markjuhh
Forum veteraan
Ik denk dat iedereen wel eens met deze vraag heeft gezeten.
In dit topic ga ik proberen uit te leggen hoe je dat doet.
Als je nog niet bekend bent met lipo's lees deze dan eerst door:
wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die
Bij het kiezen van een accu moet je met verschillende dingen rekening houden.
- Ten eerste moet ie het juiste voltage hebben,
- Hij moet genoeg stroom kunnen leveren om alles te voeden,
- Hij moet genoeg inhoud hebben om een leuke vliegtijd te halen
- En hij mag niet te zwaar worden.
Hoe kies je het juiste voltage?
Dit is het lastigste deel. Om het juiste voltage te kiezen moet je al een redelijk idee hebben van wat je wil bouwen en welke onderdelen je wil gaan gebruiken.
Het totaal gewicht van die onderdelen gaat bepalen hoeveel thrust je motoren moeten gaan leveren om te kunnen vliegen.
Om een multicopter te laten vliegen heeft die minimaal 2x zoveel thrust nodig als het totale startgewicht van de multicopter.
Dit is zodat je je hoverpunt rond de 50% throttle krijgt.
Een quadcopter van 1kg heeft 250 gram thrust per motor nodig om te hoveren (50% throttle), wat inhoud dat ie rond de 500 gram thrust per motor zou zitten op 100% throttle.
Je hebt dan een power to weight ratio van 2:1. Wil je echt een racer bouwen dan begin je vanaf de 3:1.
Als je je (geschatte) totale startgewicht weet kan je gaan kijken welke motoren met welke propellors genoeg lift kunnen leveren om dit in de lucht te houden. Je moet dan op zoek naar testgegevens van de motoren. Deze zijn vaak op de website van de motorfabrikant te vinden.
Dit is testdata van een 2300kv Cobra motor.
Hier kan je zien wat een motor presteert met verschillende voltages en verschillende propellers en wat hij dan verbruikt.
Deze motor zou op 3s met een 5x4 prop voldoende lift genereren om de quadcopter van 1kg te laten vliegen dus hiermee gaan we verder in het voorbeeld.
Verstandig is om een motor te kiezen die met de kleinste maat prop eigenlijk al genoeg zou presteren. Zo kan je verschillende props gebruiken zonder power tekort te komen.
Deze motoren zouden ook nog eens op 4s kunnen als je nog al meer power wil in de toekomst.
Je weet nu dus welk voltage je gaat gebruiken.
Hoe weet je of je LiPo genoeg stroom kan leveren?
Iedere LiPo heeft een C rating die aangeeft hoeveel stroom dat hij constant kan ontladen.
Met deze C rating kan je berekenen hoeveel stroom er ontladen kan worden.
Dit doe je door het aantal Ah te vermenigvuldigen met het aantal C.
Om er achter te komen hoeveel C je nodig hebt moet je eerst weten hoeveel er verbruikt gaat worden.
Daarvoor kan je weer de test tabel gebruiken, maar zelf hou ik liever een beetje marge door uit te gaan van het maximale verbruik wat door de motorfabrikant word opgegeven.
Deze 2300kv Cobra motor mag volgens zijn specs maximaal 15 ampere verbruiken:
(Ben je van plan een prop te gaan draaien waarmee de motor boven de 15A gaat verbruiken, gebruik dan dat Amperage bij je berekening, evt met nog een beetje marge)
Een quadcopter heeft 4 motoren, dus je doet 4x 15A = 60A
Bij een hexa of een octo doe je x6 of x8.
Je hebt in dit geval dus een accu nodig die 60 Ampere constant kan ontladen.
Om erachter te komen welke lipos je daarvoor kan gebruiken moet je een simpel rekensommetje maken.
Voor een 1300mAh 50C accu krijg je: 1300(mAh) / 1000 = 1,3(Ah) x 50(C) = 65 Ampere constante ontlaadstroom.
Voor een 2200mAh 30C accu krijg je: 2200(mAh) / 1000 = 2,2(Ah) x 30(C) = 66 Ampere constante ontlaadstroom.
Voor een 3000mAh 20C accu krijg je: 3000(mAh) / 1000 = 2,2(Ah) x 20(C) = 60 Ampere constante ontlaadstroom.
Al deze accus zouden genoeg stroom kunnen leveren voor deze motoren. Ik ga vooral uit van de stroom van de motoren omdat je ontvanger, flightcontroller en evt FPV setup bij elkaar maar een paar amperes verbruiken en als je genoeg marge aanhoud je hier toch wel genoeg stroom voor over houd.
Hoe bepaal je hoeveel mAh je kiest
Het aantal mAh is de inhoud van je accu.
1000mAh houd in dat ie een stroom van 1000mA gedurende 1 uur kan ontladen voor ie leeg is.
Verbruik je meer amperes dan gaat je accu ook sneller leeg.
Je wil dus zoveel mogelijk mAh hebben zodat je lekker lang kan vliegen.
Maar dat heeft ook een keerzijde. Hoe meer inhoud hoe zwaarder je accu word.
Pak je teveel mAh dan word het gewicht hoger en moet je meer gas gaan geven om hem in de lucht te houden en daardoor verbruik je meer stroom waardoor je accu weer sneller leeg gaat.
Meer gewicht geeft ook iets loggere vliegeigenschappen.
Ook krijg je te maken met je Center of Gravity aka zwaartepunt. Deze word vaak met de accu goed gelegd. Daarvoor word vaak een bepaald gewicht of een bepaalde range aan mAh voor je accu opgegeven zodat je je frame altijd in balans kan krijgen.
Verkijk je ook niet teveel op de vliegtijd van 1 accu. Een half uur aan 1 stuk vliegen lijkt leuk, maar vergt nog best wat van je concentratie.
Vaak zie je daarom dat er meerdere kleinere accus aangeschaft worden zodat je na 5 a 10 minuten je accu leeg hebt.
Je kan dan even pauze nemen om je eigen accus weer aan te vullen
In dit topic ga ik proberen uit te leggen hoe je dat doet.
Als je nog niet bekend bent met lipo's lees deze dan eerst door:
wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die
Bij het kiezen van een accu moet je met verschillende dingen rekening houden.
- Ten eerste moet ie het juiste voltage hebben,
- Hij moet genoeg stroom kunnen leveren om alles te voeden,
- Hij moet genoeg inhoud hebben om een leuke vliegtijd te halen
- En hij mag niet te zwaar worden.
Hoe kies je het juiste voltage?
Dit is het lastigste deel. Om het juiste voltage te kiezen moet je al een redelijk idee hebben van wat je wil bouwen en welke onderdelen je wil gaan gebruiken.
Het totaal gewicht van die onderdelen gaat bepalen hoeveel thrust je motoren moeten gaan leveren om te kunnen vliegen.
Om een multicopter te laten vliegen heeft die minimaal 2x zoveel thrust nodig als het totale startgewicht van de multicopter.
Dit is zodat je je hoverpunt rond de 50% throttle krijgt.
Een quadcopter van 1kg heeft 250 gram thrust per motor nodig om te hoveren (50% throttle), wat inhoud dat ie rond de 500 gram thrust per motor zou zitten op 100% throttle.
Je hebt dan een power to weight ratio van 2:1. Wil je echt een racer bouwen dan begin je vanaf de 3:1.
Als je je (geschatte) totale startgewicht weet kan je gaan kijken welke motoren met welke propellors genoeg lift kunnen leveren om dit in de lucht te houden. Je moet dan op zoek naar testgegevens van de motoren. Deze zijn vaak op de website van de motorfabrikant te vinden.
Dit is testdata van een 2300kv Cobra motor.

Hier kan je zien wat een motor presteert met verschillende voltages en verschillende propellers en wat hij dan verbruikt.
Deze motor zou op 3s met een 5x4 prop voldoende lift genereren om de quadcopter van 1kg te laten vliegen dus hiermee gaan we verder in het voorbeeld.
Verstandig is om een motor te kiezen die met de kleinste maat prop eigenlijk al genoeg zou presteren. Zo kan je verschillende props gebruiken zonder power tekort te komen.
Deze motoren zouden ook nog eens op 4s kunnen als je nog al meer power wil in de toekomst.
Je weet nu dus welk voltage je gaat gebruiken.
Hoe weet je of je LiPo genoeg stroom kan leveren?
Iedere LiPo heeft een C rating die aangeeft hoeveel stroom dat hij constant kan ontladen.
Met deze C rating kan je berekenen hoeveel stroom er ontladen kan worden.
Dit doe je door het aantal Ah te vermenigvuldigen met het aantal C.
Om er achter te komen hoeveel C je nodig hebt moet je eerst weten hoeveel er verbruikt gaat worden.
Daarvoor kan je weer de test tabel gebruiken, maar zelf hou ik liever een beetje marge door uit te gaan van het maximale verbruik wat door de motorfabrikant word opgegeven.
Deze 2300kv Cobra motor mag volgens zijn specs maximaal 15 ampere verbruiken:
Cobra 2204/28 Motor Specifications
Stator Diameter 22.0 mm (0.866 in)
Stator Thickness 4.0 mm (0.157 in)
Number of Stator Slots 12
Number of Magnet Poles 14
Motor Wind 28 Turn Delta
Motor Kv Value 2300 RPM per Volt
No Load Current (Io) 0.66 Amps @ 8 Volts
Motor Resistance (Rm) per Phase 0.126 Ohms
Motor Resistance (Rm) Phase to Phase 0.084 Ohms
Maximum Continuous Current 15 Amps
Max Continuous Power (2-cell Li-Po) 125 Watts
Max Continuous Power (3-cell Li-Po) 180 Watts
Motor Weight 24.6 grams (0.87 oz.)
Outside Diameter 27.0 mm (1.063 in.)
Shaft Diameter 3.00 mm (0.118 in.)
Motor Body Length 14.2 mm (0.559 in.)
Overall Shaft Length 32.5 mm (1.145 in.)
Motor Timing 5-10 degrees
PWM Frequency 8 KHz
(Ben je van plan een prop te gaan draaien waarmee de motor boven de 15A gaat verbruiken, gebruik dan dat Amperage bij je berekening, evt met nog een beetje marge)
Een quadcopter heeft 4 motoren, dus je doet 4x 15A = 60A
Bij een hexa of een octo doe je x6 of x8.
Je hebt in dit geval dus een accu nodig die 60 Ampere constant kan ontladen.
Om erachter te komen welke lipos je daarvoor kan gebruiken moet je een simpel rekensommetje maken.
Voor een 1300mAh 50C accu krijg je: 1300(mAh) / 1000 = 1,3(Ah) x 50(C) = 65 Ampere constante ontlaadstroom.
Voor een 2200mAh 30C accu krijg je: 2200(mAh) / 1000 = 2,2(Ah) x 30(C) = 66 Ampere constante ontlaadstroom.
Voor een 3000mAh 20C accu krijg je: 3000(mAh) / 1000 = 2,2(Ah) x 20(C) = 60 Ampere constante ontlaadstroom.
Al deze accus zouden genoeg stroom kunnen leveren voor deze motoren. Ik ga vooral uit van de stroom van de motoren omdat je ontvanger, flightcontroller en evt FPV setup bij elkaar maar een paar amperes verbruiken en als je genoeg marge aanhoud je hier toch wel genoeg stroom voor over houd.
Hoe bepaal je hoeveel mAh je kiest
Het aantal mAh is de inhoud van je accu.
1000mAh houd in dat ie een stroom van 1000mA gedurende 1 uur kan ontladen voor ie leeg is.
Verbruik je meer amperes dan gaat je accu ook sneller leeg.
Je wil dus zoveel mogelijk mAh hebben zodat je lekker lang kan vliegen.
Maar dat heeft ook een keerzijde. Hoe meer inhoud hoe zwaarder je accu word.
Pak je teveel mAh dan word het gewicht hoger en moet je meer gas gaan geven om hem in de lucht te houden en daardoor verbruik je meer stroom waardoor je accu weer sneller leeg gaat.
Meer gewicht geeft ook iets loggere vliegeigenschappen.
Ook krijg je te maken met je Center of Gravity aka zwaartepunt. Deze word vaak met de accu goed gelegd. Daarvoor word vaak een bepaald gewicht of een bepaalde range aan mAh voor je accu opgegeven zodat je je frame altijd in balans kan krijgen.
Verkijk je ook niet teveel op de vliegtijd van 1 accu. Een half uur aan 1 stuk vliegen lijkt leuk, maar vergt nog best wat van je concentratie.
Vaak zie je daarom dat er meerdere kleinere accus aangeschaft worden zodat je na 5 a 10 minuten je accu leeg hebt.
Je kan dan even pauze nemen om je eigen accus weer aan te vullen

Laatst bewerkt door een moderator: