2 cilinder 60cc viertakt boxer

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door pat1311, 14 jul 2017.

  1. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Harm, ja, je zet de krukas op tijd en de nokkenas met een klem vast.
    Die klem zorgt ervoor dat de nokkenas tov het klepdekselpasvlak nagenoeg niet meer kan bewegen.
    De overgebleven ruimte vul je op met gelijke voelermaten aan beide zijden.
    Op die manier is de nokkenas gefixeerd en kan je de krukas haarscherp op tijd zetten.
    De riem ligt al op de tandwielen en als het zaakje recht staat zet je de riem op de juiste spanning en daarna haal je de nokkenasbout aan op voorgeschreven koppel..
    Klusje geklaard.

    Meer dan eens gedaan 20 jaar terug...
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De dame is duidelijk geweest, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het nog nooit zo gezien heb.... De riemgedreven nokkenassen die ik tot nog toe door handen gehad heb, hadden altijd een spie tussen as en poelie, en als er fijn gesteld moest worden, kon je "offset-spietjes" gebruiken (spietjes met een "trap"), en een enkele keer heb ik poelies gezien die middels bouten en slobgaten op een flensdrager op de nokkenas bevestigd werden.

    Maar nog nooit slechts een kale konus: slippende nokkenas-aandrijving is onherroepelijk motorschade..

    Wil niet zeggen dat het niet voorkomt, want ik heb nog lang niet alles gezien.
    Maar ik begrijp nu wel wat je bedoelde....
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Draait jouw motor linksom????

    Want anders gaat dit niet goed komen, dan zit de spanrol in het halende part van de riem....
     
  4. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Geen paniek...

    Mijn motor draait nog helemaal niet

    Gewoon ff om te laten zien...
    Hetzelfde gat zit gewoon ook aan de andere kant,nog niet naar gekeken ,alleen of een spanrol.zou passen..

    Maar dank je voor de opmerkzaamheid
     
  5. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    En je hebt gelijk...hij moet idd aan de andere kant..:)
     
  6. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    En slippende nokkenas aandrijving(of breuk) resulteert in deze motor(en in mijn vorige en andere motoren) niet in motorschade maar slechts in een verkeerde timing.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh? Ik heb er toch wel eens kromme kleppen van gehad....
     
  8. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Natuurlijk kan dat,

    Als er tussen de zuiger in bdp en kleppen bij maximale kleplift geen ruimte meer zit dan loopt er iets kapot.

    Bij deze motoren is er nog steeds een beetje ruimte dus niks aan de hand.
    Interference of non interference design.
    De ontwerper van mijn vorige motor refereerde hier aan als"safe design".

    Ik heb lang geleden wel eens een gebroken distributie riem gehad bij een opel 2.0 8 klepper.
    Niks aan de hand maar bij de 16 klepper zou het fout zijn gelopen.
    Het ligt aan het ontwerp van de motor.
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2017
  9. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    De arm vd spanner staat bijna haaks op de riem zie ik. Volgens mij ontstaat hierdoor een hele grote kracht op het draaipunt. Zou je de spanner niet meer in lijn met de riem kunnen plaatsen?

    Voor wat betreft de nokkenaspoulie zonder spie. Ik heb wel eens aan een 2 liter Ford blok gewerkt waarbij ook geen spie was toegepast. Afstellen vd timing was daarbij wel makkelijk. Met een paar pennen kon je de beide nokkenassen blokkeren. Daarna de krukas op de merktekens en dan de nokkenaspoulies vastzetten.
     
  10. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Nogmaals,
    Dit is slechts een "mock up"
    Snel er op geschroefd om te zien of het zou werken..
    Het.gaat goed komen:)
    De hoek is overigens niet zo haaks als op de foto lijkt.

    En ik heb een bestaand gat gebruikt.
    Ik kan altijd nog een gat maken op een meer gunstige plek mocht dit nodig zijn

    En is er bij een "echte " motor geen kans op verdraaing zonder enige vorm van borgen?
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2017
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wat maakt dat uit?
    Als je met 100 gram tegen de riem moet drukken met een arm haaks op de riem, moet je nog steeds met 100 gram tegen de riem drukken als die arm onder 20 graden staat op de riem.
    Je draaimoment op de vastzetbout is alleen groter naarmate de spanner meer evenwijdig staat op de riem.
     
  12. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Daar is het op koppel vastzetten en de conische passing voor.
     
  13. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Je zet de nokkenas met speciaal gereedschap vast, vroeger bij VW motors met enkele nokkenas zat achter op de nokkenas een gleuf waar in een speciaal stuk gereedschap paste en dat lag over de cilinderkop heen dat kon je dan afstellen aan beide kanten met voeler maten.
    Daarna alles op tijd zetten en de bout van het nokkenas vastzetten, dan stond alles precies goed.
     
  14. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Erg spectaculair is het niet maar nog een paar kiekjes van de nokvolg geleiders/houders dinges.. 20170826_140201.jpg
    Stukje fosfor brons..
    20170826_141108.jpg 20170826_142109.jpg 20170826_143357.jpg 20170826_150332.jpg
     
  15. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Nou,
    Ik ben druk bezig geweest maar heb niet veel kunnen produceren.

    Ik heb ondertussen wel de tweede cilinderbus kunnen maken. 20170828_203649[1].jpg
    20170828_202530[1].jpg 20170828_213953[1].jpg 254398[/ATTACH]
    gaatje boren... 20170828_215203[1].jpg
    20170829_180330[1].jpg
    En zo ziet het er nu uit, 20170830_184113[1].jpg
    20170830_184128[1].jpg
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2017
    Jinny vindt dit leuk.
  16. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    De reden dat ik niet meer heb kunnen doen is dat ik besloten heb om de nokkenas opnieuw te maken.

    Ik was er niet tevreden over.
    De eerste twee nokken waren nog redelijk maar bij de laatse twee zaten de asgaten uit het midden en had het nokprofiel een afwijkende vorm.

    Het heeft me een paar avonden gekost om precie uit te vinden waar dit nu eigenlijk aan lag maar het is opgelost.

    En ik dacht nu ik toch opnieuw moet beginnen om het maar meteen goed te doen en de nokkenas en nokvolgers van C45 te maken zodat ik ze kan harden.
    Vanavond een begin gemaakt en de eerste nok is geslaagd.

    Wel een flinke klus voor mijn hobby chineesje maar uiteindelijk gelukt. 20170830_203410[1].jpg

    Werd behoorlijk heet ook:)

    20170830_231023[1].jpg
     
  17. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik zou ook nog laten weten hoe ik de het profiel van de nokkenas heb gemaakt.

    Mijn eerste freesmachine was de HBM bf16,de kleinste telg van de bf serie freesmachines van Buitelaar.
    Achteraf gezien een miskoop want deze is te klein en onstabiel voor mij iig om er iets zinnigs mee te doen.

    Ik heb deze nog wel voorzien van een soort van cheap ass digitale uitlezing dmv een soort grote schuifmaat encoders en een arduino met een android app op een tablet maar dit was te gevoelig voor interferentie zodat deze machine eigenlijk niet meer gebruikt werd.

    Daarom heb ik als hobby project deze voorzien van stappenmotoren en chinese kogelomloop spindeltjes.


    Ik gebruik dit eigenlijk te weinig om er handig in te worden maar voor dit soort complexe vormpjes kan het een oplossing bieden.
    En de ontwerpen van deze motortjes zijn vaak zo dat ze gemaakt zijn om conventioneel te maken. 20170819_102607[1].jpg

    Zo heb ik dus de de nokken en ook de tuimelaars en het profiel van de drijfstangen gemaakt.

    Bekijk bijlage 254419 20160913_123509[2].jpg
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2017
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het profiel is opgebouwd uit twee cirkels, verbonden door de twee raaklijnen aan die cirkels?
     
  19. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Het profiel is opgebouwd uit een base radius,een nose radius met een offset van de baseradius die de uiteindelijke maximale kleplift geeft en twee flank radiussen die alles met elkaar verbinden 20170830_235633[1].jpg
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2017
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is een manier, die voor "zomaar een demo-motor" wel werkt, maar voor een motor die écht moet draaien (werken en vermogen leveren, levensduur moet bereiken) niet zal functioneren (tenzij de nokvolgers van rollen voorzien zijn, dat helpt een klein beetje). rechte nokflanken leiden namelijk tot valve hammering, omdat de klep niet afremt vlak voor het sluiten, maar met een klap op de zitting terecht komt.
    Voor "het echie" ontkom je er niet aan een kleplift diagram te maken (waarbij je rekening houd met acceleratie en decelleratie van de klep), en dan voor iedere krukhoek het samenspel van nokprofiel en nokvolger te tekenen en zo het profiel te bepalen.
    Meestal zijn dergelijke profielen allang een keer uitgevogeld.
     

Deel Deze Pagina