2015 - Xplorer

Discussie in 'F5J' gestart door arno888, 27 feb 2015.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ben ik met je eens, maar als je op een koorde van pak em beet 270 mm, uiteindelijk zo'n 15 mm naar achteren uitkomt, dan is dat geen kwestie van smaak meer te noemen. En toch lees je dat vaak, en heb ik dat ervaren met Alpina toentertijd ...
    Dat maakt het verschil tussen een 'tip-stall-gevoelig kreng' en een 'lieffie'.
     
  2. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    maar die ervaring c.q. defenitie verschilt van persoon tot persoon :rolleyes:

    nou kunnen we een hele discussie openen waar die tip-stall daar wel aan ligt (3D uitslagen op je roeren bijvoorbeeld)
    maar daarvoor is de Xplorer waar het hier over gaat eigenlijk veel te lief ;)
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2016
    Rick NL en DirkSchipper vinden dit leuk.
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    15 mm op 270 Koorde is net 5%. Dat is een relatief kleine range voor een conventioneel model.
    Voor een Vliegende vleugel is het wel vrij veel.
     
    Justus vindt dit leuk.
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja zo lijkt het, maar het maakte mijn Alpina wel een kreng.
    Kennelijk toch teveel.
    Overigens zal de hoge vleugelbelasting van mijn zware versie vast wel geholpen hebben ...
     
  5. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Eindelijk eens echt wat stuk :eek: En dat bij de 1360st. start .... (ben eigenlijk ook wel een bietje opgelucht ;))

    Hoe het precies gegaan is weet ik niet meer maar bij de routine om het model uit de steun te pakken om de vlucht te starten, met de zender in de ander hand, is op de een of de andere manier de schakelaar, op de kop van de zender, omgegaan en de motor startte :confused:
    De prop hingt zich op in mijn shirt, ik hoorde een "krak" en de prop lag op de grond. De as was afgebroken....................
    [​IMG]

    Nou wil ik niet direkt reklame gaan maken voor Schambeck, maar ik heb de jongens gistermiddag om 14.00 uur gebeld en vanmorgen om elven had de post al een pakje bezorgd met een nieuw exemplaar :thumbsup: ( totale kosten €27,65)
    Een uurtje later liep de motor weer:cool:
    De eerste echte schade na de maiden van mijn Xplorer verleden jaar januari; eigenlijk niet zo slecht dus ;)
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2016
    bgo en J.B vinden dit leuk.
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Da's goedkoper als terug sturen voor een onderhoudsbeurt ... :rolleyes:
    Moet je wel de kosten voor het T-shirt nog meerekenen.
     
    P.L. vindt dit leuk.
  7. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Ben inderdaad happy dat jongsleden wat foto's verschenen zijn van de 1025. Die waren wel handig bij deze operatie ;)
    Trouwens nog een leuke van Schambeck. Toen ik de jongens gisteren belde, vroeg ik ook voor lagervet. Hun krijgen dat kennelijk alleen maar in grote hoeveelheden, die niet bestemd zijn voor de verkoop. Het was dan ook leuk om in het pakketje waar het asje inzat een bubbel lagervet in een plastic zakje te vinden.
    Goede service opnieuw :D
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2016
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  8. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Inderdaad een beetje het risico van elektro, starts at the flip of a switch.
    Ik probeer er altijd, net zoals jij ook, zo voorzichtig mogelijk mee om te gaan maar het zijn juist die vermaledijde routine momenten dat het mis gaat.
    Bij mijn Ka8 haal ik altijd de stroom eraf voordat ik er mee ga lopen, ik draag hem op mijn schouder dus met mijn gezicht in de buurt van de prop.
    We weten allemaal goed genoeg hoe het werkt en zo dus bovenstaand is zeker niet bedoeld als belerend stukje o.i.d..

    Goed om te horen dat de service van Schambeck op hoog niveau is. :thumbsup:
    Merk het ook bij wat andere leveranciers en dan vind ik het ook niet meer erg om soms iets meer uit te geven.
     
  9. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    Ik heb op mijn multiplex 4000 een schuif .geprogrammeerd, als die in bepaalde stand staat, doet motor het niet, wat ik ook met "gas" switch/knuppel doe.
     
    e.rukkers vindt dit leuk.
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Nóg een extra handeling die je in het heetst van de strijd kan vergeten;)
     
  11. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Ach als het niet kapot gaat is het te zwaar.
    En als je extra handelingen vergeet is het nuttig om eens vakantie te nemen.
    Weet je wat pas echt ... vergeten om s'ochtends aan het werk te gaan en gewoon rustig uitslapen en naar vliegveldje gaan en lekker op je dooie gemak vliegen...
     
  12. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    @ alle tipgevers
    Bedankt voor alle goede raad; wanneer het voor mijn 2500 st. start nog eens gebeurt, ga ik ..................wat anders verzinnen:rolleyes:
     
    crins en DirkSchipper vinden dit leuk.
  13. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    @Arno Jammer dat je het plaatje niet meer beschikbaar hebt. Nu is het gissen voor mij eigenlijk wat er kapot is gegaan. Of is dit een dealtje die je met schambeck hebt gesloten? :rolleyes::yes:
     
  14. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    De teller: :D

    2015 - 1103 starts
    2016 - 432 starts
    Toaal: 1535 starts (of zoals Peter gisteren opmerkte: €1.00 / start :rolleyes:)

    Conclusie: het is een top kist voor "normale" condities maar de "speciale", voor F5J ontworpen kisten,
    vliegen de Xplorer (1560 gram) er zeskant uit :oops:
    Er moet dus iets nieuws komen, om een klein beetje serieus, mee te kunnen blijven doen aan het spelletje...........
     
  15. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    HBZWEEF en Loet Wakkerman vinden dit leuk.
  16. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    In hoeverre speelt het lagere gewicht een rol? Ten opzichte van een el nino is je xplorer toch een halve kilo zwaarder.
     
  17. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Explorer doet nu 1 vlucht per gram, dat moeten die lichte bakken nog nadoen.
     
    arno888, crins, HBZWEEF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. jeedee01

    jeedee01

    Lid geworden:
    4 mei 2015
    Berichten:
    26
    Of een nieuwe Xplorer romp.?
    Dan kan je op 1250 gram uitkomen.
    Romp komt binnenkort uit[​IMG]
    [​IMG]
     
  19. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    Vanwaar de romp tweedelig??
    Is dat dat je bij een eventuele iets zwaardere motor de neus nog iets kan inkorten om het zwaartepunt goed te krijgen ?
    Of zijn er 2 "neusjes" F5J en F3J ?
     
  20. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Enkel het eerste, 80 of 100 gram motor scheelt veel en zou ingrijpende aanpassingen moeten voorkomen.
     
    J.B vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina