2 motoren

Discussie in 'F3P' gestart door DENBIKER, 5 apr 2015.

  1. DENBIKER

    DENBIKER

    Lid geworden:
    28 mrt 2015
    Berichten:
    11
    Hallo iedereen
    Ik ben de b 25 Mitchell van hangar 9 aan het bouwen nu is mijn vraag als ik de twee regelaars van de twee motoren met een v kabel verbind naar de ontvanger draaien Dan de motoren gelijk en of moet er een links en de ander rechts draaien ?
     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Hallo,
    misschien kun je deze vraag beter stellen in het electrovlieg subforum ipv het indoor vlieg forum ;-)

    Ik heb ook een tweemotorig toestel en daar draaien de props tegengesteld.
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Idd, even laten plaatsen naar ander deel forum. Moderator vragen.
    Verken sowieso het forum, waar wat staat.
    Verder welkom op het MBF! Zie dat je je eerste post hebt geplaatst.

    Per motor 1 regelaar als je met brushless werkt.
    Motor kan je ompolen. links of rechts door een van de drie draden uit de motor te verwisselen.
    Moeten er wel links en rechtsdraaiende propjes in de geschikte spoed verkrijgbaar zijn.
    Kan je kiezen voor de prachtige Ramoser propellers.

    Als je gaat testen, motor nimmer onbelast op vol vermogen van het bedoelde vlieg-accupakket. Je kan er dan even minder cellen aan hangen om te testen.

    Vooruit achteruit omzetten via de zender kan eigenlijk allen met een vaarregelaar auto/boot. Met vliegen gebruik je geen vaarregelaar, tenzij je achteruit wilt inparkeren mid-air. :) Geen optie voor een gezond vliegend model.

    Ja, je kan met een V-kabel aansluiten. Echter alleen zeer goede dure regelaars zijn redelijk gelijk gestemd, zal je toch nog toerenverschillen gaan opmerken, opstartmoment van de motoren zal ook niet altijd gelijk zijn. (een beetje verschil is niet zo heel erg, en valt wel bij te sturen met rudder, mits je reflexen niet behoorlijk zijn)

    Dan oo omdat geen enkele brushless gelijk is aan de ander is gewikkeld. Er is altijd wel iets verschil in kv.
    Ook hier zal bij de hi-end, de flink duurdere motoren, het verschil wat kleiner zijn. Maar zeker om op te letten. Hacker, Scorpion etc.

    Met een digitale zender kan je dat verschil iets uitregelen als je 1 motor per kanaal aansluit en de toeren regelt/trimt/mixt in de zender. (Met een V-kabel lukt dat dan dus niet.) Dan kan je ze mooi controleren/meten en zo optimaal mogelijk timen.

    Servodraden van de regelaar naar de ontvanger nimmer omdraaien. Dat geeft rook, kosten en frustratie. Gaat regelaar stuk, ontvanger stuk, servo stuk, kist in brand, huis weg, krater in de straat en je ego. Maar dat zal je wel bekend zijn.

    Wat betreft het origineel. Bij al deze stermotoren? Ze draaiden maar 1 kant op. Te duur en te onhandig om tegengesteld draaiend in de oorlogsitualtie aan te leveren.
    Motoren moesten onder alle omstandigheden uitwisselbaar zijn. Vroegen enorm veel onderhoud. Zou dus niet praktisch zijn geweest. (zie de Airfix en Revell propellerbommenwerpermodelletjes van vroegah...)

    Dus bij de originele Mitchel beide in dezelfde draairichting. Koers werd door de piloot gecorrigeeerd.

    Alleen de Lockheed Lightning... P-38, die had tegengesteld draaiend. Anders kon de kist niet vliegen. Dat verliep via een gearbox... ander verhaal.

    Voor het model zal het richting-stabieler vliegen zijn met tegengesteld draaiende propjes. :)

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2015
  4. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Wat fijn dat de newby ook even dankjewel zegt, he Bas?
     

Deel Deze Pagina