2017 dio

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door amazone, 23 feb 2014.

  1. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Hoi Amazone,

    Ik zou het zelf leuk vinden om materiaal te maken wat kan dienen als "aankleding" van de kade.

    Denk aan tonnen, dieren, kratjes, emmers, bomen, struiken etc. Dus een hele hoop klein spul waarmee je straks de grote dingen als huizen, straten etc mee kunt aankleden en voorzien van mooie details wat leven in het diorama brengt. Dit is makkelijk voor mij om zelfstandig te maken op schaal, en je kunt dit bij het monteren van het diorama naar eigen inzicht een plekje geven.

    Een gebouw lijkt me ook erg leuk om te maken, ik zie nog een kerkje op een van de foto's bijvoorbeeld. Is er nog een specifiek gebouw "over" dat ik zou kunnen maken?

    Groeten

    Chris
     
  2. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    moddermolen heb ik ook aan liggen denken maar werd deze niet meer gebruikt om de nieuwevaart van diepte te houden ?

    en dan moet iemand hem nog willen maken? ik kan er echt geen schip meer bij pakken als ik zie wat er voorlopig nog ge bouwt moet worden. maar als er kanidaten zijn kan het natuurlijk.

    dat is top chris kleine spullen kunnen er natuurlijk nooit genoeg zijn. ook word er nog een schip gelost en daar zullen ook goederen bij komen te staan. bomen en struiken zijn er niet zoveel nodig want ik weet niet dat er toen al bomen op de kattebrugstraat stonden in het midden van de weg. maar het zou wel kunnen . de straat was enorm breed +/- 12 meter denk ik.

    de scheepskamelen heb ik al eens met henk over gehad en die zouden pas 20 tot 30 jaar later komen volgens henk. hij is nog bezig aan zijn schip met scheepskameel . of we dit er bij gaan pakken weet ik nog niet maar sluit natuurlijk niets uit, dus dat blijft nog een vraagteken
     
  3. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    De moddermolen kan ik als extraatje houden. 3 Jaar lijkt een hele tijd. Maar het gaat stiekum toch snel. Ik zal eens kijken of ik wat meer informatie kan vinden over waar ze het meest werden gebruikt. Over de scheepskamelen heb ik een boek. Ik zal eens kijken in welke periode deze werden gebruikt.
     
  4. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik ben al een tijdje aan het turen naar extra grote afbeeldingen van kaarten van Amsterdam en kom steeds terug op de bewerkingen van Daniël Stalpaert. Het Rijksmuseum heeft de grootste resolutie tot dusver.

    https://www.rijksmuseum.nl/nl/searc...aker=Daniel+Stalpaert&ii=3#/RP-P-AO-20-81-4,1

    Plattegrond van Amsterdam met de stadsuitbreiding van Daniel Stalpaert, in zes platen.
    prentmaker:
    Julius Mülhüssen (mogelijk)
    naar ontwerp van: Daniel Stalpaert (Amsterdam 1615 - Amsterdam 1676)
    uitgever: Johannes Covens en Cornelis Mortier
    1683 - 1695

    De nieuwe stad zal inderdaad weinig stuiken en planten hebben gehad, dit deel van de stad was net geheel voorbereid voor nieuwbouw en bestond voorheen uit polder en water.
    Als je bovengenoemde prenten met een loep langs de waterlijn bevaart kom je talloze wachthuisjes tegen, maar ook nog veel andere 'attributen' die het diorama zeker tot leven kunnen brengen.
     
  5. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    [​IMG]

    Al redelijk wat groen hier. Prent zou van 1750 stammen, maar zijbeuk staat er niet op wat eerder strookt met voor 1740.
     
  6. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    mooie prent diederik staat ook de grote kraan op voor de masten te zetten ( de plaats)

    deze tekening bedoelde ik ook erik dat er bomen in het midden van de weg staan alleen weet ik niet waneer deze zo in het staatbeeld geintregeert zijn
     
  7. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik heb even een paar printscreens van dropbox gemaakt.

    Dit is de versie als je inlogt op dropbox.com

    [​IMG]

    En in de verkenner.

    [​IMG]

    Ik heb nu een vrij eenvoudige opsplitsing gemaakt van omgeving, gebouwen en schepen. Dat kan natuurlijk uitgebreid worden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    heb me net geregistreert maar hoe vind ik nu je dropbox erik kan je dat mischien ff kort uitleggen ?
     
  9. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik moet je even uitnodigen. Heb je geregistreed met het adres dat ik van je heb?
     
  10. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Dat de oostelijke eilanden tussen 1650 en 1750 volledig veranderd zullen zijn geloof ik graag, op de prent van de watersnood op kattenburg zijn er al redelijk grote bomen te zien (1775). De meeste bomen in Amsterdam werden uiteraard moedwillig geplant (vooral aan de grachten voor de huizen van de welgestelden) en onkruid kreeg weinig kans in het nieuwbouwproject. Maar in welk jaar zijn de bomen aan het zeemagazijn geplant??? Het kattenburgerplein heeft nog altijd grote bomen, we zouden er één moeten omhakken en de jaarringen tellen, meteen weer wat hout voor het goede doel :rolleyes:

    Ik heb als leesvoer nog wat documenten over de stadsontwikkeling:

    http://dare.uva.nl/document/158792
    Blz 124: 3.2.2 De transformatie van Kattenburg

    http://www.theobakker.net/pdf/kattenburg.pdf

    http://www.waalseiland.nl/Atlas/viewer.swf
     
  11. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Weer een hoop informatie :) Beetje laat om het nog te gaan lezen. Morgen weer een dag.
     
  12. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Leg maar onder je kussen, tegen morgenochtend kan je het dromen ;)
     
  13. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    Tussen de twee rijen werven lagen twee straten in de lengterichting van het eiland. Hier
    werden percelen afgestoken ten behoeve van woningbouw. Op deze krappe verkaveling werden
    woningen gebouwd, die op veel plaatsen rug aan rug stonden. De uitgifte begon in november
    1660, onder conditie dat er geen smederijen mochten komen.861 Deze percelen werden goed
    verkocht en het eiland was binnen enkele jaren volledig bebouwd.
     
  14. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    sorry
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2014
  15. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    ammaai erik waar heb je al die fotos gevonden ?

    het zijn er wel erg veel maar er zitten zeker een hoop pareltjes tussen.

    kan je daar de pdf files van de gebouwen ook op zetten ?
     
  16. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik heb vrij veel gezocht :pc: Ik zal ze nog eens nalopen en de minder interessante ervan tussen halen. pdf's gebouwen staan erbij.
     
  17. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    vraagje voor de slimme mensen


    als een pdf file op 100% schaal 1:100 is op hoeveel prosent moet je dit dan zetten om schaal 1/87 te bekomen om te printen ?
     
  18. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Bij schaal 1 op 100 is bijvoorbeeld 1 meter 1 cm
    Bij schaal 1 op 87 is 1 meter dan 1/87 (x 100) = 1,149 cm
    (schaal 1 op 87 is groter dan schaal 1 op 100)

    Je moet de pdf dus met een factor 1,149 vergroten.
     
  19. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    hoi hans moet het dan op 101% afgedrukt worden ?

    of op 115 %

    graag een antwoord waar iedereen en vooral ik ook aan uit kan dus gewoon het aantal % a.u.b. ik ben niet echt een kei in rekenen ;)
     
  20. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    115%, dan moet het goed zijn.

    En je hebt waarschijnlijk wel ergens een referentie lijntje staan wat je kan nameten op de tekening.
     

Deel Deze Pagina