2 meter F3A setup, advies.

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Alexzzz, 28 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hallo electro-fanatiekelingen,

    Ik ben momenteel een beetje om me heen aan het kijken om een mooie electro setup samen te stellen voor een 2 meter F3A toestel. Met name over de motor ben ik nog erg aan het twijfelen. Eerste keuze (250 euro) is de Axi 5330/F3A, die is aardig bewezen en wordt door veel mensen gebruikt.

    Nu was ik net bij de LHS (Local Hobby Shop) en heb ik een hele mooie Graupner motor in mijn handen gehad, de GRAUPNER COMPACT 640Z 29,6V
    Best.-Nr. 7779;

    [​IMG]

    https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=7779

    De prijs komt zo rond de 100 euro te liggen.

    Is dit een waardige vervanger voor de Axi of kan ik beter doorsparen? In eerste instantie was ik van plan ook de motor bij HC te bestellen, maar daar hoor ik een heleboel klachten over.....

    Alles tips en adviezen zijn welkom, ook eventuele alternatieven.

    Grt.
     
  2. Is dit niks?---> <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

    Groeten
    Koen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Koen; dat is geen optie, moet een veel te grote prop op.

    Graag weer on-topic:)
     
  4. Sorry, ik ken er niks van.
    Maar volgens mij is dit strict "on-topic" hoor.

    Koen
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Wat voor prop heb je dan ingedachten? Hoeveel vermogen wens je de gebruiken?
     
  6. Henry_Mvsb

    Henry_Mvsb

    Lid geworden:
    23 nov 2005
    Berichten:
    633
    Locatie:
    Eindhoven
    Alex,

    die tip die Koen geeft is op zich geen verkeerde keus.
    Maar als je toch een nieuwe motor wil, dan zou ik voor de Axi F3A-motor gaan. Even doorsparen dus
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    De meesten gebruiken de APC-E 20*13 als ik me niet vergis, bij de Axi, maar groter kan het toestel waarschijnlijk niet kwijt. Vermogen durf ik geen getal aan vast te knopen bij gebrek aan expertise op dat vlak:D

    Ik weet niet of het helpt, maar mijn X-tra 2000 (verkocht) was ongeveer 4.7kg en draaide een 17*12 APC met ongeveer 7900 toeren rond, die had alle power die ik me kan wensen. Nu is dat misschien niet direct om te toveren naar electrowaarden, maar dan heb je een idee (sowieso is een APC brandstofprop een zwaardere belasting voor de motor)

    Grt.
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Even beide motoren naast elkaar nog;

    Axi 5330/F3A;

    Specification
    No. of cells 10s Li-Poly
    RPM/V 235 RMP/V
    Max. efficiency 91%
    Max. efficiency current 23 - 57 A (>85%)
    No load current / 10 V 1,8 A
    Current capacity 72 A/20 s
    Internal Resistance 45 mohm
    Dimensions (diameter. x lenght) 63x64 mm
    Shaft diameter 8 mm
    Weight with cables 652 g

    Graupner;

    Specification

    Nominal voltage: 29.6 V
    Operating voltage range: 11.1 ... 37 V
    No-load speed: 7992
    Revs. / Volt (kV): 270
    Permissible motor direction: R and L
    Case length excl. shaft approx. 64 mm
    Diameter approx. 63 mm
    Free shaft length approx. 25 mm
    Shaft diameter approx. 10 mm
    Weight approx. 644 g
    LiPo battery, Order No.: 2 x 7658.4
    Recommended propeller*, Order No.: 1318.50.20
    Thrust in N (1 N = 100 g): 75
    Current drain: 55 A
    Connector type: G3.5
    Recommended speed controller: COMPACT CONTROL 95S
    *Not for continuous operation; for intermittent use or part-load running. At high operating voltages a smaller propeller must be used.
     
  9. 3w4Ever

    3w4Ever

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    403
    Locatie:
    Poldergebied
    Dergelijke wensen, +/-7800rpm en 17*12 prop, heb ik kunnen bekomen door een plettenberg xtra 25/12 motor op 10S lipo te nemen.
    Voor dergelijke motor even doorsparen maar dan heb je ook wat.
     
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ja, dat vergat ik nog te melden; de motor komt in ieder geval op 10s.

    Grt.
     
  11. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Als ik de specs bekijk is deze motor voor maar 8s lipo's. Het gewicht van de motor is wel overeenkomstig met de AXI F3A motor, maar dat zit hem in de 10mm as, denk ik.
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zou het op 8 cellen genoeg vermogen leveren denk je? En als ik 10s neem en gewoon zorg dat ik onder die max. Amperes blijf?

    Grt.
     
  13. Peter-Jan

    Peter-Jan

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    1.576
    Locatie:
    (LVC) Emmeloord
    Qua propmaat liggen de F3a en de 5330/24 behoorlijk dicht bij elkaar.Maar je hebt geen interesse dus houd het op.
     
  14. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Winfried raadde mij die af, en aangezien hij meer verstand heeft van electro F3A dan wij twee samen.......;)
     
  15. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Op 8 cellen heb je niet genoeg vermogen. Op 10 cellen ga je deze motor opstoken. De meeste F3A buitenlopers zijn behoorlijk gewichts geoptimeerd. Bij deze motor heb je voornamenlijk gewicht in de as zitten, wat niet gebruikt kan worden voor nuttige zaken als magneten, ijzer en koperwikkelingen. Dus: vergeten deze motor.
     
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ok, helder......

    Bert; jouw eerste keuze zou ook de 5330/F3A zijn? (als je in ieder geval niet meer dan 250 euro voor een motor zou willen betalen:))

    Zijn er nog andere alternatieven dat iemand weet?

    Grt.
     
  17. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    wellicht een motor bij hobbycity vandaan(je bedoelt toch het bestellen van een axi in je 1e post. Misschien een goede turnigy motor?)
     
  18. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    De Axi kost bij Lorenz maar 219,- EUR i.v.p. 250,-
    Haal je hem uit Engeland, dan kom je met de huidige gunstige koers uit op +- 170,- EUR

    Als ik de gegevens van de Graupner met de AXI vergelijk, dan heeft de Graupner een drastisch hoger Kv....

    Ik zou persoonlijk voor de AXI 5330/F3A of anders de Turnighy gaan. Zijn beiden toch wel redelijk bewezen.;)
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Welke Turnigy is bewezen? (linkje?)

    Grt.
     
  20. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina