2 lipo's die ophouden na 2 min rijden!!!

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Jackske, 23 feb 2018.

  1. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Heb ook lipo's van 4S voor de typhon die ik heb en die kan ook op 6S , maar dan zal ik eerder opteren voor 2 lipo's van 3S denk ik, want die kan ik dan ook weer in de raider gebruiken.

    En inderdaad zijn 2 laders dan misschien ook weer een beter optie, aangezien er één het begeeft dat je dan nog één hebt om te kunnen laden.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Wanneer je twee accu's samen gaat gebruiken, in serie of parallel, dat maakt niet uit, dan moet je ze altijd zo blijven gebruiken en nooit als enkele accu voor een ander model. Wanneer je dat doet zullen er met 100% zekerheid verschillen tussen die accu's gaan ontstaan. Door die verschillen zal je met zeer grote waarschijnlijkheid problemen gaan krijgen als je ze daarna weer samen gaat gebruiken.
    In het ergste geval kan dat in een ploffende accu resulteren. Het minst erge is dat je de accu's dan veel sneller zal "verslijten" en je dus eerder nieuwe zal moeten aanschaffen.
     
  3. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Lipo's hebben toch wel wat issues blijkbaar
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Dit geldt voor alle soorten accu's. Door verkeerd gebruik zal de levensduur van de accu op z'n minst duidelijk korter zijn. Omdat het bij LiPo's in het ergste geval tot een ploffende accu en een fikkie kan leiden wordt er bij deze accu's meer aandacht aan besteed.
    Overigens kunnen NiCd en NiMh accu's met een flinke klap uit elkaar barsten. Dat kan je vergelijken met een stevig rotje en kan fikse schade aanrichten. Ze zullen echter zelden in de fik vliegen zoals een LiPo dat wel kan.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    LiPo's gedragen zich als verwende primadonna's.

    Je zou LiFePO4/LiFe accu's kunnen gebruiken. Hun specifieke energie is wat lager dan die van LiPo accu's, maar ze kunnen beter tegen diep ontladen en hoeven niet te balanceren. Dit laat onverlet wat Ernst hierboven al schreef.
     
  6. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Nu toch nog even een vraagje over die 2 lipo's die snel leeg zijn.
    Zoals eerder aangegeven heb ik die 2 op storage geladen, dat wil zeggen dat ze nu op 3.8v ontladen zijn, dus dat is lager dan dat ze kwamen als ik ermee reed, want dan hielden ze er na 3 minuten al mee op,en stonden ze ongeveer op 4.05v ofzo.

    Nu wil ik proberen om een lipo in de buggy te steken,zonder ze eerst op te laden,en dan te rijden tot de lipo cut off op treed.
    En dan ze op te laden en eens kijken of ik er dan terug normaal mee kan rijden tot de lipo cut off in werking komt.
    Ze zijn anders voor de vuilbak dus kan ik beter toch even proberen ze te reanimeren.

    Tenzij ze in rook kunnen opgaan in de buggy natuurlijk.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  8. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Dan moet je daar ook weer iets voor aanschaffen of is er een andere manier voor ze op te warmen,voorbeeld om in het begin wat rustiger te rijden, wat je natuurlijk altijd al zou moeten doen.
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Een lipo die inkakt moet je gewoon wegdoen. De oude niccads kon je nog op-peppen maar met deze accu`s kan dat niet. Leeg is dood. Minder krijg je niet beter.
     
  10. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Als er verder geen gevaar aanhangt kan ik het toch even proberen vind ik.
    En als ze het dan inderdaad weigeren te werken zijn ze voor de vuilbak.

    En toch eens een ander merk proberen , heb momenteel alleen nog maar ervaring met de lipo's van team corally, maar die 2 van 2s zijn amper 2jaar en niet zoveel gebruikt.
    Heb al een 4s daarvan die bol is komen te staan en opengegaan.
    En bij 2 nieuwe van hetzelfde merk van 2s die van in het begin al verschillen had en na 1 keer laden is open gekomen,die hebben ze zonder probleem wel omgeruild, maar als ik lees dat sommigen hier jaren met die batterijen doen, toch eens een ander merk proberen dan.
     

Deel Deze Pagina