan doen.
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2017
    ron van sommeren en Demaic vinden dit leuk.
  6. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Nou,na wat gevloek en gezucht is het uiteindelijk gelukt om de nokkenas vrij en soepel te laten draaien.
    Morgen de nokjes goed en vast zetten en nog wat kleine dingetjes afwerken.
    Ik heb ondertussen ook mijn gietijzer en de distributie tandriem en schijven waaraan ik ook nogal wat moet aanpassen dus ik kan voorlopig vooruit.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe maak je het profiel van de nokken?
     
  8. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Vandaag wat kleine dingetjes gedaan.

    Het is verbazingwekkend hoe veel tijd er in sommige dingen gaat zitten.
    Ik heb de asjes van de tuimelaars op maat gemaakt en in ieder asje c-clip groeven gestoken.

    Daarna de krukas op maat gemaakt en uit zitten vogelen hoe ik hier de kleine tandriem schijf van de distributie riem aan vast zou maken.
    Hierbij is ook de afstand erg belangrijk voor het uitlijnen van de riem met de grote tandriem schijf die op de nokkenas komt.

    Ik heb uiteindelijk gekozen voor een rand in de krukas die in een groef in de tandriemschijf valt die de schijf borgt op de kruk as.
    Daarna m5 in de krukas getapt en zo de schijf bevestigd,ik zal morgen wat foto's maken om dit te verduidelijken

    Dit werkt naar tevredenheid alleen is de tandriem een beetje aan de korte kant,de hartafstand van de tandriemschijven klopt volgens tekening maar zit erg strak.
    Ik ga dit morgen ff oplossen door een keer over het nokkenas huis en een keer over het carter te skimmen met een vlakfrees.

    Ik post morgen wat foto's hiervan en ook van hoe ik het nok profiel gemaakt heb,het is nu alweer te laat;)
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2017
  9. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
  10. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    839
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Een tandriem mag niet te los zitten, want dan slaan de tanden eraf...
    Losser veranderd ook je timing iets.
    De reden dat bij sommige bovenliggende nokkenassen het nokkenastandwiel een conische passing had.
    Om verschillen in afstand op te vangen..
    Kijk dus uit...
     
    Ferdy vindt dit leuk.
  11. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Duidelijk verhaal,

    Maar zoals het nu is buigt de nokkenas zelfs een beetje door en loopt de zaak stroef dus ik dacht aan 0,25 mm skimmen,dat moet me dan een halve mm tandriem lengte opleveren en hopelijk is dat genoeg om net niks hoeven te vervormen.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet echt... ik begrijp niet zo goed hoe een conische passing van de nokkenas-poelie verschillen in afstand opvangt....

    V.w.b. het strak staan van de riem: check ook je poelies: die hoeven maar een fractie te ruim te zijn en die riem staat strak.
    Kijk daarbij goed hoe de riem op de poelie ligt: als de toppen van de tanden van de poelie het vlakke deel van de riem raken, is het risico op riembreuk erg groot.
    De riem moet ideaal met de toppen van de riemtanden in de kuil liggen, en de riem zelf moet de toppen van de tandpoelie nét niet raken.

    Daar zou ik éérst naar kijken, voor je de as-afstand gaat aanpassen.

    Overigens is een ongeleide riem erg ongebruikelijk. De motor zet uit als hij heet word, en de riem doet daar niet aan mee. Gebruikelijker is om de riem iets ruimte te geven en een spanrol in het losse part van de riem te zetten, die zodanig afgesteld is dat de riemspanning bij bedrijfstemperatuur OK is.
    Da's hier allemaal een beetje krapjes om te maken...
     
  13. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik zal het straks nog ff goed bekijken voordat ik iets blijvends verander door te frezen.
    Bij mijn vorige motor was er ruimte zat voor een spanrol en dat maakt de maten een stuk minder kritisch.

    In dit geval is er echt geen ruimte,het is echt een heel kort riempje,151 mm dacht ik zo uit mijn hoofd en dat maakt m ook nog eens relatief stug en is er weinig marge voor te ruime poelies.
    Mischien was een tandwiel aangedreven nokkenas een betere oplossing geweest gezien de geringe onderlinge afstand van de assen maar zo stond het op tekening.

    Ik ben geen tandriem expert dus zal ik Brutus' advies volgen en de zaak ff goed onder de loep nemen.
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2017
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Krijgen de nokken smering uit het carter?
     
  15. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja,
    Er zit een gat in het carter wat correspondeert met een gat in het nokkenashuis,hierdoor wordt de nokkenas gesmeerd.

    Ik heb vandaag weinig zicht werk gedaan,nokkenas op maat maken,nokken op de juiste plaats en juiste hoek vastzetten en de grootste poelie op breedte maken en 2 maal voorzien van schroefdraad en 2 M5 made schroejes om deze op de as te borgen.

    Ik heb toch een klein beetje van de onderkant van het carter afgefreesd en de assen lopen nu soepel.
    Mocht er toch teveel "slack"op de riem zitten dan maak ik wel een ander nokkenashuis of ik ga prakiseren hoe ik alsnog een spanrol toe kan passen.

    Ik ga volgende week verder met eerst nokvolgers en nokvolger-geleiders en dan hebben we iig weer iets mechanisch klaar,altijd leuk om te zien of het allemaal werkt.

    En daarna Cilinderbus,zuiger,piston pennen voor de andere kant en het begin van de andere cilinder kop.

    Met die cilinder koppen ben ik ook nog niet klaar,daar zitten nog een hoop lastige bewerkingen in maar die bewaar ik voor het laatst.
     
  16. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    839
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Brutus, 'Niet echt... ik begrijp niet zo goed hoe een conische passing van de nokkenas-poelie verschillen in afstand opvangt....'

    Bij een nokkenas in de kop, wat ik als voorbeeld gebruikte, is de conische passing om de timing exact te houden.
    Het 'losse' part van de riem wordt daar in bedwang gehouden door een spanrol.
    Met het verwisselen, vlakken, enz van een kop heb je altijd enige minime (tot een halve mm toe) hoogteverschillen.
    Door het nokkenastandwiel een konische passing te geven kan je de nokkenas getimed houden en de hoogteverschillen door de tandriem opvangen.
    Immers, in het losse part zorgt de spanrol dat de zaak strak blijft.
    En heb je geen hoekverdraaing.
    Vooral handig bij diesels waar de brandstofpomp door de nokkenas in de kop worden aangedreven.

    Dieselpompen hebben overigens ook vaak een konische passing.

    Hoop dat deze dame duidelijk is geweest nu...
     
  17. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Ok,ik denk dat ik het begrijp maar heb je dan geen axiale verplaatsing van de poelie en tandriem?
     
  18. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb trouwens toch maar de riem iets meer ruimte gegeven en een spanrol bedacht.

    Het ziet er wat mínder strak uit maar loopt echt veel mooier nu. 20170825_194659.jpg
     
  19. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Een naaldlagertje als spanrol.
    Ik moet het nog wat verfraaien maar het werkt echt goed.
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Jinny.
    Ik begrijp hieruit dat je de krukas op tijd zet, dan de nokken as op tijd zet en daarna (met de riem al geplaatst) het nokkenastandwiel vastslaat op de nokken as en borgt.
    Dit lijkt me nagenoeg ondoenlijk omdat je tuimelaars/stoterstangen door de klepveren altijd tegen de nokken drukken en je die nokkenas dus niet nauwkeurig kan "vastzetten".
    Ik ken alleen tandwielen die met conische vatting EN een spie vastzitten op een nokkenas.
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2017

Deel Deze Pagina