24V 1150W (lader) voeding voor weinig :)

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Tadango, 25 okt 2011.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Bij veruit de meeste voedingen zit de min verbonden met het frame waar ook de randaarde mee is verbonden. Alleen de randaarde van één voeding losmaken zal niet werken wanneer je de twee metalen behuizingen tegen elkaar monteert. Doordat je de behuizingen tegen elkaar monteert zal die weer met de randaarde worden verbonden en sluit je de zaak alsnog kort wanneer je de twee in serie zet.
    Als je van één voeding de randaarde los maakt moet je er voor zorgen dat de behuizing GOED geïsoleerd is en blijft van de andere voeding. Er kleeft wel een probleem aan het losmaken van de randaarde. De ingangsfilters van de voeding zullen niet of niet goed werken. Hierdoor kunnen storingen van de voeding op het lichtnet terecht komen. Dat kan strepen op het beeld van je TV veroorzaken of vreemde fluittoontjes op de radio. In het allerergste geval zelfs storingen op je computer maar dat is wel erg ver gezocht.

    Je kan beter de randaarde verbonden laten maar dan moet je de min op de print moet je los maken van de behuizing. Daartoe moet je de print uit de behuizing halen en goed nakijken op welke punten de verbindingen naar de behuizing zitten. Meestal gaat dat via één of meerdere schroeven waarmee de print in de behuizing zit geschroefd. Je zal misschien een paar printsporen moeten doornemen. Let wel op dat je geen losse sporen krijgt, misschien moet je die met een draad met elkaar verbinden om de voeding te laten werken. Over het algemeen zal dit wel meevallen en werkt de voeding prima na het losmaken van de min.

    :!::!: Denk er goed aan dat je met netvoedigen bezig bent! Zorg er voor dat de stekker te allen tijde uit het stopcontact is genomen voordat je de voeding opent. Ook wanneer de stekker er uit is kunnen er in de voeding nog elco's zijn die tot wel 400V opgeladen zijn. Die aanraken is niet dodelijk maar wel zeer, zeer onplezierig. Je kan een brandplek op je vinger krijgen en gedurende een paar uur een prikkelende arm of vinger(s).
    Voor mensen die zich afvragen hoe ik dat weet, ja ik weet dat uit ervaring! :oops:

    Sorry, ik had het hele draadje nog niet doorgelezen toen ik reageerde. Ik zag net dat Remco45 in het begin precies hetzelfde al had geadviseerd.
     
  2. ger.trines

    ger.trines

    Lid geworden:
    1 dec 2012
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Helden
    Gebruik deze voeding al zeer ruime tijd. Ook andere club leden gebruiken hem. Geen enkel probleem tot nu toe. Laad met robbe powerpeak twin eq bit. Super voeding en super lader. Have Save flights.
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Klopt, hier ook een paar in gebruik. Iedereen happy ;)
     
  4. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    Same here.. lekker compact
     
  5. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Lader

    Ik heb twee Server voedingen uit dezelfde serie van HP. Eentje is 42A en eentje 36A. Is het een probleem om deze in serie te zetten ondanks een klein Amp verschil?

    Begrijp ik goet dat als ik beide in serie wil zetten ik van een van de twee de ground (-) van de behuizing moet trekken? Door de verbinding op de printplaat door te krassen?

    Zijn er verder nog zaken waar ik op moet letten?

    Alvast bedankt.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Je kan die twee verschillende voedingen in serie zetten maar dat geheel kan NOOIT meer stroom leveren dan de kleinste voeding kan. Dat is in dit geval dus 36A!
    Het losmaken van de aarde van de tweede voeding is zeker noodzakelijk. Als je dat nog niet helemaal begrijpt lees dan de reacties die daarover in dit draadje staan nog eens heel goed door. Begrijp je nog iets niet helemaal 100% vraag het dan! Doe je dat niet dan kan "vuurwerk" misschien wel eens het resultaat zijn!
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Of zorg dat er stoppen op voorraad zijn ;)

    De voeding waarvan je de - doorverbindt (aan de plus van de andere voeding) moet je inderdaad aanpassen. Meet het ook goed na voordat je het aansluit. De meeste voedingen gaan niet stuk van een kortsluiting maar het kan wel.
     
  8. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Bedankt voor de reactie. Nee ik weet wel hoe ik het moet doen, maar gezien er meerdere punten zijn op de plaat die de massa doorgeven op de behuizing is het simpel onderbreken niet overal even makkelijk. Hierdoor worden andere bruggen ook onderbroken die dan weer apart doorgesoldeerd moeten worden. Al met al even lastig.

    Daarbij ben ik altijd huiverig voor die grote condensatoren. Zit er een in van 400V. Is simpelweg sluiting maken met een schroevendraaier voldoende om het te ontladen?
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Een beetje goede ontwerper zal er voor zorgen dat er ontladingsweerstanden in de voeding zitten die de netgelijkrichter elco's ontladen als je de stekker uit het stopcontact trekt. Dat kan wel even duren maar na een minuut, maximaal twee, zal die elco zo ver leeg zijn dat je er veilig mee kunt werken.
    Met een schroevendraaier kortsluiten kan natuurlijk maar dat is niet zo heel erg goed voor die elco's. Je kan het beter met een weerstand doen of gewoon een minuut of 5 wachten dan is er niets aan de hand.
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Bij de voedingen uit het eerste stuk heb je maar 2 dingen aan te passen. Andere. Voedingen kunnen wel eens lastig zijn.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  11. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    Mensen .... enig idee welke temperatuur deze voedingen aankunnen voor ze uitschakelen?
     

Deel Deze Pagina