Robbe waarschuwt: Digitale Servo's FS 250 S en FS 250 T

ron van sommeren

Forum veteraan
Ik heb deze informatie een eigen thread gegeven zodat meer mensen het lezen. lijkt me belangrijk genoeg. Dick's oorspronkelijke bericht staat in deze thread:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=2731

Dick zei:
Officiële mededeling van Robbe Modellsport over de FS 250 servo's.......

Sehr geehrter Fachhändler,

in den letzten Tagen gab es für uns überraschend Meldungen aus den Reihen der Modellbauer, dass es bei den beiden Servotypen FS250T mit der Bestellnummer 8453 sowie dem Servo FS250S mit der Bestellnummer 8454 vereinzelt zu Ausfällen gekommen ist.
Diese beiden Digitalservos wurden vom Markt, auf Grund ihrer Leistung und ihres hervorragendem Preisleistungsverhältnisses, bevorzugt gekauft. Für uns gilt es, den einwandfreien Ruf dieses Produktes auch weiter zu gewährleisten.
Aus diesem Grunde bitten wir Sie, alle Servos dieser Baureihe, welche Sie von uns ab dem 01. Juli 2003 geliefert bekommen haben, zur einer Überprüfung einzusenden. Wir werden bemüht sein, hier schnell in Zusammenarbeit mit unserem Lieferanten, für eine Klärung zu sorgen.

Wir bedanken uns für Ihr Verständnis.

Mit freundlichen Grüßen

Robbe Modellsport & Co.KG

eeeh mijn duits is even niet zo goed. ... korte nederlandse toelichting van wat Robbe schrijft.

dank je

Vinze

Vinze zei:
eeeh mijn duits is even niet zo goed. ...
Nou dan wacht je toch even :wink:

Robbe verzoekt de winkeliers om de FS250 servo's geleverd na 1 juli ter controle terug te sturen omdat zij, hoewel tot hun grote verrassing, uit de modelbouwgemeenschap vernomen had dat er problemen zijn met genmoemde typen.

Hans Meij zei:
Handelaren kunnen hun voorraad terug sturen zo blijkt uit de brief. Hoe zit dat met de consumenten?
Als consument heb je alleen te maken met degene die verkoopt, de winkelier dus. Daar zou je m.i. de servo's in moeten kunnen leveren. Robbe neemt de servo's niet terug, ze worden gecontroleerd (Überprüfung).

Dat is dan weer mooi K.T.
:evil:
Voorlopig gaat die FS250T (hoogteroer F3B zwever) er bij mij uit, en blijft die liggen tot er wat meer duidelijkheid is wat er nu precies met dat ding aan de hand is. heb er nu maar een 9202 in gezet.

In ieder geval dank aan Ron, die ons hierop opmerkzaam heeft gemaakt! :D
Even voor de goede orde:
Volgens de wet heb je inderdaad een (koop-)overeenkomst met je winkelier, niet met de fabrikant.
Alle bonafide winkeliers zullen dan ook m.i. niet moeilijk doen als een van ons (consumenten dus) in de winkel staan met hun pas gekochte digitale servo.
Een voorwaarde hierbij zal wel zijn dat de servo in originele staat verkeert, maar dat lijkt me logisch.
Wellicht kan je aan de winkelier vragen of hij je een servo levert die ondertussen door Robbe zelf 'überprüft' is.
Of anders een redelijk gelijkwaardig type vragen...

Roel

Er is meer info over de FS-250 problemen. Op de duitse Robbe site staat onder support-FAQ-servo&gyro een item met meer info:

KB#000110
Frage:
Rückruf der Digitalservos FS 250 T und S zur Überprüfung?

Antwort:
Die Überprüfung der eingegangenen Servos vom Handel hat ergeben, dass es leider wie vermutet, zu Ausfällen bei diesen beiden Servotypen kommen kann. Aus diesem Grunde werden wir alle Servos mit der Bestellnummer 8453 und 8454, die mit einem Punkt auf dem Servoboden gekennzeichnet sind, zurückrufen. Wir bitten alle Kunden welche ein solches Servo besitzen, uns dieses zur Überprüfung einzuschicken. Servos welche keine Punktkennzeichnung besitzen, können für alle Modellbauspezifischen Anwendungen weiterhin problemlos eingesetzt werden.

Betrifft Artikel:

1-8453 DIGITALSERVO FS 250 T
1-8454 DIGITALSERVO FS 250 S

Volgens bovenstaande ben je safe als er geen "Punktkennzeichnung" op de bodem van de servo staat.
Op mijn FS-250s servo's die ik uit voorzorg uitgebouwd heb staat niets op de servo onderkant :D . Het lijkt erop dat deze dus veilig zijn, heb ik voor niets de boel omgebouwd :( .

Ik denk dat ik ze toch maar voor een volgend project laat liggen.

Heeft er iemand een FS-250 met iets op de onderkant? Is dit dan een plakker o.i.d.? Laat even weten zodat anderen weten waar ze op moeten letten.

Erg verwarrend. Ik ben in het bezit van 6 Futaba servo's FS250T, die ongebruikt zijn en alle door mij, thuis, op een vrij kanaal in een van mijn modellen bleken te werken. Dit zegt op zichzelf nog niet veel. Van deze zes zijn er 4 voor 1juli gekocht bij hobby-in, waarvan 1 zonder (uitwendig) merkteken op de bodemzijde, 2 met een wit, cirkelvormig merkteken op de bodem, 1 met een geel cirkelvormig merkteken op de bodem. Verleden week heb ik bij 2 Brothers er twee bijgehaald, waarvan 1 zonder merkteken op de bodemzijde en 1 met een geel merkteken op de bodemzijde. Deze cirkelvormige merktkens hebben een diameter van ongeveer 4 mm. Om welke servo's gaat het nu eigenlijk? Alleen die met de gele dot van 2 Brothers? Misschien kan een van onze handelaren hier eens navraag naar doen.

Ik heb een aantal weken geleden er twee bij HobbyIn gehaald
s/n 0425934 Zonder merkpunt-stickertje
s/n 200305 Met een blauw stickertje

Verder zie ook kleine verschillen tussen de servo's. Het lettertype van het serienummerstickertje is anders. En bij de servo zonder punt zie je een soort ruitstructuurtje op het typeplaatje, terwijl dat bij de baluw-gestickerde niet het geval is.

Overigens liet Dennis mij afgelopen week de brief zien die hij van Robbe had ontvangen. In die brief stond niets meer dan de oorspronkelijke tekst die Ron aanhaalde.
Dennis kon zich nog herinneren dat ik er twee gekocht had en kwam al zelf, voordat ik er naar vroeg, met het verhaal van mogelijk niet optimaal funktionerende servo's. Hij stelde mij voor ze inderdaad via hem te retourneren omdat hij ook geen uitsluitsel kon geven over welke series wel en welke niet te vertrouwen zijn.

Dennis kon zich nog herinneren dat ik er twee gekocht had en kwam al zelf, voordat ik er naar vroeg, met het verhaal van mogelijk niet optimaal funktionerende servo's. Hij stelde mij voor ze inderdaad via hem te retourneren omdat hij ook geen uitsluitsel kon geven over welke series wel en welke niet te vertrouwen zijn

en daar herken je een goede winkel aan :D
2 thumbs op voor hobbyin.

Heb net de hele bubs die op de plank stond naar robbe teruggestuurd, en verkoop dus ook ff geen 250 digi´s meer, diegenen die ze al gekocht hadden bij ons kunnen ze evt omruilen voor een ander type, of ff afwachten wat er nu uitkomt, ik moet zeggen dat ze er erg voorzichtig mee zijn, ik heb van de 100 stuks die er ondertussen van weg gegaan zijn er een teruggekregen, deze haperde wat maar stuurde nog wel, bleek achteraf het motortje te zijn...... de stipjes zeggen niets dit zijn alleen maar plakkertjes van degenen die ze controleerd, er zitten dus geen andere componenten in servo´s met een aander kleurtje plakker....
.........................Peet..........................8)

De 2 servo's die ik heb zijn ver voor 1 juli 2003 gekocht en hebben serienummer 0426544 en 0426455. Het lijkt erop dat dit een oudere serie is en de nieuwere servo's nummers in de vorm van 200305 hebben en een stickertje op de bodem?

Als je het bericht op de Robbe site mag geloven zijn de problemen beperkt tot de "nieuwe" serie (met stickertje).

Erg onduidelijk allemaal!

Ik denk dat ik ze ook maar ga retourneren. Ik kan niet het risico nemen dat een kist omlaag komt door een dode FS250. :evil:

de mijne heeft S/N: 0394612, en er zit een punt in de onderkant van de servo, dit is ronde punt (putje) van een milimeter of 4, die uit de spuitgietmal komt, en is niet naderhand aangebracht. Ik zal eens trachten te achterhalen of dit één van de verdachte servo's is.

Eindelijk duidelijkheid:
info komt van de robbe site.
Neue Info: Betroffen sind nur die Seriennummern "S/N:200305" sowie "S/N:200306 !!

Inmiddels heb ik nog niets gehoord over de afloop van de problemen met deze servo's en de uiteindelijke afhandeling. Robbe is hier blijkbaar niet erg snel mee bezig. Ik heb destijds twee "verdachte" servo's teruggebracht naar de zaak waar ik ze gekocht had (2 Brothers, Bussum). Misschien kn iemand mij iets meer vertellen over de voortgang van een en ander?

Laatste keer dat ik bij Dennis was zei hij eind november.
Echter vond ik ze afgelopen vrijdag op mijn mat tussen de rest van de post.

Heb ze vrijdag teruggekregen..... Het probleem was eigenlijk heel stom, er was een verkeerd siliconenkitje gebruikt om het snoertje vast te zetten, dit dampte uit en de damp kon in het ergste geval de collector van het motortje aanvreten, wat resulteerde in een haperende servo......
De jouwe liggen apart Paul, maar door de drukte hebben we zaterdag geen tijd gehad om te bellen..... Ik zie je wel verschijnen.........peet...............8)

Duidelijheid:
servo's met serienummers SN200305 en SN200306
kunnen problemen leveren. Inleveren bij de winkelier of opsturen naar de reparatiedienst. Er wordt dan een nieuwe verstrekt.

Back