bouwverslagje: dx6i, wifi booster. 18-03-2014 added range test.

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door topix, 15 mrt 2014.

  1. topix

    topix

    Lid geworden:
    9 sep 2013
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    zuid-oost Drenthe
    hallo allemaal.

    naar wat vragen en pm's gehad te hebben besloten om even wat foto's te maken hoe ik alles heb aan gesloten en van het begin af aan hoe te doen,

    pas wel op als je met andere vliegt, de wifi booster 1w maakt veel ruis. waardoor de andere toestellen contole kunnen verliezen.

    let op! en op deze manier win je een x aantal meter meer bereik, maar in nederland is het uitzenden met deze vermogen niet legaal.


    wat heb je nodig:

    2.4GHz Amplifier 1000mW
    https://store.3drobotics.com/products/2-4ghz-amplifier-1000mw

    Cable Bulkhead rp-SMA to U.FL
    https://store.3drobotics.com/products/interface-cable-bulkhead-rp-sma-to-u-fl

    en ik heb er ook een antenna bij gedaan.
    Antenna 2.4GHz RP-SMA 4.9dBi
    https://store.3drobotics.com/products/antenna-2-4ghz-rp-sma-4-9dbi

    xt60 connector male
    https://store.3drobotics.com/products/xt60-connector-male

    5v 5a ubec 2-5s lipoly, (7.2-21V) (eu warehouse)
    http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=36305.

    voordat je begint verwijder eerst de batterijen.

    omdat ik verslagje maak na dat ik alles al klaar had, kan ik niet laten zien hoe je de oude antenna verwijdert, maar dat is vrij simpel door gewoon paar schroefjes los te draaien en dan de antenna te verwijderen,

    we gaan verder met het stroom, de batterijen kabel naar binnen knip je door. dan leid je de draden van de ubec door de gat aan de achterkant waar de batterijen zaten,

    [​IMG]

    dan soldeer je de kabels van de ubec aan de kabels die je los geknipt hebt van de batterijen, en soldeer daar gelijk 1extra min en een extra plus op,
    ik heb tussen de wifi booster en de ubec een schakelaar gezet zodat ik de wifi booster uit kan zetten als ik hem niet gebruik en/of ik met andere aan vliegen ben.

    [​IMG]

    de ubec zit nu op deze plek. en de xt-60 stekker heeft ook zijn plekje gekregen. sluit de ubec op de xt-60 aan, pas wel op dat je de + en - niet verwisseld.

    [​IMG]

    nu gaan we verder met de de Cable Bulkhead rp-SMA to U.FL. verwijder voorzichtig de kleine stekker van de oude antenne van de printplaat, en druk de nieuwe er op. ik heb de oude plastic wat voorin de antenne zat weer gebuikt om de nieuwe rp-sma er op vast te maken, met een soort 2 componenten lijm op zijn plek vast gemaakt. ziet er niet echt netjes uit maar is wel effectief.

    [​IMG]

    nu dat klaar is boren we een klein gaatje in de achterkant van de zender, en doen daar de adapter kabel door heen. gelijk even op lengte maken en vast solderen aan je schakelaar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    nu dat dat klaar is, kan de zender weer dicht geschroeft worden.
    nu plaatsen we de wifi booster op de achterkant van de zender, (ik heb sterk dubbelzijdig tape gebruikt) maar je kan hem ook vast schroeven.

    [​IMG]

    sluit vervolgens de coax draad aan,, op de plek waar de oude antenne zat.

    [​IMG]

    als je nu een 2s lipo aan sluit werkt alles maar je moet voordat je de wifi booster gaat gebruiken eerst de power setting veranderen, dan ga je naar de power settings op je zender je hebt daar verschillende opties. de optie us is voor als je de wifi booster niet gebuikt, gebruik uitsluitend in de power settings eu of france, gebruik je us zend je zender te veel mw de wifi booster in en gaat hij stuk.

    [​IMG]

    [​IMG]



    als je met andere mensen gaat vliegen zet je hem op US en plaats je een losse antenne op de rp-sma waar eerder je oude antenne zat. vergeet niet de wifi booster uit te schakelen met de schakelaar.

    [​IMG]

    heb nog niet echt een goeie range test kunnen doen maar tot nu toe heb ik 800 meter gelopen en dat heeft hij makkelijk gehaald.

    hier nog wat foto's van het eind resultaat...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    ik ga nog wat testen doen en hier ook neer posten om aan te geven wat mijn mening hier over is en als alles naar wens werkt, en misschien een goeie range test, maar dan moet ik eerst bezig met failsave op de ontvanger en zover was ik nog niet gekomen. al met al een goedkope oplossing voor extra range..



    Please review and retain the following order information for your records.
    Order #: R857487458
    SKU Product Options Quantity Price Package Price WLS-AC-0001 2.4GHz Amplifier 1000mW
    1 $55.00 $55.00 WLS-AC-0002 Antenna 2.4GHz RP-SMA 4.9dBi
    1 $9.35 $9.35 WLS-CON-0003 Interface Cable Bulkhead SMA to U.FL
    1 $4.95 $4.95
    Subtotal: $69.30
    Shipping: $18.60
    Order Total: $87.90
    Thank you for your business.


    en was snel in huis..
    [​IMG]


    mvg patrick


    update range test.

    vandaag heb ik even een range test gedaan..

    test setup, aangezien ik geen telemtrie heb of rssi heb ik het zo gedaan..

    [​IMG]

    ik heb me zender op een walletje gelegd en ben gaan lopen.

    [​IMG]

    heb het op een open velt gedaan... achteraf gezien had ik beter de auto kunnen pakken aangezien ik best ver heb gelopen..:D

    [​IMG]

    een foto van de link die ik nog had op 1km..

    [​IMG]

    en na 1.1 km heb ik de ontvanger op de grond gelegd en was nog steeds een goeie link.

    [​IMG]

    aan gezien dit geen zin had en ik niet verder wou lopen:rolling: de auto gepakt..

    [​IMG]

    na de 2.5km werd het signaal wel sterk minder en moest ik de ontvanger boven me hoofd houden om signaal te houden.. en bij 2.7 km helemaal geen link meer.



    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2014
  2. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Je weet dat met deze modificatie je veel meer uitstraalt dan legaal is in NL?
     
  3. topix

    topix

    Lid geworden:
    9 sep 2013
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    zuid-oost Drenthe

    Ja dat weet ik zou het nog even vermelden in de post. Het is voor mij ook maar tijdelijk ga voor een andere zender.
     
  4. Rubaaaa

    Rubaaaa

    Lid geworden:
    21 jun 2013
    Berichten:
    1.376
    Locatie:
    Gouda
    Topix is toch een outlaw, duh
     
  5. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Gaat mij er meer om dat het tijdens het lezen van dit topic al duidelijk word dat dit in NL niet legaal is.

    Wat je vervolgens met die informatie doet moet je natuurlijk zelf weten ;)

    Stel je voor dat je van niks weet en vervolgens een dikke boete krijgt van Agentschap Telecom, daar word je niet blij van.
     
  6. Rubaaaa

    Rubaaaa

    Lid geworden:
    21 jun 2013
    Berichten:
    1.376
    Locatie:
    Gouda
    was maar een grapje hoor ;)
     
  7. topix

    topix

    Lid geworden:
    9 sep 2013
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    zuid-oost Drenthe
    Het staat inmiddels vermeld boven in;-) wad idd mijn gedachten ook om er in te zetten maar doordat ik bezig waas met verslag te typen en Veel andere dingen tussendoor heb gedaan vergeten te vermelden.
     
  8. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Ben ook benieuwd naar de range hiervan!
     
  9. topix

    topix

    Lid geworden:
    9 sep 2013
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    zuid-oost Drenthe
    ben er nog niet echt aan toe gekomen.... maar ga morgen wel ff stukje lopen met me ontvanger..... en heb de frsky inbouwmodule ook besteld ga ik ook nog in me dx6i zetten :D en kijken wat meest bevalt...
     
  10. Rubaaaa

    Rubaaaa

    Lid geworden:
    21 jun 2013
    Berichten:
    1.376
    Locatie:
    Gouda
    offtopic: misschien is het een idee om de foto's even te resizen, elke keer als ik dit topic opent spacet heel m'n scherm hem vanwege de grote foto's (kan heel makkelijk met photoshop cs4 en hoger via het actions panel)
     
  11. topix

    topix

    Lid geworden:
    9 sep 2013
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    zuid-oost Drenthe
    Haha rubaa :Lol: omdat jij het bent maak ik ze morgen iets kleiner;-)
     
  12. topix

    topix

    Lid geworden:
    9 sep 2013
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    zuid-oost Drenthe
    heb een range test toegevoegt aan de eerst post
     
  13. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Tof dat je de range test erbij hebt gedaan, heb veel mensen deze mod zien doen maar nooit met een degelijke range test erbij! Maar...ik snap het niet helemaal:

    - Waar ligt nou je zender? Vlakbij "De kibbelkoele" of bij " 't haantje "
    - En bij "t haantje" heb je dus opeens geen link meer, maar verderop weer wel? Waarschijnlijk dus door stoorzenders oid op de 2.4Ghz band?
     
  14. topix

    topix

    Lid geworden:
    9 sep 2013
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    zuid-oost Drenthe
    mijn zender ligt onderin de kaart waar de rode en gele stipjes zijn daar ben ik weg gegaan...

    en waar ik geen link had was achter huizen en een klein bos dus dat was ook meer dan logies eigenlijk en daar zat ik beetje scheef achter de antenna die 5 db is.. verder wel tevreden over het resultaat, aan gezien ik vaak niet verder kom dan 700a 800 meter en met de standaard dx6i ik dat wisselvallig wel en soms niet haalde... ik heb ook de frsky inbouw module besteld.. en er inbouwen zonder booster en kijken wat de range daar van is..
     
  15. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik snap 'm, thnx! inderdaad leuk resultaat hoor dan met een Dx6i! 2.5 km over de grond ga je dan in de lucht ook halen:) Of op safe spelen en 1.5 km oid vliegen.....kleine kans dat het dan misgaat!
     
  16. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Onder gunstige omstandigheden (geen obstakels ertussen en weinig andere 2.4Ghz bronnen in de buurt) zou een FrSky link over de 2.5Km moeten gaan. Ik ben benieuwd wat je ermee gaat halen in jouw test.
     
  17. topix

    topix

    Lid geworden:
    9 sep 2013
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    zuid-oost Drenthe
    De range test die ik nu heb gedaan zat ook geen opstakels tussen... Maar ben benieuwd naar de frsky omdat die maar 60mw doet en me dx6i+booster 1w:)
     
  18. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    inderdaad ben er ook zeer benieuwd naar...!

    Maar: output power is leuk, maar gain van antenne en gevoeligheid van de ontvanger is nog veel belangrijker om ver te komen met een signaal. (nu is het verschil tussen een 1W booster en 60mw wel behoorlijk veel....kan volgens mij haast niet anders dat de FrSky het niet zo ver gaat redden als jouw dx6i + booster:)

    Maar dan nog moet ik zeggen dat een basis telemetry in de zin van RSSI uitlezing wel mijn voorkeur heeft, geeft mij persoonlijk gewoon een veiliger gevoel:)

    Weet overigens niet precies wat FrSky gebruikt en Spektrum, maar alleen het vergelijken van power heeft niet veel zin. Praktijk test is natuurlijk het allermooiste....! Dus ik ben heel benieuwd naar je bevindingen!
     

Deel Deze Pagina