Bouwverslag van slotracers mini quadcopter.. (sunnysky 2204 Naza Lite zonder v-sen unit) 5.8 fpv set

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Psygho (Emil), 7 mrt 2014.

  1. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Hoi, nee geen facebook acties hier! ;) En ik ben ook geen echte limbo... Dus dat scheelt alweer...

    MAAR:
    Wel een leuk verslag van de inmiddels steeds bekenderwordende SLOTRACERS-NL Mini H carbon quadcopter frame!
    Het is echt leuk ding... Het zijn net konijnen.. je kan het niet afkijken of er zijn er weer een paar bij gekomen!

    Het is een simpel ontwerp, en er word er ook een gemaakt SPECIAAL voor de naza! Hoe mooi is dat! Het mooiste is natuurlijk wel de mogelijkheid om je eigen logo in de bodenplaat te zetten...

    Op dit frame past heel mooi een mini antenne welke gemaakt word door D. knoppers. (ook van het forum hier) De 4 blads, en sinds kort de GOLDEN FORREST EDITION ;) , Deze doet het erg goed op de mini en in de bossen.


    Setup:

    Mini H carbon frame. (slotracers),
    -met armen voor sunny sky x2204 Motoren.
    -Frame plaat voor de naza

    Naza lite ZONDER de V-sen unit
    Special made mini clover (DennisK)
    5x3" gemfans (momenteel goed en goedkoop te krijgen bij multirotorparts)
    Immersion 600mw VTX
    Sony super had 600lijns fpv versie
    Graupner gr12 (niet de GR12L !)
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2014
  2. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    We monteren de motors op de armen.. Sunny sky heeft m3 gaten in de motor, erg prettig, maar komt wat lastig uit met de dikte van de arm.. M3x5 met 1 dikke of 2 dunne ringetjes gaat prima, maar das niet mooi... Ik wil geen ringen... Is ook nog eens extra gewicht ;)

    Dus wat er niet is maken we wel op maat... M3x4.20
    [​IMG]

    [​IMG]



    Het middenste gat van de arm is te klein, dit moet van 5mm naar 7,5mm uit me hoofd..
    [​IMG]



    Flash de regelaars. (gebruik de 5-15-2013 versie!) deze is compatible met de sunnysky's. Ik heb gekozen om 2 normaal te flashen en 2 met de reverse software, zo kan ik alle draden "straight" solderen. Even van te voren merken welke kant welke regelaar op draait ;)
    Ik gebruik altijd even en strook schilders tape op de tafel, een stukje zeer slecht handschrift...
    [​IMG]

    Haal de draden van de regelaar af en verwijder alle soldeer. Kort ook de draden van de motor in...
    [​IMG]

    [​IMG]



    Soldeer de motordraden aan de regelaars.
    [​IMG]



    Maak een begin met de power distributie...
    [​IMG]



    Flash de ontvanger met de nieuwste software. Dit zodat we de GR12 kunnen gebruiken met ene 8 kanaals ppm trein op uitgang 6. Uitgang 5 kunnen we dan gebruiken voor de ingang van de telemetrie. De nieuwe firmware laat ons ook in de sumo 8 mode, failsafe kiezen op kanaal niveau! Super! Hierdoor hebben we maar 1 draad nodig van de naza naar de ontvanger.
    (kanaal 6 van de gr12 gaat naar X2 van de naza)
    [​IMG]



    Geef de ontvanger, en de VTX hun plekje... Monteer ook de korte pigtail... Verwarm deze eerst voor je hem buigt, zo breekt en scheurt hij niet, maar wil dan wel makkelijk buigen. Verwarm hem ook niet te veel dan gaat hij "plooien"...
    [​IMG]



    Nu we weten waar de ontvanger komt en de VTX, kunnen we weer verder met de power distributie. Zet de naza ook even tijdelijk vast, dit voor de maten van de kabels..


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    "Probleem" met de nieuwe lichting sony super HAD's Deze hebben een ander crystal. (zilveren tonnetje) met langere en dunnere "pootjes" Dit trilt en breekt dan door metaalmoeiheid af..
    Simpele fix: Zet het crystal even vast met bv hotglue, zuurvrijekit, of plastidip. Wel van te voren even GOED ontvetten met bv isopropyl alcohol..
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Zet de naza definitief vast op het frame.
    [​IMG]



    Nu kunnen we verder gaan met de draden en het voorzichtig wegwerken van de draden...
    Ik gebruik de V-sen unit van de naza NIET. Niet aan te raden voor beginners!) Ding is me te log, en de naza kan prima zonder. Het afstellen gaat wat omslachtiger, maar eenmaal ingesteld kom je er bijna nooit weer aan.

    Dus dat zie ik niet als een probleem. Tevens kunnen we ook remote gain inzetten, dus niets aan de hand. Zo heel veel hoeft hij niet aan de pc te hangen... Heb wel wat ervaring op het gebied van de naza, dus dat afstellen verloopt erg vlotjes ;)

    Wel mis je nu de "low voltage warning" (word opgelost met telemetrie) en de "flightmode leds" (onzin want ik vlieg hem toch enkel fpv) De eventuele error codes mis ik nu ook. Maar meestal wil hij dan toch niet vliegen, dus ook dat ga ik denk ik niet missen ;) Dat zie ik wel weer als ik hem aan de pc knoop...

    Hierdoor hebben we veel meer ruimte, en werkt alles lekker makkelijk weg. Ik heb ook de regelaar signaal draden ingekort. Maakt het weer meer 1 geheel...

    De naza krijg voeding van 1 van de regelaars. Deze regelaars hebben een s.bec, en kunnen 1 ampere leveren. Das meer dan voldoende voor de naza! Door dat het een s.bec regelaar is mag je deze niet "stapelen". Dus haal 3 rode draden uit de stekkers, 1 rode laat je dus zitten. Deze geeft immers de voeding aan de naza.



    Het wegwerken van de draden en de power distributie:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Het begint al ergens op te lijken!
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    De speciale mini clover.. Straks word hij hopelijk vervangen door een "Golden forrest edition"
    [​IMG]



    Top he?, je eigen logo!
    [​IMG]

    Opmerking:
    Bij de kit worden plastic schroeven geleverd. Op zich niets mis mee, maar gezien ik wel een crash of 2 (en ws veel meer) zal maken, heb ik liever niet dat me een schroef breekt.
    Hierdoor kan mijn arm ontzet worden en bedrading aan gort helpen.
    Ik ben me ervan bewust dat ik nu het breekpunt verleg op het frame en eventueel de armen, maar liever dat dan me op maat gemakte bedrading aan gort! Het is een keus weke je maakt, of ik een goede keus maak, geen idee, de tijd zal het leren..

    Gelukkig heeft DannyMetall al het een en ander getest met crashes :rolling:, en daar pakte mijn idee erg goed uit ;). Ik hoop ook dat het zo werkt bij mijn eigen mini H. Hoewel ik wel erg lang bezig ben om de skills te ontwikkelen welke hij heeft! Das niet gezond!
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2014
  3. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Controleer alles, stel alles in en dan is hij klaar voor de maiden!

    Wat is het ook een snoepje!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2014
  4. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Hier een filmpje van de maiden en wat fpv beelden...





    Update: 08-03-2014:
    Tijd om de telemetrische unit aan te sluiten... Want dat is wel prettig dat ik weet wanneer de accu leeg is... Ben verwend met de graupner, dus ook op de mini moet natuurlijk telemetrie. De unisens is veel te groot en te zwaar.. Gelukkig heeft Graupner ook wat anders voor 2 tot 4s lipo's...

    Een leuke kleine lichte sensor, voor enkel het voltage van de losse cellen en het totaal......
    Je kan voor de losse cellen de cel spaning instellen wanneer het alarm moet gaan...
    [​IMG]


    Maar goed we zien al meteen weer een vet probleem.. Ik ga natuurlijk niet iedere keer die stomme balancer kabel aansluiten! Nee! Het moet gewoon continu werken, dus op de voedingspanning...

    Nu is daar een oplossing voor.. Deze word zelfs ook genoemd in de manual van het ding. Echter het is onduidelijk of je ook je alarm kan instellen op enkel het totale voltage, als je enkel gebruik maakt van het totaal ipv enkel losse cellen monitoring.. Dus kopen en testen maar!

    Na wat testen kan je inderdaad ook enkel de voltage laten zien van het totaal. Maar dus ook een alarm instellen!! Iets wat wij graag willen! Je stelt de totaal voltage in, op het alarm van de losse cellen ondergrens. Vb 3.3volt per cel, word 3.3x3(3s lipo)=9,9volt threshold. Dus als totaal spanning op of onder deze waarde komt gaat de zender piepen! NICE!

    Ook leuk is dat je ENKEL de V+ hoeft te hebben. de V- gaat al via de telemetrie aansluiting.

    Gezien het nu in een mini word gestopt word het even helemaal anders aangepakt. Wil het ook zo licht mogelijk houden... Voor andere "normale" Multicopters kun je wat minder rigoureus te werk gaan ;)

    Strip de module...
    [​IMG]



    Maak de servo/telemetry steker qua lengte op maat, en soldeer deze weer...
    [​IMG]



    Soldeer de v+ (waar de volledige accu spanning op staat) aan op de module.
    Note: op de pcb staan nummers. voor een 2s lipo pak je pad 3 , voor 3s pad 4 en voor 4s pad 5)
    [​IMG]



    Voorzie het geheel van wat krimpkous voor isolatie:
    [​IMG]



    Geef het een plekje en werk alles netjes weg...
    [​IMG]











    Hier even een test filmpje, ALLES werkt naar behoren, en ben super content ermee!









    Update 10-03-2014: Makkelijk de naza instelen ZONDER de vsen unit!

    Het enige nadeel was de omslachtige manier van instellen van de naza. Dit omdat je toch nog wel het een en ander wilt instellen, of achteraf wil wijzigen...... Ik schreef al dat ik hier een tip kreeg van Tadango. En ben hem daar erg dankbaar voor...



    We werken de tip uit en we komen tot het volgende:





    Compleet vliegklaar met 3s 25c 1300mah weegt het 443 gram. Dat is met de telemetrie unit inbegrepen.... Niet slecht dacht ik zo....

    Vliegtijd 8 minuten en 40 seconden met nog 11% over op de lipo check
    en met 22% over , vlieg ik er 7minuut 12 seconden mee...

    Gezien de accu's niet veel kosten,en ik toch nog boven de 3.7 volt per cel zit, vlieg ik hem mooi tot 11% leeg op de lipo check, en dat komt neer op belast een afslag van 10,35 volt. Dit zou ik normaal nooit doen, maar met de lipo prijzen en de meer vliegtijd die ik krijg gaan we eens bijhouden hoelang de lipo's nu blijven leven...

    Ook ben ik nog van plan om een 3s 1000mah te kopen , om te kijken of ik daarmee net zoveel vliegtijd haal.










    Update 18-03-2014:

    Mooi zon frame, maar toch die plastic moertjes,dat is nog een beetje jammer, het werkt prima, maar het kan nog mooier! De voorkant lijkt ook wat kwetsbaar met een crash...

    De oplossing:
    [​IMG]



    Zonder:
    [​IMG]



    Met , op normale grote:
    [​IMG]


    "Bumper" variant:
    [​IMG]


    [​IMG]




    Ik heb te veel aan de Whisky gezeten... Ik zie dubbel ;)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Atchoo

    Atchoo Guest

    Wat een ontzettend strakke build weer!

    Mag ik vragen waar je die schroefjes vandaan hebt?
     
  6. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Thnx...
    Yes, uit de rommelbak... Meende dat ze van de team asociated TC5 auto waren. Maar ze worden vrijwel overal verkocht, kon ook nog wel eens zijn van mijn Xray touringcar...

    Op ebay vind je ze ook veel voor weinig..
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Even voor mijn beeldvorming: als je dus de V-sen module compleet weg laat, en je laat bij 1 motorstekker alles zitten (+, - en signaal) dan werkt de naza ook? (mits hij een UBEC/SBEC heeft)
     
  8. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Klopt Alex. Naza pakt maar weinig stroom
    (zie specs naza: MAX1.5W (0.3A@5V) Normal:0.6W (0.12A@5V))

    En we hebben geen servo's of gimbal erop aangesloten... Dus in dit geval komen we er prima mee weg. Zelfs met de geknepen Afro met maar 500ma, heb je meer dan genoeg in theorie.
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Goed om te weten, ik heb nooit geweten dat je hem ook kunt voeden via een motoruitgang:)
     
  10. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Nee ik had ook verwacht dat ik wat spul moest omleiden (x3 achterkant naar de esc voorkant)Maar dit was al zo, dus geen gesoldeer nodig...
     
  11. GJB

    GJB verslagschrijvers

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Swifterbant
    Hallo Emil,

    leuke build en dat van de V-sen wist ik nog niet, ga ik meteen toepassen zodra je zou willen delen hoe je de naza hebt ingesteld.

    Ik vlieg zelf met de rd230 met naza en die stopt pas met oscilleren met de volgende instellingen:

    61 61 110 120
    120 120

    RCX /ZMR whatever 2400KV motoren op 3S

    Heb jij de settings ook zo laag staan?

    Groeten,

    Gertjan
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2014
  12. heyudude

    heyudude

    Lid geworden:
    12 sep 2013
    Berichten:
    4.229
    Locatie:
    Noord-Limburg
    Bij mij staan de gains wat hoger met de rd230 en naza
    Maar het hangt ook af van je motoren en hun kvs
     
  13. daniel44

    daniel44

    Lid geworden:
    17 dec 2013
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Voorschoten
    Mooi zeg! Weer wat inspiratie voor mijn mini, eerst maar eens wachten totdat de Sunny's of Cobra's op voorraad zijn :)
     
  14. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Bij de Tiger motoren staan ze meen ik op 65 pitch en roll. Bij mij dacht ik dat ik toch wel over de 100 zat op pitch en roll... Zal een dezer dagen even kijken, moet er toch nog mee bezig... Heb de telemetrie unit binnen... :p:p:p:cool:
     
  15. Thom

    Thom

    Lid geworden:
    28 jul 2009
    Berichten:
    825
    Locatie:
    Zutphen
    zonder led kan natuurlijk ook ja, of de led met usb aansluiting gebruiken van een phantom klein en weegt niks.
     
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Toevallig zoek ik op dit moment nog een V-sen voor een naza lite/V1. Die led met usb van een Phantom, zit daar ook een ubec in?
     
  17. Thom

    Thom

    Lid geworden:
    28 jul 2009
    Berichten:
    825
    Locatie:
    Zutphen
    nee dat is helaas alleen puur de led en usb aansluiting, de ubec van de phantom zit in het main board.
     
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ok, spijtig, dan zal ik moeten gaan zoeken ben ik bang:)
     
  19. DannyMetall

    DannyMetall

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    4.068
    Locatie:
    Z-Limburg
    Ziet er weer SUPER uit die Mini !!!!!

    NICE BUILT !!!!
    kan je eens naar LIMBOLAND komen om tevliegen

    heb al een ROUTE voor je uitgestippeld :D

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Thnx.. Zal eerst moeten leren, Even een paar keer met een spotter erbij.
     

Deel Deze Pagina