2-takt of 4 takt : 2vraagjes

Heb met diverse zoektermen reeds gezocht op het forum, maar geen antwoorden gevonden, vandaar deze twee vraagjes :

1- zijn er buiten het wezenlijk mooier geluid en een hogere aanschafprijs nog meer wezenlijke verschillen tussen 2-takt en 4-takt.

2- heb gemerkt dat de meeste fabrikanten cilinderinhoud van hun kist specifiëren voor 2-takt. Welke omrekeningsfactor moet ik gebruiken om te bepalen welke 4-takt geschikt is voor de kist. Meer bepaald : heb sinds kort een Calmato Sports .60, welke 4-takter is een wijze keuze voor deze blauwe (de rode vond ik niet leuk) schoonheid ?

Groeten,
Jan

1:
Zo onzettend veel waarbij velen het met specifieke punten ook weer niet eens zullen zijn.
Een aantal punten zo als ik die ervaar:
- Prettiger loopkarakteristiek, op-toergedrag en remgedrag vind veel prettiger
- Minder afstelwerk
- Betrouwbaarder
- Geen grote lelijke uitlaat

2:
Een factor van 1,5 is redelijk bruikbaar. Als ze voor de Camato een 10cc tweetakt opgeven, zou een 15cc viertakt een redelijke vervanger kunnen zijn. Ik zou er zelf een saito 1.25 op zetten voor wat extra vermogen.

Hoi Jan,

Welkom op dit wonderschone forum.

1) brandstofverschil, een 4-takt gebruikt brandstof met een groter olieaandeel,
afstellen, de afstelling van een 4 takt is kritischer en dat moet je eens gedaan hebben om het goed te doen,
onderhoud, je zal af en toe kleppen moete stellen met een 4-takt, stelt ook niet zoveel voor maar in vergelijk heb je naar een 2-takt geen omkijken.

2) als er normaal een .60 (100) 2-takter wordt gebruikt dan kun je als vergelijk een .91 (15cc) 4-takter nemen.

Grt,
Berto.

Heren,

alvast bedankt voor jullie snelle antwoorden. Met de beurs in Dortmund in 't verschiet, kan ik alvast beginnen uitkijken naar een nieuwe moter.

Jan

Twee heel belangrijke verschillen zijn voor mij toch wel;

a) het mooie geluid door het lagere toerental en daardoor aanmerkelijk minder irritant dan een 2 takt.
b) de stukken kleinere uitlaat.

Bovendien is de 4 takt techniek ook mooi.

Back