2017 dio

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door amazone, 23 feb 2014.

  1. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    voor de nok pannen ben ik nog iets aan het zoeken
     
  2. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Dirk,
    Ik vind dat je goed bezig bent om een mooi alternatief te vinden voor de dakpannen en bakstenen. Ik zou het heel graag op de ontmoetingsdag eens van dichtbij willen zien. Ik ben zelf ook nogal een voorstander van experimenteren en proefstukjes maken en besef dat het niet vanaf de eerste keer perfect is. Ik las al wat kritische kanttekeningen elders, maar ben zeker dat we er uit gaan komen. Alles kant en klaar uit de fabriek kopen lijkt me én onbetaalbaar én weinig voldoening gevend.
    Succes
    Diederik
     
  3. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    ja presies diederik

    mensen zijn tegen woordig zo gewoon dat alles uit een laser of cnc komt dat de minste halve mm word bezien als een on overzienlijke fout , ik maak me daar al lang niet meer druk in want als denken het beter te kunnen mogen ze van mijn part altijt eens proberen.

    ga wel proberen een malletje te maken voor de pannen want zo op het zicht llop je wel altijt iets schuin op deze lengte maar je moet ergens beginnen
     
  4. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    ik ga de fluit in linden maken die in het water licht.

    maar als je graag noten of iets anders pakt denk ik niet dat het veel uitmaakt .
     
  5. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Het lijkt me ook niet veel uitmaken waar mee gewerkt wordt. Heb je voor het diorama nog een bepaalde periode in gedachten? Ik ben de voc site aan het nalopen op mogelijke namen voor het schip waar ik mee bezig ben. Ik heb een paar kandidaten die bij het formaat zeehaen passen en in Amsterdam zijn gemaakt of geweest. Deze lijkt het beste te passen (en een Zeeuwse link ;) )

    Laurens, Sint 1675

    Naamgeving Sint Laurens is de naam van een dorpje op Walcheren. Het is ontstaan rond de kapel van de daargelegen buitenplaats Popkensburg (zie Popkensburg).

    Scheepstype fluitschip
    Bouw op een werf in Amsterdam gehuurd door de Kamer van Amsterdam
    Gebruikt in gebruik bij de VOC vanaf 1675 tot 1676 (VERGAAN, Kaapverdische Eilanden)
    Laadvermogen -

    vertrek op van naar aankomst op kamer schipper
    13/01/1676 Texel VERGAAN 1676 Amsterdam

    Mijn favoriet is:

    Zwanenburg 1670
    (ook Swanenburgh, Swaanenburgh en Swaenenburgh)

    Naamgeving Genoemd naar de buitenplaats Zwanenburg, gelegen tussen Dishoek en Vlissingen, of naar de gelijknamige buitenplaats bij Oostkapelle.
    Scheepstype fluitschip
    Bouw gebouwd in 1670 voor de Kamer van Zeeland op de VOC-werf in Middelburg
    Gebruikt in gebruik bij de VOC vanaf 1670 tot 20/09/1685 (VERKOCHT, Batavia)
    Lengte 128 voet
    Breedte 28 voet
    Holte 12,5 voet
    Laadvermogen 508 ton
    Bemanning 80-120 koppen

    vertrek op van naar aankomst op kamer schipper
    23/11/1670 Wielingen Tuticorin 05/06/1671 Zeeland
    via: Kaap de Goede Hoop niet aangedaan

    20/01/1672 Ceylon Eems 03/08/1672 Zeeland
    via: Kaap de Goede Hoop van 21/03/1672 tot 24/04/1672

    09/05/1673 Texel Batavia 16/01/1674 Enkhuizen
    via: Kaap de Goede Hoop van 14/10/1673 tot 31/10/1673

    Dan moet ik wel de tekeningen van de zeehaen aanpassen aan de andere maten. Daar kan ik wat mee stoeien om te kijken of me dat lukt.
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2014
  6. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    1670 1675 lijkt me goed erik dan staat de werf er 20 jaar dus alles voor 1675 dat nog vaarde kan in prinsiepe.
    ik heb een plan van een fluit van 1675 gevonden de delftlinger
     
  7. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Daar heb ik ook wat van liggen.

    [​IMG]

    Ik geloof dat Cor Emke wat vraagtekens had bij de details van het schip. Maar goed. Zoveel tekenwerk is er ook niet beschikbaar en ik moet zeggen dat ik het er aardig uit vind zien.
     
  8. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    het zou kunnen dat ik er wat aan verander hoor , gaat me gewoon om dat ik een goede romp vorm heb .
     
  9. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    eerste gebouw klaar met steentjes in maken

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. Germt

    Germt Guest

    Kannonne zeg!!!!
    Heel werkje geweest.
    Is het nu de bedoeling dat dit moet dienen als mal of voorbeeld voor de overige gebouwen?
     
  11. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    nee geen mal germt deze moeten nu een kleurtje krijgen en dan kunnen ze afgewerkt worden. ben wel heel de dag aan bezig geweest voor 1 gebouw steentjes te slaan en dit is dan nog één van de kleine pakhuizen. ik vermoed nog wel een week bezig te zijn ,en als dat gedaan is kan ik aan de fluit beginnen.

    straks eens wat rood boven halen om te gaan schilderen ( een soort drybruch ) moet er op komen want moet ijgelijk zien dat ik de voegen niet mee rood kleur.
     
  12. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    8O Monikkenwerkje :worship: heel fraai!

    Je zou met een verfrollertje kunnen proberen, door deze eerst op een stuk afval (krant of karton) gedeeltelijk droog te rollen om te voorkomen dat er teveel verf in één veeg op de muur komt en tussen de voegen loopt.
    als alternatief (of als er toch veel rood in de voegen komt) zou je denk ik ook met een soort licht grijs/oker kleurige wash de voegen kunnen nakleuren en de muur met een schone doek navegen. Vroeger heb ik weleens met rode plastic huisjes 'jif' als specie gebruikt: als dit opdroogt krijg je ook mooie voegen. Je veegt het dunnetjes over de gehele muur en nadat de jif is opgedroogd is veeg je het lichtjes na met een stuk keukenrol of een schone doek.

    EDIT:
    zie o.a. reactie #34
    Boerderij pimpen. NIEUWE FOTO'S 29/01
     
  13. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Ziet er netjes uit Dirk, petje af wat jij zoal voor elkaar fixt.
     
  14. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    monikkenwerk is het wel stenen van 1x3 mm en dit voor 12 meters gevel .

    ik ga deze week nog veel steentjes zien in mijn slaap maar als ik dan bedenk wat het eindwerk gaat worden heb ik het er graag voor over.

    thx voor de tips voor de muur zal zien wat ik er van kan gebruiken .
     
  15. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    het is mooi om zien dat er al een deel schepen worden gemaakt maar er zijn er nog een paar die je kan maken als je wil.


    zal volgende week ook nog een lijst maken met spullen voor op de werf.
    voor wie wel graag zou willen mee doen maar een groot schip ijgelijk wat groot vind , je mag altijt een klein scheepje bv sloep of iets dergelijk maken, er is genoeg plaats op het dio om kleinere schepen te leggen en zijn een mooie aan vulling in de water partij .
     
  16. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Dirk,

    ik ben intussen aan het zoeken naar mogelijke voorbeelden en bouwtekeningen voor wachthuisjes op palen. Ik denk dat ik ook de komende maanden eens afzonderlijk info ga inwinnen in de verschillende openlucht musea (Enkhuizen, Zaanse Schans, Arnhem...) Ook op internet aan het zoeken: hierbij heb ik al veel Amsterdamse gebouwen gevonden op de volgende site:

    Beeldbank Stadsarchief Amsterdam - Resultaat

    http://beeldbank.amsterdam.nl/beeld...ngen&f_sk_geografische_naam=Kattenburgerplein

    Ik kan me voorstellen dat je deze link al kent, mogelijk dat er hier wel meer nuttige stijlvoorbeelden voor de verschillende gebouwen te vinden zijn.

    Grt
    Diederik
     
  17. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    deze had ik nog niet gezien diederik thx hopelijk staat er iets goed bij dat je kan gebruiken.
     
  18. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Jammer dat het lage resolutie afbeeldingen zijn. En de prijs voor een hogere resolutie liegt er niet om

    Een hoge resolutie bestand uit de Beeldbank
    JPEG hoge resolutie bestand (gem. 300 dpi ware grootte, tot een maximumformaat van A3), per bestand: € 17,20
     
  19. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb gepoogd het maximum eruit te halen met printscreen:

    volgende afbeelding van 's Lands Zeemagazijn heb ik kunnen oprekken tot 1535 x 546 pixels (resolutie 96dpi)

    [​IMG]

    Zo zijn er veel afbeeldingen van het gebouw die wel bruikbaar zijn denk ik.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.120
    Locatie:
    Roosendaal
    is het mogelijk geen idee om een afspraak te maken met het archief van het museum en te vragen naar goede bestanden, mogelijk is er nog meer en beter materiaal beschikbaar dan wat er nu op internet staat. is een vraagje waard bij het museum.
    (Mogelijk weet Ab Hoving een goede ingang hiervoor)
     

Deel Deze Pagina