2 x 5S 1800mah parallel in Raketenwurm: hoe?

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door marcvv, 25 mei 2017.

  1. marcvv

    marcvv

    Lid geworden:
    25 aug 2006
    Berichten:
    84
    Locatie:
    roosendaal
    Ik heb een gebruikte/half gebouwde raketenwurm 4b gekocht waar een nieuwe hacker motor B50 6L bij zat. Na wat zoeken bleek dat 5S de beste keus was als akku. ivm rompvorm heb ik gekozen voor de Pichler 70C 5S 1800 mah. Twee stuks in parallel te schakelen. Echter ik heb dat parallel schakelen nog nooit gedaan. In serie lipo's gebruiken is mij niet vreemd, maar parallel hoe doe je dat zonder teveel (verloop-)stekkers te gebruiken?

    Wat is handig? Twee stekkersets aan de regelaar solderen?

    Tevens: akku 2 ligt 12 cm achter akku 1: dus die kabels naar de achterste akku zouden eigenlijk langer zijn dan bij de voorste akku. Is dat een probleem met dit soort setups met hoog stroomverbruik?

    In theorie zou ik ook beide accu's met de snoerenkant tegen elkaar kunnen leggen en dan de kabels vanaf de regelaar even lang houden, maar probleem is ook dat de ruimte erg beperkt is.

    Wie helpt me een beetje op weg?
     
  2. teunsiemons

    teunsiemons

    Lid geworden:
    21 dec 2012
    Berichten:
    2
    Persoonlijk zou ik het stekkerbaar houden. Zodat je de esc altijd nog voor een ander project kan toepassen en om hier geen modificaties aan te hoeven doen i.v.m. Eventuele garantie/service.

    Hieronder vind je een voorbeeld van hoe ik het zou doen.
    Reken wel even de kabel dikte uit aangezien je de maximaal stroom (en de capaciteit) gaat verdubbelen.
    Verder is het niet zo spannend, maar is het wel verstandig de accus ook samen te laden.[​IMG]
     
  3. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    Hoi Marc,

    Misschien even een puntje om rekening mee te houden, als je er F5B mee wilt vliegen. Volgens het reglement zijn parallelle LiPo's niet toegestaan.

    Ik denk niet dat dit bij onze Nederlandse wedstrijden streng gehandhaafd wordt, maar je weet het maar nooit...

    Groeten,
    Jan
     
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    die motor is wel goed, maar wat ook belangrijk is om te weten is welke prop erop zit en welke regelaar eraan komt te hangen, ivm de stroom die je gaat verbruiken.

    Neem een goede stekker verbinding en geen xt60 of zoiets de voorkeur genieten de 9 mm bullets en dikke aangepaste kabels. Zeker als je in de buurt van de stromen gaat komen van de F5B kisten. Die zitten zo rond de 200 tot 300 ampere om aan die 5+ kilowatt te komen..........

    Maar Gerben kan daar veel meer over vertellen.

    uit een ouder draadje: http://www.modelbouwforum.nl/threads/fvk-backfire.100437/page-2

     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat het niet slim is om 2 packs parallel te zetten bij die stromen.
    En dan zou ik het al helemaal niet stekkerbaar maken want dat is allemaal weerstand (6mm stekkers worden ook al heet)
    Ik zou gewoon een 5S 3300 pack kopen en dat erin zetten.
    Alles koppelen met 6mm LMT stekkers en klaar ben je.
    De Hacker B50 6L heb ik gevlogen met een RFM 17x18 rood op 5 en 7 graden spinner.
    Accu was toen een Dymond 3200 30C en een Turnigy 3300 30C en daar heb ik een jaar mee gevlogen..
    Bij de Dymond (en bij veel 5S pakketten) moet je de verbinding achterop het pakket wel doorsolderen.
    Een koperen stripje voldoet, anders soldeert hij zichzelf los.
    Stromen zitten zo rond de 300A.

    GJ
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    In principe kun je het doen, maar lijkt me een hoop gedoe (6mm LMT/goudstekkers).
    Er zijn een aantal 5s packs die prima in de rw4B passen, scheelt een hoop gedoe om met 1 pack te werken.
    Misschien dat Jorisssz kan reageren, die heeft RW4B gevlogen..
     
  7. Joriz

    Joriz

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    175
    Locatie:
    Amsterdam
    Hoi Marc,

    Ik heb inderdaad nog een vliegende RW4. Het is geen 4B trouwens. Die heeft een grotere romp. De 4A-romp is nogal smal.
    Ik heb altijd met Thunderpower 5S 3300's gevlogen. Dat is het enige pakket dat ik kon vinden dat erin past.
    Parallel schakelen lijkt me niet wenselijk met de hoge stromen. Draden zo kort mogelijk houden is belangrijk.
    Andere accu kopen is wel vervelend, maar wellicht toch het beste.
    Succes!

    Gr. Joris
     
  8. marcvv

    marcvv

    Lid geworden:
    25 aug 2006
    Berichten:
    84
    Locatie:
    roosendaal
    Excuses voor de late reactie; het was de afgelopen tijd meer vliegweer dan forum-weer :)

    Dank voor alle input!

    wedstrijden ga ik niet vliegen; het is gewoon voor de fun.

    Ik had grote moeite om een passende accu te vinden, vandaar de parallel-optie. Mijn vermoeden dat al die stekkers behalve plaatsgebrek ook verlies op zou leveren klopt dus helaas.

    Ik heb 17x18 RFM gold op een 5 graden spinner.

    Wellicht toch nog even verder zoeken qua accu; ik hou jullie op de hoogte

    @GJ: ik ben niet onhandig met een soldeerbout maar het doorsolderen achterop het accupakket met een koperen strip is voor mij nieuw en nog wat onduidelijk; mocht je een foto hebben of een nadere omschrijving dan hou ik me aanbevolen.

    mvg

    Marc
     
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    'Bij de meeste packs worden de lippen van de ene cel diret naar de volgende cel doorgelust (plus-lip tegen min-lip).
    Sommige 5-S packs hebben tussen cel 4 en 5 een 'Z-verbinder', een stuk printbaan die de laatste 2 cellen verbind.
    Dit printspoor brandt bij ~200-220A door. Is simpel op te lossen door er wat koperdraad of strip overheen te solderen.

    Al moet ik zeggen dat de meeste nieuwere lipo's deze constructie niet meer gebruiken.
    Ik neem aan dat je een separate ontvanger lipo gebruikt (2s 300-600mAh lipotje met BEC) ?

    Er zijn diverse 5S packs die kunnen passen, Joris heeft al een prima tip gegeven.
    Een maatje uit Duitsland gebruikte Black Horse 3300mAh lipo's meen ik. Eigenlijk een kwesite van de maten van de romp opnemen en een uurtje bij de diverse fabrikanten rondneuzen.
    Op zich niet al te ingewikkeld.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Stratair geeft als maten op:
    34x43x230mm of 37x37x230mm
    Om te controleren of dat past zou ik even een blokje piepschuim of zo op die maat snijden en dan die in de romp zien te krijgen.

    GJ
     
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Ik vlieg mijn Avionik B-10 met 5S.
    Eerst met Turnigy 3Ah 136 x 35 x 42 mm en 434 gram. Deze hebben na ongeveer 30 vluchten een flinke bolling en zijn uitgefaseerd.
    Nu met Turnigy NanoTech 3.3 Ah, 134 x 38 x 42 mm en 484 gram. Hebben duidelijk meer vermogen en houden de spanning langer vast.

    Rick

    PS bij de eerste Turnigy's moest er een Z bocht bij gesoldeerd worden > 200 A.
     

Deel Deze Pagina