Vraag futaba 8fg super 2 receivers

Hallo,

Ik ben sinds kort in het bezit van een Futaba 8FG super (14channels)
Nu vraag ik me af hoe ik deze 14 channels kan gebruiken.
Ik heb nu 1 ontvanger. De r7008sb. Dan lijkt me dat ik dan in ieder geval 2 van deze receivers moet hebben. Hoe weet de futaba dan welke de 1-8 kanaals ontvanger is, en de ander 9 t/m 14?

De T8FG zender werkt via het FASST protocol. Een R7008SB ontvanger werkt volgens het FASSTest protocol en is een ontvanger die geschikt is voor telemetrie. Deze zender en ontvanger kunnen niet samenwerken. De ontvanger "begrijpt" de zender niet.

Er zijn 3 mogelijkheden om gebruik te maken van alle kanalen.

1. Je gebruikt 2 ontvangers waarvan je de kanaal toewijzing kan veranderen bv: de R6308SBT deze is wel bruikbaar met de T8FGS. In de handleiding kan je vinden hoe je de kanaal mode kan veranderen. De R7008sb kan dit ook.

2. je gebruikt een 14 kanaals ontvanger bv: deze

3. Je maakt gebruik van het SBUS systeem (tegenwoordig bijna standaard aanwezig op Futaba ontvangers). Dit systeem kan alle kanalen over 1 connectie sturen. Zo zijn er verschillende Multirotor flight controllers die dit ondersteunen.

Ik vlieg met een naza V2 quadcopter.
Deze accessoires zou ik er bij willen gebruiken.

Channel 1 - 4: Bediening
Channel 5: Flightmode
Channel 6: Remote trigger
Channel 7: Gimbal tilt
Channel 8: Retracts
Channel 9: IOC
Channel 10: Verlichting

Wat zou de beste oplossing zijn denken jullie?
Zou ik ook bv een futaba orange en een futaba samen kunnen binden op de 8fg?
Die heb ik nl nog liggen

Het kan wel...als je de Naza via Sbus aansluit,hier een wat lang filmpje over een Phantom maar in principe is het hetzelfde.. ;-)
Zo handig soms Google :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Goser,

Deze had ik inderdaad al gezien. Echter laat dit niet zien hoe je extra accesoires aan kan sluiten zoals retracts, verlichting etc. Het laat alleen zien hoe je de naza functies kunt gebruiken zoals IOC, Flightmodes etc.

..gewoon kanaal toewijzen?..ik weet het ook niet zeker maar dacht dat je de overgebleven ports op je ontvanger ondanks s bus ook kan gebruiken?

Ah maar dan heb ik igg een grotere ontvanger nodig dan mijn 8ch receiver.
Of 2 dus. En dan kom ik weer op mijn vraag. Moeten dat 2 dezelfde zijn of mag dat ook een futaba en een orange of frsky zijn?

Volgens mij maakt het niet uit welke combinatie je maakt. Zolang er maar 1 ontvanger in staat is om de functies van kanaal 9-14 uit te voeren. Dan kan inderdaad met sommige orange ontvangers.

Een S-bus expander SBE4-S-BUS Expander 4-Kanal kan je aansluiten op de S-bus aansluiting op de ontvanger. Je kan vier kanalen toewijzen aan de expander. Aan de expander kan je gewone servo's en dergelijke aansluiten. Je breidt hiemee het aantal servoaansluitingen van de ontvanger uit.

Blijft de incompabiliteit tussen de zender en de ontvanger. De 8FG en de R7008SB werken niet samen. Zijn de typenummers juist? Zie de tabel onderaan deze pagina: Futaba® Air System Receivers

Back