24V 1150W (lader) voeding voor weinig :)

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Tadango, 25 okt 2011.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb geen DC ground meer straks. Is ook niet erg, laptop heeft ook geen ground :)

    1 DC ground punt doorgeslepen op de print:
    [​IMG]

    Bovenkant ook:
    [​IMG]

    Bruggetjes naar het andere ground punt weggehaald en de stuur kabels aangepast zodat de voeding altijd aan staat:
    [​IMG]

    Connectoren even anders gedaan. Ik had toch geen fijn gevoel bij 25-30A door die goedkope pluggen, die 6A mogen volgens de fabrikant. De grotere versie kon niet, want ik wil 4 aansluitingen per voeding. Dus wat dan? 4mm goud pluggen :) Helaas wat meer werk om ze te bevestigen. Ik heb van 2.5mm triplex een strook gemaakt en daar 4 5mm gaten in geboord. Daarna pluggen met draden en connectoren gesoldeerd en verlijmd in het triplex. Daarna de uiteinden met krimpkous afgewerkt. Alu profiel voordien van 4 7mm gaten waar de 4mm pluggen met krimpkous doorheen steken. Daarna samen verlijmd en in het huis geschroefd. Totslot de hele voeding weer inelkaar gezet.

    [​IMG]

    Daarna even een testje met de oude laders, die trekken ongeveer 200W per stuk. Voeding trekt dat probleemloos.
    [​IMG]

    Straks nummer 2 ombouwen :)
     
  2. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Houd dus in dat je je lader niet geground heb=kans op voltage verschil tussen de voedingen en de lader als ze elkaar aanraken.. niet slim.
    Ik kreeg iig de EOS suite niet aan de praat zonder gegrounde lader.(pc is wel geground). Ook MrMel op helifreak en RCgroups is hier achter gekomen dat het niet lekker werkt.
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Laptop zonder lader bedoelde ik :) Even een massa linkje leggen is zo gedaan. Heb trouwens ook geen geaarde stopcontacten dus het maakt weinig uit.

    Wel slecht, usb zou zelf een goede massa moeten hebben.
     
  4. jeroenie101

    jeroenie101

    Lid geworden:
    30 aug 2010
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Barneveld
    Waar heb jij de voedingen vandaan?
    Ik heb het dan over de HP DPS-600PB.

    Gr,
    Jeroen
     
  5. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)

    Ebay.. tik eens bovenstaande in, of ESP135.;)
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Het is bij dit soort voedingen zo goed als onmogelijk dat de netspanning op de uitgang komt te staan. Er zijn slechts twee manieren waarop dit zou kunnen gebeuren.
    De eerste is wanneer er in de trafo kortsluiting tussen de primaire en secundaire wikkelingen zou ontstaan. Dit soort trafo's zijn zo geconstrueerd dat dit nagenoeg als onmogelijk kan worden gezien. Alleen wanneer er met opzet met b.v. een mes in wordt gepoerd zou het misschien kunnen gebeuren maar dan heeft degene die het mes hanteert al lang zelf een mep gehad.
    Weest dus maar niet bang dat dit zou kunnen gebeuren en zorg ervoor dat het metalen huis netjes met de aarde is verbonden. Een baantje doorkrassen is ook weinig zinvol want bijna altijd zitten er één of twee condensatoren tussen de lichtnet kant en de min.
    De tweede manier is wanneer die condensatoren doorslaan, dan zou er wel netspanning op de uitgang kunnen komen. Omdat het kan gebeuren zal het ooit ook eens gebeuren en is het waarschijnlijk ook al wel gebeurt. Gelukkig is dat zo zeldzaam dat ik het nog nooit heb meegemaakt en ik heb zeer, zeer veel van dit soort voedingen in allerlei soorten en maten onderhanden gehad.
     
  7. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Zitten geen Condensatoren meer verbonden als je dat punt wegkrast/loshaalt.. ik meet bij mijn units keurig 0.000 v tussen de + en de kasten.
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb deze van marktplaats maar op ebay staan ze hier : HP POWER SUPPLY 575W DPS-600PB B DL380 G4, DL385 G1 | eBay

    Geen condensatoren aan de DC kant. Het grounden is dan simpelweg de massa pool aan de behuizing koppelen. AC kant zit nog gewoon geaard. Daar zitten de 2 hoekpunten inderdaad via condensatoren gekoppeld.
     
  9. Remco45

    Remco45

    Lid geworden:
    24 okt 2006
    Berichten:
    20
    Ziet er netjes uit Tadango!

    @Ernst: toegegeven: de kans op zo'n interne fout is heel klein, maar ik zou niet graag hebben dat men mij onzorgvuldigheid verwijt. Het staat eenieder vrij om het voorstel aan te passen zoals hij/zij dat wenst.

    @Anko: dat is een goede; overigens is dit bij mijn Powerlab 8 geen probleem.

    @jeroenie101: ik heb ze van 7digits Rotterdam.

    Groet,

    Remco45
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Connectoren zitten niet allemaal super recht, alu profiel ook niet. Ik wou hem gewoon even snel klaar hebben :) De 2e wordt netter.
     
  11. jeroenie101

    jeroenie101

    Lid geworden:
    30 aug 2010
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb de voeding net via jou link van ebay besteld:)

    Ik heb alleen nog een vraag, in de link naar de ombouw handleiding halen ze het handvat en die hendel eraf, is dit nodig om hem te laten werken of alleen om hem kleiner te maken?

    Ik heb hieronder een foto staan, moet ik dan op de 2 binnenste pinnetjes de aansluitingen maken? Dus de 2 binnenste grond en de 2 binnenste +?
    Op de foto wordt het duidelijker:

    [​IMG]

    Alvast bedankt!
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Handvat edg kan je gewoon laten zitten. Ik haal het weg omdat het dan compacter is. Het zwarte rondje zit tussen de - polen. Alle 4 contacten daar zijn -. Rechts zijn ze alle 4 +. Als het lukt om daar een 4mm goud contact tussen te solderen heb je direct een aansluiting. Draad kan ook uiteraard.

    Mijn voeding is inmiddels ook klaar. Beide units zitten met dubbelzijdig tape tegen elkaar. Ik dacht dat tywraps nog nodig waren maar hij staat al erg stevig. Ook nog voetjes van een oude lader eronder gezet en een y voedings kabel gemaakt en bruggen om er 24V van te maken. Alles werkt perfect. Mooi 25.4V in rust. Zal naar 24.4V terug zakken belast.
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Voeding in 24V geschakeld
    [​IMG]

    Voeding
    [​IMG]

    En voor het vergelijk nog even naast de bekende 12V 20A voedingen. Deze unit is kleiner en heeft het dubbele vermogen. Kost ook nog een stuk minder :)
    [​IMG]
     
  14. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Maakt niet uit
    zijn allemaal verbonden. ik heb mijn draden er tussen gehangen(wel voorvertind en de hele vlakte dichtgesoldeerd.. dus heb 2 dikke ''klonten'' daar met de draden eraan.

    Handvat en hengsel erafhalen is alleen als je m kleiner wilt hebben voor bv in een koffer.
     
  15. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Mijne zakken in tot 25.012 minimaal.. 25.287 bij rust volgens mn hyperion. bij 2x 20A 6s laden(is pak m beet 950/1000w.
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ik zie per voeding tussen de 12.2 en 12.6 schommelen. Als de stroom langzaam oploopt zie je hem van 12.6 naar 12.2 terug lopen en dan weer naar 12.6 springen. Dit zal iets met de regeling te maken hebben.
     
  17. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Kan ook dat cell check zijn van Hyperion.. Hyperions stoppen elke minuut 3 seconden om de cellen te checken/meten.
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ik zal een logger eraan hangen een keer :)
     
  19. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    kan je tijdens het laden zien op de lader.. laadstroom wordt dan weer even 0.00A. en vervolgens weer het ingestelde amperage.
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ja weet ik, maar dat komt niet overeen met de spanning.
     

Deel Deze Pagina