Bleunose II 1/100

hoy allemaal,
na het bezoek aan Duizel enkele weken geleden begon het vrouwtje opnieuw te vragen wanneer ik nu eens eindelijk een schip maakte voor op haar kast ipv steeds RC schepen te bouwen. Het toeval wil nu dat amazone vorige week voor mij een kitje van billing boats heeft mee gebracht van de rommelmarkt. " misschien eens iets leuks om te proberen "
ach ja waarom niet was mijn antwoord , mijn lopende RC project loopt toch stilaan ten einde en voor het volgende ben ik nog volop aan het tekenen.
dus hier ben ik dan met een bouw verslagje van mijn eerste houten zeil scheepje dat niet op het water zal drijven maar op de de dressoir van het vrouwke komt te staan. ( laat het ons hopen
smile.gif
)

vermits het model reeds een 1ste poging achter de rug heeft om gebouwd te worden, om daarna terug gesloopt te worden, diende alle oude lijm eerst verwijderd te worden en helaas enkel spantjes opnieuw gemaakt daar ze ontbraken.
Gelukkig kon ik hiervoor al meteen op de hulp van Dirk (amazone) rekenen.

We zijn ondertussen al meerdere dagen bezig en de spantjes van de eerste helft zijn reeds netjes op de kiel geplaatst. Ze heben eveneens al een eerste schuurbeurt achter de rug.
Eerste helft hoor ik er dan enkele denken. Jawel, heren dit model hoort in 2 helften gebouwd te worden en daarna samengevoegd tot een geheel. aldus volgens de bouw beschrijving.
de tweede helft is sinds vandaag ook helemaal gelijmd en kan nu een extra dag uitharden om daarna eveneens rond te schuren.
Nu loop ik wel met het idee om de romp helften eerst samen te voegen en daarna aan de beplanking te beginnen.

en daar fotokes meer zeggen dan al die woordjes die ik hier neer pen...
de foto's van vorige week om te beginnen.

vgr
Marc

het vervolg, werk van deze week,
bij het tegen elkaar leggen van de halve kielen en de dekken viel het op dat de lijntjes die op de kiel gedrukt zijn niet echt overeen komen met de uitsparingen in het dek.
Na het tegen elkaar plaatsen bleek dat de uitsparingen uit het dek de correcte maat was. een geluk dat we dit tijdig zagen of de helft van de spanten had verkeerd gestaan.
ondertussen alle spantjes en het dek gelijmd. Nu een dagje laten uitharden en dan kunnen we weer verder.

volgende up-date zal wel wat langer duren , :)
vgr
Marc

Welkom op het forum en veel plezier met de bouw. Ik geloof niet dat dit schip hier al een keer gebouwd is. De twee halve rompen methode is in ieder geval nieuw voor mij. Ik ga het zeker volgen.

Geldt ook voor mij, deze methode ken ik niet, maar gezien je bouw ervaringen zal dat wel goed komen denk ik
Succes!

Leuk! Ik heb hier de Blue Nose I nog liggen om een keer te maken.

Dubbele romp is ook voor mij nieuw.

Marc,
welkom bij de 'statische schepen', met jouw ervaring en wat hulp van Dirk heb je al goede ingrediënten voor succes. Veel pelzier met de bouw.
Diederik

Welkom hier Marc, als je ook Dirk zijn tempo overneemt kun je gelijk alweer vast naar 'n nieuw model kijken want dan zal deze wel met 'n paar dagen klaar zijn.:D
IK ga je zeker ook volgen.

merci voor jullie hartelijk welkom.
ik hoop wel om ook van jullie een helpend woordje te krijgen af en toe :)
En Dirk zijn tempo hou ik niet hoor, normaal bouw ik minstens een jaar per schip.
vgr
Marc

Welkom Marc,
Maak niet uit hoe snel je bouw als je er maar plezier in heb.
Helpende woordjes zullen er vast wel komen, daar is het forum voor.
Ik bouw zelf ook niet zo hard, ben te veel tijd kwijt om alle bouwverslagen te volgen:D en dat worden er steeds meer.

Welkom Marc,

Leuk om weer een nieuw schip gebouwd te zien worden! De Bluenose is voor mij nog onbekend. Ik ben Benieuwd! :)

nogmaals bedankt voor jullie hartelijk welkom op dit forum gedeelte.

de maten van het afgewerkt model zouden volgens de bouwbeschrijving 52 lang,8,5 breed en 43 cm hoog moeten worden. Ideale afmetingen voor op de dressoir van het vrouwtje.

Ondertussen vermoed ik te weten waar mijn voorganger bouwer is op vastgelopen.
Het samenvoegen van de 2 helften klopt niet echt zoals verwacht. Gelukkig heb ik ze niet eerst beplankt zoals de bouwbeschrijving voor schreef.
Vooraan zijn de spanten waaraan de reling dient vastgemaakt zo goed als weg geschuurd of zelfs zo dun geworden dat ze afgebroken zijn. :(

We hebben dus al wat extra werk, het dek zal al zeker beplankt dienen te worden en het gedeelte spant dat boven het dek uit steekt gaat er volledig af zodat deze kunnen vervangen worden door iets meer schaal korektere exemplaren.

werk genoeg aan de winkel voor de volgende weken.

Niets dat dus niet opgelost kan worden. Alleen wat extra werk, wat ik niet van een kit had verwacht.
vgr
Marc

Dat zijn zaken die helaas in een kit voorkomen, maar het geeft in ieder geval de mogelijkheid om het geheel drastisch te verbeteren.
En dat is niet alleen goed te doen, maar ook nog eens leuk;)

heb ze vanmiddag gezien en het komt zeker goed hoor.

de spanten waren al mooi geschuurt dus dat zal al goed marc.
de rest komt van zelf ;)

Het resultaat na 5 dagen telkens enkele latjes kleven.
Ik merk dat ik zeker voldoende lijm gebruik maar dan ben ik wel zeker dat het vast hangt en blijft hangen.

vgr
Marc

mooi hoor.

de rekkers proberen op de spanten te houden want het kan wel eens gebeuren dat je rekker zo strak zit dat ze een deuk in de beplanking trekken als ze tussen twee spanten zitten.
gewoon ff opletten .

de rest ziet er goed uit hoor, ook de zijkant van je plankje lijmen zodat ze goed aan elkaar vast hangen en niet enkel aan de spanten

Back