Graupner Mosquito 2012 edition

strutter

PH-SAM
Van een mede forummer deze bouwdoos kunnen overnemen, bijgaand mijn verslagje.
Het lukt helaas niet deze kist gereed te hebben voor het Vintage glider treffen in Marknesse, daarvoor moet er toch nog wel wat gebeuren :rolleyes:

DSCF0034_zps78c43219.jpg

CNC snijwerk is van goede kwaliteit evenals de pasvorm

DSCF0035_zpse7219c5f.jpg

Hoofdligger is opgebouwd uit een hout met glasvezel versterkte kern welke tussen 2 vuren liggers wordt opgesloten

DSCF0038_zps50fb8052.jpg

Uitsparingen voor de vleugelpennen, goed doordacht

DSCF0039_zps015d1af3.jpg

Voor het aileron worden 2 strippen ingelijmd, later word hier de deling gesneden.
Minpuntje vind ik de (te) korte stukjes waarmee de ribben in de achterlijst vallen, voor de sterkte had dit voor mijn gevoel meer door moeten lopen.

DSCF0033_zps2966530c.jpg

Indekking met 1.5mm balsa.
Vleugel is erg stijf, mede door de capstrips.
Het is niet een bepaald lichte constructie.

Groeten, Ralf

DSCF0044_zps1df7a483.jpg

DSCF0446_zps4ccc7b2c.jpg

DSCF0445_zps3ffcf672.jpg

De rompconstructie is goed doordacht en eenvoudig opgebouwd.
Aandrijfset is zoals aanbevolen door Graupner, deze lag compleet bij mijn Hobbyzaak dus waarom moeilijk doen voor een betere/andere setup ;)

DSCF0459_zps70fed1af.jpg

Spantraampje voor de cockpit mooi pasgemaakt met ruimte voor de dikte van het plastic raam.

DSCF0444_zps765553bc.jpg

Moest wel wennen aan de verlenging van de as, dit gebeurt door middel van een verlengbus.
Aan de voorzijde is geen extra lager voorzien, ik plaats er toch 1 in het neusspant.

DSCF0460_zps4ddfcb93.jpg

Voordeel is wel dat het allemaal in 1 keer netjes past :D

DSCF0464_zps2f8ec477.jpg

Neusje in de plamuur, ik heb een extra ring opgelijmd om een mooie overgang (zonder spleet) naar de spinner te krijgen.
Losse lagertje is hier ook te zien

DSCF0463_zpsc6c7cb9b.jpg

Cockpitkapje even los erop gezet, de pasvorm is niet perfect :mad:
Ben bang dat ik deze niet mooi vloeiend op het frame gelijmd krijg, achterzijde is wat te 'hoekig' in de randen.
We zullen het zien, eerst het frame schilderen voordat er gelijmd gaat worden :yes:.

Tot zover even,

Groeten, Ralf

Laatst bewerkt:
Op 8 en 9 juni 1977 vloog ik mijn eerste internationale electro meeting. Het was de 1e Benelux Electro Meeting georganiseerd door Peter Blommaart. Er zouden er nog vele volgen.
De zweefklasse was de voorloper van de huidige F5B, waarbij rakken werden gevlogen met de motor aan.
De eerste 3 plaatsen en nog 6 van de volgende 9 werden gewonnen met Mosquito's.

full

full

De oer Mosquito was niet zo mooi opgebouwd
als deze nieuwe en waarschijnlijk lichter qua constructie. Maar zelfs de in deze wedstrijd opgevoerde Mosquito's hadden minder vermogen dan nu. Ook de accu en motor zal lichter zijn.
Waarschijnlijk zal het eindgewicht van jouw nieuwe versie vrijwel gelijk blijven aan de oer versie.
De accu zal een stuk verder naar voren moeten in vergelijk met 1977.

Succes met de bouw, maar als ik de foto's bekijk wordt het heel erg mooi.

Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor de leuke reacties mannen :D!
Rick wat een mooi berichtje, 1977... toen was ik nog in het veld aan het spelen met mijn Hegi Kadi.
De Mosquito heeft zich door de jaren heen goed staande weten te houden, leuk te lezen dat er zovelen mee deden aan de wedstrijd. Ik vond het altijd al een bijzonder mooie kist.
Motorisering zal heus voldoende zijn, gewicht zal uiteindelijk wel meevallen denk ik.
Ben erg benieuwd hoe hij straks vliegt en hoe de ailerons hun werk gaan doen, heb er verschillende berichten over gelezen, ook dat men ze er liever niet op heeft...
Time wil tell, eerst nog een leuk kleurenschema zoeken.
Waarschijnlijk maak ik de vleugel wit met de ribbensectie rood gekeurd transparant. Witte romp, stabilo en kielvlak ben ik nog niet over uit.

Groeten, Ralf

Altijd weer spannend, het lijmen van het cockpitraampje

DSCF0465_zpsdf3d5dd8.jpg

DSCF0467_zpsb07ee73a.jpg

Te lijmen binnenzijde opruwen met schuurpapier voor een goede hechting, raam beschermen met tape en dan in de klemmen met die handel :D
Canopy glue, dus 24 goed laten uitharden...

Groeten, Ralf

Rick,

Door jouw activiteiten van destijds heb je ook bij andere mensen de interesse gewekt. Niet alleen die van mij maar ook van een van jouw andere toenmalige collega's Henk v IJ. Die heeft toen ook een Mosquito gekocht maar uiteindelijk heeft hij er nooit mee gevlogen. Dat toestel is uiteindelijk bij mij "geland", ik heb er jaren geleden in de oorspronkelijke uitvoering vaker mee gevlogen. Alleen de motor heb ik eens vervangen voor een beter exemplaar, een Speed 600, dat was toen echt al een hele verbetering! Als ik de foto's zie in deze discussie is een volgende update naar borstelloos zo gek nog niet.

Groet,
Paul.

Hi Ralf,
Geweldig project. Toch leuk dat de Mosquito nog altijd favoriet is! In de tijd dat ik begon met vliegen had een vriend van mij een Mosquito met zo'n Mabuchi motor en een pakket met van die blauwe cellen (7 stuks geloof ik) Dat ging tergend traag naar boven maar het was toendertijd een revolutie!

Rick,

Door jouw activiteiten van destijds heb je ook bij andere mensen de interesse gewekt. Niet alleen die van mij maar ook van een van jouw andere toenmalige collega's Henk v IJ. Die heeft toen ook een Mosquito gekocht maar uiteindelijk heeft hij er nooit mee gevlogen.

Hallo Paul,
Leuk weer wat van je te lezen. Van Henk v IJ heb ik nog altijd ergens een probeersel liggen om een prop met variabele spoed te maken. Hij had indertijd al een draaibankje. Het was niet helemaal gelukt en ik ben er ook nooit mee verder gegaan.

Rick

Hallo Ger,

Mosquito, Amigo, HiFly, Dandy allemaal klassiekers.
Ook die Mabuchi's waren geweldig, wat een geweldig tijdperk eigenlijk :yes:

Raampje is ook gereed, ben er tevreden mee :D

DSCF0473_zps49facc0c.jpg

DSCF0471_zpsbc7270b7.jpg

Neusje nog iets bijwerken

DSCF0469_zps7d5c0438.jpg

Groeten, Ralf

Edelweis.

Hallo Ger,
Mosquito, Amigo, HiFly, Dandy
Groeten, Ralf

Spirit, Monterey en Edelweis, om er nog een paar uit die klasse aan toe te voegen.
De Mosquito zal me altijd doen denken aan een vriend die hem destijds maakte (ik schat midden jaren 70).
De man is spijtig genoeg overleden ten gevolge een motorongeluk.
Zijn toestel mocht best gezien worden.
Vlegels bespannen met Japanpapier in bouwdoos geleverd.
Hij vloog de Mosquito als zuiver zwever (met sandow-hoogtestart)
Ik met mijn Amigo2 en hem met zijn Mosquito.
Long time ago.

Je toestel ziet er best goed uit.
Congratulations,

Mvg,
Aurectar

Laatst bewerkt:
Dank Aurectar!

Ja, de Edelweiss ook ja, weet nog een verhaal van vroeger (... :rolleyes:) een vliegmaat was met zijn Edelweiss hoog in een boom gevlogen en de kist dwarrelde in stukken langs de takken naar beneden. we vreesden het ergste... Hij ging zijn kist halen onderaan de boom.
Er klonk een harde kreet... Foute boel dachten we...
"MIJN ELASTIEKJES ZIJN WEG!", nou ja zeg! :rolling:.
Kist zelf was nog compleet intact!

Heb onlangs nog even contact met hem gehad en hij had de kist nog ergens op zolder!
Hij gaat nu zijn zoon ermee leren vliegen.

Groeten, Ralf

Laatst bewerkt:
Wow , pure nostalgie zeg . Er komen bij mij ook veel herinneringen boven als ik dit draadje lees . Heb ze ook allebei gevlogen dwz de mosquito en de edelweiss :cool:
Idd , het begin van de "electro "periode : mabuchi met overbrenging en 7 a 8 NiCad cellen naar boven kruipend met de zwever en hopen op niet teveel tegenwind .
Daarna de Ni Mah cellen , al iets krachtiger LOL
Ik heb de edelweis nog zo licht gebouwd dat je de vleugels zag doorbuigen in de lucht maar breken deden ze niet (ook bespannen toen met papier en 'dope' )
En dan de betere maar ook duurdere motoren zoals Keller en Geist .
En ook de top zwevers zoals Bauermann .
Ach de tijd van toen ....

En ook de top zwevers zoals Bauermann .

Ja die vindt je ook in de uitslagen.
De PB-26 was een van de eerste en héél goede modernere E-zwever, met een romp van glas en beplankte piepschuim vleugels. Ik dacht zo'n 2.5 à 3 meter, dus vrij groot voor die tijd.
Borstelmotoren van Keller, Geist, Unger, Astro, Lehner en Plettenberg heb ik hier nog liggen.

Rick

Toen ik 17 tot 20 jaar was ik lid van 1 van de eerste volledig electro vliegclubs in Belgie denk ik . Deze noemde toen de Kalken Electro Flyers (heel toepasselijk ) . :cool:
Daar haden we dan een eigen ontworpen model dat de mainlander noemde met enorme stabilo's aan de vleugeluiteinden . Ideaal voor beginners en ook nog een goede zwever . Wel een lompe bak van uitzicht , helaas niks meer van foto's of docu :(

Deze nieuwe versie heeft niets van de charme van de oude verloren.
Wat een mooi toestel is het geworden, voor een deel door het nieuwe mooie ontwerp, maar zeker ook door een super bouw.
Hulde.

Rick

Mooi hoor...ziet er super uit....hier kan een plaatje van m'n Edelweiss XXL ook wel bij ;-)

IMG_1862.jpg

Laatst bewerkt:
Back