Multiplex ontvanger ingekort

Rick NL

PH-SAM
Omdat ik wel mijn accuspanning via telemetrie wil weten maar de kleinste Multiplex ontvanger vrij lang is heb ik de RX-5 ingekort.
Aan één zijde zitten de normale servo aansluitingen, aan de andere de Sensorbus en nog twee accu en een update aansluiting.
Die heb ik allemaal niet nodig, een update aansluiting zit al aan de servo kant en ik heb geen verdere sensoren nodig. Telemetrie mag toch (nog) niet.
Met een diamantslijpschijfje het onnodige stekkerblok er voorzichtig afgeslepen en de antenne met een lus verlegd ivm trekontlasting. Wel heb ik de antennekabel aan de koude kant van de stekker geleid zodat deze niet direct in de buurt komt van de 'hete' antenne aansluiting.

full

Het kastje ingekort en alles weer dichtgeplakt met de originele sticker.

full

Het resultaat is een ontvanger die werkt en van 54mm nu is ingekort tot 41 mm.
Past veel makkelijker in een klein rompje.

Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik van deze ontvangers allemaal de behuizing weggehaald en er isolatietape omheen gewikkeld. Werkt al jaren prima! En een voordeel van het isolatietape is dat je het er snel kan afhalen als je kist in het water landt (gebeurt mij echt noooooit hoor :( ).

Rick, heb je ook beelden van het blokje wat je eraf gehaald heb en misschien heel duidelijk een snijlijn?

Rick, heb je ook beelden van het blokje wat je eraf gehaald heb en misschien heel duidelijk een snijlijn?

Hierbij twee foto's voor-na, dat lijkt me het duidelijkst. Het zijn 2 printen, een power print met de + en de - van alle stekkers en een print met alle actieve electronica.
Eerst de 'power'zijde.

full

Hier heb je het gemakkelijk, met een diamant slijpschijfje is het gemakkelijk het brede stuk er af te slijpen waarbij de pin met de plus die naar de andere print gaat ongemoeid blijft. Netjes glad slijpen.

Dan de intelligente zijde:

full

Dit is wat delicater. Je ziet tussen de gele elco en de pennen een paar vrij kleine weerstandjes en condensatoren zitten. Deze zijn ervoor de uit en ingangen te filteren en beschermen. Voor de veiligheid heb ik deze laten zitten. Ik heb eerst de pennen erafgeslepen dóór het uiteinde van de pennen heen, waardoor de kleine weerstanden en condensatoren veilig bleven zitten.
Daarop wat tinresten met een soldeerboutje weg gehaald en netjes het laatste stukje weggeslepen op een halve mm van de componenten.

full

Verder heb ik de trekontlastingstule voorzichtig weggeknipt met een fijn zijkniptangetje. Er blijft dan een klein messing busje zitten dat ervoor zorgt dat de kabel niet in de tule schuift (ja het zit heel goed in elkaar deze ontvanger) en daarover heb ik een stukje krimpkous gedaan om bij terugvouwen geen kortsluiting te maken. Voor in het kastje was dit fijn, met krimpkous om de ontvanger kan de tule makkelijk blijven zitten.

Met een krimpkousje er om is het gewicht nu 6.1 gram terwijl de oorspronkelijke ontvanger 13.2 gram weegt.

Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is bij deze ontvanger goed afgelopen maar het zou ook makkelijk heel anders afgelopen kunnen zijn. Dit print van dit soort ontvangers is vrijwel altijd een multilayer. Er zitten printsporen behalve aan de boven en onderkant ook nog midden in de print. Dat kan er één zijn maar ook twee of drie en zelfs nog meer.

PS0008.gif

Het is dus bepaald niet ondenkbaar dat je bij zo'n operatie een printspoortje weghaalt dat niet gemist kan worden. Je ontvanger zal dan niet meer werken en reparatie is ook niet eenvoudig. Je weet wel dat er een printspoortje weg is maar welk spoortje? Van waar naar waar? Dat uitzoeken en herstellen kan een heleboel werk zijn, als het al kan!
Dus uitkijken met dit soort operaties, ze kunnen heel makkelijk fout aflopen!

Dus uitkijken met dit soort operaties, ze kunnen heel makkelijk fout aflopen!

Daar was ik me goed bewust van Ernst, ik heb meerdere multilayers ontworpen.
Bij deze ontvanger was het makkelijk, de powerprint is zeker geen multilayer, maar de actieve zou het kunnen zijn.
Als het een multilayer zou zijn verwachtte ik echter geen binnenlayer zover aan de buitenkant van de print bij de uitgangsstekkers.
Dit bleek ook.

De aanbeveling dat je er op moet letten bij modificaties aan complex apparatuur is een goede aanvulling.

Rick

Back