Ben ik met je eens, maar als je op een koorde van pak em beet 270 mm, uiteindelijk zo'n 15 mm naar achteren uitkomt, dan is dat geen kwestie van smaak meer te noemen. En toch lees je dat vaak, en heb ik dat ervaren met Alpina toentertijd ... Dat maakt het verschil tussen een 'tip-stall-gevoelig kreng' en een 'lieffie'.
maar die ervaring c.q. defenitie verschilt van persoon tot persoon nou kunnen we een hele discussie openen waar die tip-stall daar wel aan ligt (3D uitslagen op je roeren bijvoorbeeld) maar daarvoor is de Xplorer waar het hier over gaat eigenlijk veel te lief
15 mm op 270 Koorde is net 5%. Dat is een relatief kleine range voor een conventioneel model. Voor een Vliegende vleugel is het wel vrij veel.
Ja zo lijkt het, maar het maakte mijn Alpina wel een kreng. Kennelijk toch teveel. Overigens zal de hoge vleugelbelasting van mijn zware versie vast wel geholpen hebben ...
Eindelijk eens echt wat stuk En dat bij de 1360st. start .... (ben eigenlijk ook wel een bietje opgelucht ) Hoe het precies gegaan is weet ik niet meer maar bij de routine om het model uit de steun te pakken om de vlucht te starten, met de zender in de ander hand, is op de een of de andere manier de schakelaar, op de kop van de zender, omgegaan en de motor startte De prop hingt zich op in mijn shirt, ik hoorde een "krak" en de prop lag op de grond. De as was afgebroken.................... Nou wil ik niet direkt reklame gaan maken voor Schambeck, maar ik heb de jongens gistermiddag om 14.00 uur gebeld en vanmorgen om elven had de post al een pakje bezorgd met een nieuw exemplaar ( totale kosten €27,65) Een uurtje later liep de motor weer De eerste echte schade na de maiden van mijn Xplorer verleden jaar januari; eigenlijk niet zo slecht dus
Da's goedkoper als terug sturen voor een onderhoudsbeurt ... Moet je wel de kosten voor het T-shirt nog meerekenen.
Ben inderdaad happy dat jongsleden wat foto's verschenen zijn van de 1025. Die waren wel handig bij deze operatie Trouwens nog een leuke van Schambeck. Toen ik de jongens gisteren belde, vroeg ik ook voor lagervet. Hun krijgen dat kennelijk alleen maar in grote hoeveelheden, die niet bestemd zijn voor de verkoop. Het was dan ook leuk om in het pakketje waar het asje inzat een bubbel lagervet in een plastic zakje te vinden. Goede service opnieuw
Inderdaad een beetje het risico van elektro, starts at the flip of a switch. Ik probeer er altijd, net zoals jij ook, zo voorzichtig mogelijk mee om te gaan maar het zijn juist die vermaledijde routine momenten dat het mis gaat. Bij mijn Ka8 haal ik altijd de stroom eraf voordat ik er mee ga lopen, ik draag hem op mijn schouder dus met mijn gezicht in de buurt van de prop. We weten allemaal goed genoeg hoe het werkt en zo dus bovenstaand is zeker niet bedoeld als belerend stukje o.i.d.. Goed om te horen dat de service van Schambeck op hoog niveau is. Merk het ook bij wat andere leveranciers en dan vind ik het ook niet meer erg om soms iets meer uit te geven.
Ik heb op mijn multiplex 4000 een schuif .geprogrammeerd, als die in bepaalde stand staat, doet motor het niet, wat ik ook met "gas" switch/knuppel doe.
Ach als het niet kapot gaat is het te zwaar. En als je extra handelingen vergeet is het nuttig om eens vakantie te nemen. Weet je wat pas echt ... vergeten om s'ochtends aan het werk te gaan en gewoon rustig uitslapen en naar vliegveldje gaan en lekker op je dooie gemak vliegen...
@ alle tipgevers Bedankt voor alle goede raad; wanneer het voor mijn 2500 st. start nog eens gebeurt, ga ik ..................wat anders verzinnen
@Arno Jammer dat je het plaatje niet meer beschikbaar hebt. Nu is het gissen voor mij eigenlijk wat er kapot is gegaan. Of is dit een dealtje die je met schambeck hebt gesloten?
De teller: 2015 - 1103 starts 2016 - 432 starts Toaal: 1535 starts (of zoals Peter gisteren opmerkte: €1.00 / start ) Conclusie: het is een top kist voor "normale" condities maar de "speciale", voor F5J ontworpen kisten, vliegen de Xplorer (1560 gram) er zeskant uit Er moet dus iets nieuws komen, om een klein beetje serieus, mee te kunnen blijven doen aan het spelletje...........
Die staat toch al in de planning......http://www.modelbouwforum.nl/threads/corazón.247213/ Hoe staat het inmiddels met het nieuwe project?
In hoeverre speelt het lagere gewicht een rol? Ten opzichte van een el nino is je xplorer toch een halve kilo zwaarder.
Vanwaar de romp tweedelig?? Is dat dat je bij een eventuele iets zwaardere motor de neus nog iets kan inkorten om het zwaartepunt goed te krijgen ? Of zijn er 2 "neusjes" F5J en F3J ?
Enkel het eerste, 80 of 100 gram motor scheelt veel en zou ingrijpende aanpassingen moeten voorkomen.