2-takt debbie

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door stef110, 6 jun 2015.

  1. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    Ten eerste ik weet niet of dit juiste forum sectie is sorry alvast daarvoor.

    Mijn naam is Stef en heb in de afgelopen tijd een draaibank en freesbank gekocht bij onze vrienden van hbm.
    Het is een hbm cjm250 draaibank en de bf25 met grote tafel freesbank geworden.
    Nu wil ik iets moois gaan bouwen, mijn interesse in gevallen op dit kleine verbrandings motortje.

    http://www.ridders.nu/Webpaginas/pagina_tweetakt_motor/tweetakt_frameset.htm

    Ben al begonnen met de bouw en wil graag mijn belevingen delen met jullie. Momenteel al een deel van de messing onderdelen gemaakt. Eerste keer dat ik met messing werk, maar is heel mooi spul om te verspannen, solderen en te polijsten.

    Hierbij alvast een aantal foto's van progress tot nu toe:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    zozo, dat ziet er veelbelovend uit zeg! mooi werk!

    groet Kees
     
  3. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
     
  4. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    [​IMG] Je werkstukjes voor het bouwen van het 2 takt motortje "Debbie"zien er al voortreffelijk uit,het zijn trouwens heel leuke en leerzame motoren,gemaakt door Dhr.J.Ridders.
    Aangezien we op dit forum veel van elkaar willen leren is het zeer leuk om de verdere bouw van het motortje te kunnen volgen!
    Succes,
     
  5. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    Zo van het weekend veel kunnen doen, met ze tweeën bezig geweest dan gaat natuurlijk ook een stuk flotter.
    Cilinder is eigenlijk bijna helemaal klaar, cilinder steun gemaakt. En alvast de twee steunen voor het vliegwiel gefreesd, deze zijn met een cnc frees gemaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Nou welkom Stef.............CNC klinkt behoorlijk jaloersmakend en als ik naar je "ploaties" kijk ...........wouw..............mooi hoor :):cool:
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.961
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En het gaat ook behoorlijk rap.....

    Cool!

    Groet, Bert
     
  8. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    De cnc portaal frees is echt een genot. Hij is niet gebouwd voor aluminium maar hij kan het hebben rustig aan en goed smeren. Vanavond beginnetje aan krukas gemaakt. Fototjes van hoe de onderdeeltjes moeten komen te staan. Nu nog op zoek naar stuk staal van rond 110 mm om vliegwiel van te draaien.

    [​IMG]
     
  9. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Geweldig,wat hier even door Stef gemaakt word,als de bouwsnelheid zo blijft dan draait het motortje volgende week!
    Ook handig de CNC bestuurde portaalfreesbank,heb je die ook zelf gemaakt?
    groeten fanaat Sjef.
     
  10. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    Ja portaal frees is ook zelf gebouwd, zal eerdaags ook even een fotootje van plaatsen.
    Vandaag de ontsteking binnen gekregen van onze hobbyking vrienden. zondag avond besteld lang leven europe warehouse. Zo net nog even snel drijfstang uit gefreest op cnc. dit is wel het laatste onderdeel wat ik cnc maak voor dit motortje, want bedoeling was om zo veel mogelijk met de hand te maken.
    wil morgen avond krukas afmaken zo dat drijfstang gewoon vast gemaakt kan worden.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Stef............welke maat/type bougie gebruik je bij deze motor ?

    Hobbyking heb ik ook heel goede ervaringen mee. Echter de meeste cdi's zijn voor twins die ze aanbieden . Ik zie er eigenlijk maar 2 voor een 1- cilinder ??
     
  12. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
  13. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Dank je Stef. De (betaalbare) CM 6 bougie dus.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.961
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Even iets om rekening mee te houden: die electronische ontstekingen hebben meestal een ingeprogrammeerde vervroegingscurve, en ik durf even niet te zeggen hoe die precies verloopt bij deze.
    Jouw motor zou 300 tot 1500 toeren moeten willen draaien volgens de ontwerper.
    Die ontstekingen zijn ontworpen voor "gewone" modelmotoren, en dat betekent dat ze bij heel lage toeren (waarbij een gewone motor niet loopt) vanwege afsteldoeleinden vonken "op de sensor"(dus zonder vertraging). Bij een bepaald toerental valt de ontsteking in één stap ongeveer 15~17 graden terug om daarna weer geleidelijk terug te komen bij oplopend toerental.
    Bij die van RCeXL zit die eerste forse stap net onder de 1000 toeren, om geleidelijk weer terug te komen op 4000 toeren.
    Welke vervroeging deze ontsteking heeft weet ik niet, maar het kan hele vreemde effecten geven als je de vonk precies op top insteld (zoals ontwerper voorstelt), en bij 1000 toeren valt de ontsteking opens 15 graden NA top....

    Maar mischien heeft deze wel helemaal geen curve, dat weet ik niet....

    Groet, Bert
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  15. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Nou Bert, wat ik er van begrepen heb.......:oops:........heeft dit ook te maken met de diameter van het magneetje...........bv. een 2 of een 3 mm magneetje en de afstand tot de "hal-sensor" . Met deze afstanden- of "graden" kun je ook instellen of het voor een 2 takt, dan wel een 4-takt moet gaan gelden en wat de minimale en maximale toerentallen moeten zijn.

    Pas als deze waarden goed zijn uitgerekend gaat de " automatische vervroeging" die jij bedoeld een rol spelen.

    Maar idd..........niet goed uitgerekend is geen goede vervroeging en geen goed/mooi lopende brandstofmotor :(
     
  16. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    Van het weekend de montage plaat gemaakt waar alle onderdelen op komen. Eerst plaat ruw op maat gezaagd daarna netjes vlak gefreesd. En als laatste een schuine kant er aan gefreesd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    stef
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.961
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan moet ik je teleurstellen, dat heeft er NIETS mee te maken.... de sensor kan onmogelijk zien hoe groot of klein dat magneetje is, die detecteert alleen maar OF er een (voldoende sterk) magneetveld is, en ook de afstand tussen sensor en magneet, doet verder héél weinig, behalve de veldsterkte ter plaatse van de sensor verkleinen, en dus de waarschijnlijkheid van de detectie beïnvloeden.
    De sensor uitgang springt gebruikelijk van 1 naar 0 als de magneet onder de sensor komt, en weer van 0 naar 1 als het magneetveld weer onder de sensor verdwijnt. De ontsteking vonkt in de grondzaak op de opgaande flank (als het signal van 0 naar 1 springt). Afhankelijk van het toerental plakt de processor daar nog een delay overheen, maar meer ook niet.

    Als je het sensor signal gaat inverteren, zou de ontsteking dat zien als een hééél grote magneet, maar daar trekt hij zich niks van aan, hij blijft gewoon op de opgaande flank schakelen, en hij houd dezelfde toerenafhankelijke delay aan.
    Verder zit er ook geen 2 of 4 takt stand op, kun je dat ook niet beïnvloeden met magneetdiameter of passeerafstand: een grotere magneetdiameter doet weinig anders dan de 0-tijd iets langer maken, wat nul komma nul invloed heeft op het verdure functioneren, en met de passeerafstand variëer je uitsluitend de detectiewaarschijnlijkheid, ofwel met een grotere passeerafstand vergroot je de kans dat hij zo nu en dan een vonk overslaat.
    Ik heb een jaar of twee geleden, op zoek naar een alternatieve detectiemethode daar uitgebreid mee zitten klooien, en het verhaal van de "dwell-time", waar ook RCeXL mee loopt te strooien: het is gewoon domweg een fabeltje. De ontsteking van Stef is weliswaar geen RCeXL, maar wel gewoon een afgeleide/kopie en afgezien van een iets andere curve en iets andere specs, werkt hij gewoon hetzelfde.

    De RCeXL gooit zijn delay er in vanaf iets onder de 1000 RPM, en aangezien deze ontsteking voor grotere benzinemotoren bedoeld is, vermoed ik dat deze ook vergelijkbaar zal functioneren.

    Ik probeer echt niet de wijsneus uit te hangen: het zou gewoon ontzettend zonde zijn als zo'n mooi project de mist in zou gaan door een ongeschikte ontsteking....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2015
  18. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Ik reageer niet altijd, maar lees wel mee.

    Bert zijn verhaal klopt als een zwerende vinger.
    De hallsensor is weinig meer dan een elektronische schakelaar.
    Met wat oude Elektuurs (niet in mijn bezit) zou je zelf nog een elektronische ontsteking kunnen bouwen, heel leerzaam overigens, zodat je wat kunt stoeien met de vervroeging.
    Het geheel wordt dan waarschijnlijk wel wat fors in omvang.
    Maar daarna weet je wel waar je over praat.
     
  19. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Dan heb ik er (nog) niets van begrepen :confused: of idd wat ik heb gelezen op een andere site klopt niet, want daar hebben ze het wel degelijk over die zg. "dwell-time" ...........:eek:
    Laten we de mooie blog van Stef niet vervuilen , maar zijn ervaringen gewoon afwachten :)
     
  20. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Dwell wil zeggen de contacthoek, en dat is met een ouderwetse puntenontsteking het geval.
    Ongeveer 45 graden.
    Maar dat is hier niet aan de orde.
    Ding schakelt gewoon op de opgaande flank.

    Simpel voorbeeld...

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina