Bouwverslag: MC SLPS (23cm carbon mini H frame) met naza lite en 5.8ghz fpv setup. (eerste vlucht f

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Psygho (Emil), 30 dec 2013.

  1. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    De mini H blackout rukt op! Het is al lang sinterklaas geweest, maar dit zwarte rakkertje is niet te stoppen... Hij trekt zich niets aan van al dat gedoe...

    Gewapend met 4 mini motortjes zoeft hij door het landschap.. De cam ontgaat niets en daarmee kan je prachtig door de bossen raggen, of de schone buurvrouw van boven bewonderen ;) (GRAPJE!!)
    Het zijn ook machtige mooie machientjes!

    Kreeg een vraag of er een ook naza op kon....Dat past vast wel, de inspitratie kwam van de mini h blackout wbt afmetingen... Wel zijn er veel dingen aangepast naar (eigen) inzicht. Onderandere de armen, de breedte van de armen, de schroefgaten, en de hoogte van de plastic spacers. Er zijn nog tal van andere dingen toegevoegd of juist weggelaten, zodat dit mooi past met de naza.

    Ik heb het frame zelf niet gefreesd of geleverd, ik ben enkel verantwoordelijk voor de bouw!


    Ik noem hem maar de MC SLPS



    Een naza op een deze mini, moet lukken zal je zeggen... Maar het is niet de meest ideale flight controller voor dit mini beestje. Hoge kv motoren, kliene afmeting en props die elkaar bijna raken. "Groot log en zwaar"... (in verhouding met de mini) ....

    Maar je bent naza minded of niet! En ik ben wel in voor wat leuke testen, dus nam ik de uitdaging maar aan... Heb wel vertrouwen in deze combi...

    Het is niet een super uitgebreid verslag geworden. Omdat ik nogal "zinnig" ben, heb ik vele kliene dingen aangepast. Ik maak hier niet of nauwelijks melding van... Veel werk was het wel, je blijft vaak heen en weer gaan om te kijken waar welk componenten het beste kan komen. Ook de draden wil je precies op lengte hebben. Veel pas en meet werk in dit geval.

    Schuur of vijl ALLE delen van het frame even glad met zeer fijn schuurpapier.. (doe dit nat!) Zo voorkom je dat de draden gaan snijden. Voorzie ook alle raakpunten met 1 of 2 lagen krimpkous. Zo ben je dubbel beschermd tegen doorslijten!

    Borg de schroeven met lockbond of met nagellak. Zeker met plastic geen lockbond gebruiken! , maar wat doorzichtige (of roze als je echt snel wilt vliegen!) nagellak.



    We gaan beginnen:

    Kort de draden van de motor in...
    [​IMG]




    Balen, de draden zijn gelakt. Dat soldeert niet. Dus we moeten even een ouderwets truckje doen.
    Verhit de draad zonder soldeer op aspirine (acetylsalicylzuur) en dan lost de laklaag op)
    Het vergt wat handigheid wbt temperatuur en duur, oefen daarom eerst op de afval stukjes!!
    [​IMG]




    Desoldeer de draden en (niet op de foto) haal alle soldeer weg, met bv litse draad)
    [​IMG]




    Soldeer de motordraden aan de regelaar. (maak 2 setjes links en rechts draaiend) De draairichting kan je veranderen door 2 van de 3motor-draden om te wisselen, het maakt niet uit welke draden dit zijn.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]




    Lijn de regelaar uit op de arm.
    [​IMG]




    Voorzie de onderkant van dubbelzijdig klevende dunne foamtape:
    [​IMG]




    Plak de regelaar op de arm, stukje afgemeten krimpkous doe je eromheen, en zo monteer je de regelaar op de arm.
    Dit doe je met de beide regelaars. Houd in de gaten welke motor waar moet ivm de draairichting !
    [​IMG]

    [​IMG]




    Monteer de armen op het frame, en monteer ook de bovenplaat op de armen. Vergeet de spacers niet voor de resterende gaten. (de overige gaten, om de dikte van de armen te compenseren)
    [​IMG]




    Het is tijd voor de cam. De bekende 600 lijns sony super HAD. In dit geval met uv werende filter.
    Maak de face plate op maat. (boor wat gaten en maak het geheel wat ruimer zodat de cam er doorheen past) en monteer met 4 kleine spacers de cam erop. Zo komt de cam nergens tegen aan. Carbon geleid prima stroom, dus je wilt het wel goed ge-isoleerd hebben. Ik heb de gaten opgeboord van 2mm naar 2,5. Omdat ik hiervan nog zelf borgende moeren had liggen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]




    Monteer de V-sen van de naza lite met wat dubbelzijdig foamtape en 2 tyrips.
    [​IMG]




    Monteer de ontvanger en de fpv zender... (hier ook weer faomtape en tyrips)
    [​IMG]




    Soldeer de 12 volt stepup convertor (pololu)
    [​IMG]


    Maak de video kabel met de stepup convertor. Deze gaat vanaf de immersion vtx, naar de cam.
    [​IMG]




    Een overzichtje van mijn te volle werkbank. (voor de oplettende kijker) Ik heb even mijn backup soldeerbout gepakt voor het aspirine verhaal. Want deze stiften zijn maar 5 euro, en die van mijn weller zijn een stuk duurder!!
    [​IMG]




    We beginnen met de power distributie. Gezien ik het gewicht goed verdeeld wil hebben doe ik de draden langs de zijkant. Dus de plus langs de ene kant, en de min langs de andere kant.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]




    Geef de naza een plekje, en begin alvast met het een en ander weg te werken en aan te sluiten...
    [​IMG]

    [​IMG]




    De accu draden komen naar boven uit het frame. Dus moet ik even wat aanpassen
    [​IMG]




    Voorbereidingen voor de dradenboel om de accu draden daar te krijgen waar ik ze hebben wil:
    [​IMG]

    [​IMG]




    Sluit de kabel aan op de VTX, en leg de kabel naar voren, dit om de cam straks aan te sluiten:
    [​IMG]




    Werk alles netjes weg en sluit alles aan... Opmerking: Zorg ervoor dat het koelblikje van de vtx ten alle tijde vrij blijft. Deze wil nog wel eens erg warm worden.
    [​IMG]

    [​IMG]




    Monteer de prop meenemeners, borg ze met een miniem beetje lockbond of nagellak.
    [​IMG]




    Monteer de props, en hij is maiden klaar!
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2014
  2. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Hier even wat knip en plak werk van de eerste vluchten van deze mini quadcopter...
    Er zit ook nog even wat simpel fpv beeld bij...









    Hier komt later nog even een "closer look" van de bouw...
    [youtube][/youtube]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ik krijg nogal eens wat vragen via youtube, en ook via hier, welke settings ik gebruik bij de sony cams.

    Ik heb er even een filmpje van gemaakt...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    mooie build emil.

    wel vind ik in alle respect naar de makers van de blackout toe dat dit ding een originele naam moet krijgen.

    dat het design ietwat veel er van weg heeft a la, maar ook nog de naam afgekaapt vind ik niet zo netjes.

    kom met een originele naam voor deze funky mini.

    en, eragf die naza en een echte vlam around flight controller erop :D
     
  5. Avpk

    Avpk

    Lid geworden:
    27 sep 2012
    Berichten:
    804
    Locatie:
    Gilze

    +1.
     
  6. B.Dave

    B.Dave

    Lid geworden:
    8 sep 2009
    Berichten:
    1.196
    Locatie:
    Hoboken, Antwerpen, Belgie
    +2 voor Gerard en Avpk
     
  7. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Mee eens gerard.

    Overigens een nette build Emil. Ben echt benieuwd naar de maiden! De regelaars zijn geflashed neem ik aan?
     
  8. Bertsjuhn

    Bertsjuhn

    Lid geworden:
    4 aug 2011
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Zuid Limburg
    Ziet er heel nice uit, ben benieuwd naar de maiden :)
     
  9. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    die minis in alle vormen worden een grote hit.

    pure fun
     
  10. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Dat zijn ze al :D.

    Het werd tijd dat multicopters wat onschuldiger worden :D. Als ze je nu zien vliegen denken ze dat je het bij Intertoys heb gekocht
     
  11. heyudude

    heyudude

    Lid geworden:
    12 sep 2013
    Berichten:
    4.229
    Locatie:
    Noord-Limburg
    Bouwverslag: Mini H blackout met naza lite en 5.8ghz fpv setup.

    Mooie build!

    Aha weer 2 tips opgedaan: de ESC montage met shrink tube meteen op de arm
    En de kabel voor de stroomvoorziening ;)

    De Naza is wel erg groot voor deze mini's maar ja ieder zijn eigen smaak

    Edit: hup meteen aan het desolderen en solderen geslagen: dank :)
     
  12. topix

    topix

    Lid geworden:
    9 sep 2013
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    zuid-oost Drenthe
    Mooie build :worship:
     
  13. B.Dave

    B.Dave

    Lid geworden:
    8 sep 2009
    Berichten:
    1.196
    Locatie:
    Hoboken, Antwerpen, Belgie
    DannyMetal gaat weer blij zijn Emil :)
     
  14. Angel

    Angel Guest

    Heel mooie build, met heel wat tips!
    Succes met de maiden!
     
  15. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Thnx voor de complimenten..

    Ik ben het met jullie eens, er moet idd een andere naam komen voor dit geval... Tis zeker niet netjes voor de originele verkoper. Het is ook nooit mijn bedoeling geweest om dit te misbruiken. Heb er niet zo bij nagedacht, kreeg een om te bouwen en heb eigenlijk herhaald wat me gezegd is. Jullie hebben gelijk, een gemiste kans van mezelf....

    Edit:
    Heb even contact gehad met de maker van dit frame, en er bleek nog behoorlijk meer aangepast te zijn dat mij in eerste instantie gezegd werd. Zie ook de edit in de startpost.

    Ik zal iets bedenken en de naam veranderen... (Update: is inmiddels gebeurd.)



    @Garbungel:
    De regelaars zijn idd voorzien van SimonK firmware.
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2013
  16. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Gewoon een Mini H. Dat kan wel
     
  17. Thom

    Thom

    Lid geworden:
    28 jul 2009
    Berichten:
    825
    Locatie:
    Zutphen
    naza werkt perfect erop hoor :)
     
  18. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Oki, Het is geworden MC SLPS
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2013
  19. slotracers-nl

    slotracers-nl

    Lid geworden:
    27 okt 2013
    Berichten:
    399
    Locatie:
    Landgraaf
    Emil, is het niet mogelijk om alle kabels van de ontvanger naar de Naza te vervangen door maar eentje? of gaat dat met die ontvanger niet?
     
  20. Thom

    Thom

    Lid geworden:
    28 jul 2009
    Berichten:
    825
    Locatie:
    Zutphen
    Geloof dat je er maar 1 nodig hebt voor de power (3 kabels). en de rest alleen 1 voor pwm.
     

Deel Deze Pagina