2-componenten epoxy van de Action

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door FOX35, 29 dec 2011.

  1. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik heb over de jaren heen vanwege de lage prijs van het spul regelmatig 2-componenten epoxy van de Action geprobeerd, verschillende tubetjes dus. Ik lijk wel een ezel, want ik blijf me uit zuinigheid aan dezelfde steen stoten: hoewel ik mijn best doe om het 1 op 1 te mengen, maak ik veel te vaak mee dat de lijm niet goed uithardt en dus wat flexibel blijft. Hebben anderen die deze lijm gebruiken dezelfde ervaring? Moet ik bij deze lijm beter wat meer harder dan lijm gebruiken, of is het prutspul dat ik beter niet kan gebruiken?
     
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Prutspul , ik lijm bijna alles met PU .

    Alleen als ik een belastbare verbinding moet maken neem ik 24 uurs epoxy of UHU Endfest 300

    Heb hier ook nog 2 grote tuben uit de bouwmarkt liggen , zou 1A spul zijn volgens meerdere hier , gebruik ik ook niet meer , word gewoon niet hard .

    Mvg Johan
     
  3. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    1 woord TROEP
     
  4. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Mmm... heb die lijm daar nog niet gezien. Toch eens kijken ;-)
    Ik heb dit ook wel eens gehad met epoxy uit de modelwinkel, en dat was geen troep (maar waarschijnlijk te oud :)). Hoe meet je de hoeveelheden af? Ik leg altijd twee "rupsjes" naast elkaar zodat de hoeveelheden toch wel heel erg gelijk zijn.
     
  5. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    met een weegschaaltje
     
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    En dat is de enigste en juiste methode als je geen mengspuit hebt met verdeel nozzle .
     
  7. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    UHU endfest mix ik altijd op het oog , 2x een halve druppel is niet te wegen . :D

    De snellere harzen ( 5 , 10 en 20 min ) die 1 : 1 gemixt worden kan je op het oog mixen .
    Met merk produkten geeft dat geen problemen .

    Alleen de 24 harzen weeg ik af.

    Mvg Johan
     
  8. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Juist met die spuiten had ik altijd een probleem omdat de stof aan de ene kant altijd meer of minder stroperig was dan aan de andere kant. Daardoor kwam er uit de ene kant meer dan de andere, het lukte me nooit om er gelijke hoeveelheden uit te krijgen, dus sneed ik de verbinding tussen de beide tubes los en gaf ik de voorkeur aan tubetjes.
     
  9. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Als je een vingerhoedje vol (of nog niet eens) nodig hebt?
     
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    pak je een weegschaal met 0,1gram aanduiding .
     
  11. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Bij modelbouw gebruik ik epoxy alleen om beukenhouten motordragers met triplex spanten te verlijmen (ik ben old school), maar nu heb ik het voor iets anders nodig, namelijk om een afgebroken tand van een zeer oude antieke klok met houten raderen te repareren. De methode daarvoor is met klei een afdruk van een goed deel van het rad te maken, vervolgens de kleimal om het deel met de ontbrekende tand te doen en de ontstane ruimte te vullen met epoxy. Om vervolgns te functioneren moet de epoxy wel goed uitharden.
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik ben bij de Action ook nog geen epoxy tegengekomen, terwijl ik er toch regelmatig doorheen wandel en een fan ben van hun alleslijm (net UHU Hart) en hun CA lijm.
    Maar als je veel body moet maken kan je er beter iets aan toe voegen zoals microballoons.

    Ben wel nieuwsgierig naar die Action epoxy...
     
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Voor die spuiten heb je dus houders die dus wel gelijkmatige druk uitoefenen waardoor er wel evenveel uitkomt .
    [​IMG]
     
  14. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Ik gebruik alleen R&G 24h epoxy en een weegschaaltje. Mengverhouding qua gewicht hars:harder = 10:4.

    R&G is prijzig, maar is gegarandeerd goed. En laten we eerlijk zijn, je gebruikt toch juist epoxy als het ECHT vast moet zitten? Dan ga je niet rommelen met goedkopie spul.
    Teminste ik niet.

    Werkt ook ideaal voor het maken van glas of carbon onderdelen.
     
  15. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    dan zou ik endfast 300 van uhu gebruiken die word hard als steen, epoxy die snel uithard blijft altijd flexibeler.

    ook al eens gedacht aan acryl die de nagel stylisten gebruiken. kan je heem mooi bewerken met dremel als het hard is. en hard ook nog snel uit.

    mvg Hans
     
  16. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
  17. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Ben bij onze lokale Action ook nog nooit epoxylijm tegengekomen en ik kom er wekelijks.

    Ze hebben wel combipakketjes van een tube papierlijm en een tube knutsellijm.

    Het zal toch niet..... ;)
     
  18. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg
    Heb het er ook nog nooit gezien.

    Gebruik zelf altijd CA en 30 minuten epoxy van hobbycity.

    Zeker die gote CA potjes van hun kosten weinig en goed.

    Heb zelf nooit problemen met het uitharden van epoxy van Hc.
    Wil die uhu endfast 300 nog wel eens proberen is dit nog zoveel steviger als een epoxy?
    Of is het epoxy?


    twijfel wel altijd waarmee CA scharnieren mee vast te lijmen.
    Ja CA zou je zeggen maar met ca heb je vaak snel van die wiite aanslag vlekken.
    Plak het dan maar af om dit te verkomen.
     

Deel Deze Pagina