Fietskar vervoer

Ik doe ongeveer 5 jaar aan modelvliegen, en ga al die tijd met een fietskar naar het vliegveld. (ongeveer 5km) Deze fietskar is zelf gebouwd. Ik ga/ging met een fietskar omdat ik nog geen rijbewijs en auto had. Nu kan ik soms wel een auto meekrijgen.

Maar omdat veel andere (vooral jongeren) ook dit probleem hebben leek mij het een idee om er een paar te maken. Maar daarvoor heb ik jullie meningen en ideeen nodig.

Mijn fietskar heb ik toen voor mijn telemaster gebouwd. deze had een vleugel van 1,8meter en was niet deelbaar. De staart was 70cm breed en iets van 35cm hoog. Dus de binnenmaten van mijn kar zijn 190x75x45. Dit is lekker groot :lol: . Er zit een fietsaanhanger koppeling aan. En voor de wielen heb ik gelagerde kruiwagenwielen met een massieve as. Deze wielen steken er aan de zijkant uit. Het frame is een doos dat van 30x30x3 hoekprofiel gemaakt. de aanhangerkoppeling zit aan een buis van iets van 25mm dik. De bodem van de kar is van aanhangerhout (lijkt op betonplex) ook iets van 20mm dik. De zijwanden zijn van hetzelfde materiaal maar dan ongeveer 4mm dik.
Deze kar staat al 5 jaar, dag en nacht buiten. En is nog steeds perfect. Ik heb alleen wel een keer het frame opnieuw geschilderd. Deze kar is wel zwaar, maar wel duurzaam. En de kar eenmaal rolt dan gaat het ook wel, (is goed gelagerd)

Ik zat zelf te denken aan een kale kar, dus zonder hout en ongeverfd.
Nu wil ik van jullie weten wat jullie willen:

Hoe groot.
Hoe zwaar.
Voor welke prijs (als het zich niet loont begin ik er niet aan)
Moet er een deksel o.i.d op komen. (mijne is los van boven ik vlieg toch niet als het regent)
welk soort wielen.
Moet de kar opvouwbaar worden (i.v.m. opbergen)
Welke materialen geef je de voorkeur aan.

Als het me lukt zal ik eens een foto posten van mijn eigen kar.

P.S.

Dit is eigenlijk alleen nog maar een idee, ik heb ideen genoeg alleen de uitvoering is bij mij nog wel eens het probleem.

Stalen vierkanten buizen framen maken
En daar platen hout tegen aan .

zal foto posten straks van mijne .

misschien een tip voor sommigen:

als je wilt laden: kan je een loodaccu (accu van echte auto) in je karretje stoppen.

hopelijk heb je er wat aan

Foto's ?? , ik ben ook van plan er een te gaan maken voor mijn auto.

en zo een 12V accu'tje is heel erg makkelijk als je ook een powerpannel hebt

Ik ga er denk ik ook een maken voor mij zelf, maar wel zelf want ik vind het bouwen leuk :lol: , ik maak hem ook geveerd, hoe weet ik nog niet :lol:

Als je em verend maakt, zorg dan maar dat alles muurvast in die kist zit, of dat je dr olie schocks in zet, want anders stuiterd dat ding volgens mij de pan uit. :D

kruiwagenwielen zijn van zich al lekker dik, veert net genoeg om niet helemaal alles kapot te rammelen als je over een hobbeltje gaat.

Ik denk ook dat vering idd niet een goed idee is.

Mijn bodemplaat die ligt er ook nog los onderin het frame. hier wil ik ook nog een keer rubbertjes onder maken, want dit klappert nogal. Een losse bodemplaat is wel handig als je em buiten hebt staan, dan kun je em een keer goed schoonmaken van binnen.

Een foto van mijn kar wordt moeilijk, heb zelf geen digicam. Misschien maar eens een avondje tekenen in 3D.

hoi kunnen jullie mischien wat fotoos posten van jullie fietskarren? :P
ben ook van plan er een te maken..
alvast bedankt :D

Ik heb gewoon zo'n aanhangertje van een paar tientjes gekocht.

08012006-0007.jpg

De rugleuning gedemonteerd, en je hebt ruimte zat.
Deze truck is een 1:6, dus best groot (er passen normaal twee kinderen in de kar).
Onder de truck ligt de koffer, en er zit ook een jerry-can in de kar.
De huif kan er nogsteeds overheen, zodat de kar dicht is.

mvg,
Martijn.

hmm..dat is eigelijk ook wel makkelijk :D
is het zo`n karretje waar kleine kinderen in moeten eigelijk?

Savager zei:
(er passen normaal twee kinderen in de kar)

ja dus :wink:
ik heb ook gewoon een 2e hands fietskarretje gekocht voor m'n savage.
werkt perfect :)

Tjeerd

Ik heb ooit ook een kar gemaakt, maar ik heb hem bijna nooit gebruikt.

normal_sky%20star%2Bkar.JPG

De kar werkt perfect, maar is HEEEEL erg zwaar. Hij is van staal en aluminium profielen en een oude parketvloer. de bovenkant is bekleed met zeil en kan als werkbank diennen. De binnenkant is bekleed met schuim (slaapmatjes)
De afmetingen weet ik zo niet, maar is ongeveer 2m lang :roll:

nu de gelukkige bezitter van rijbewijs +auto :D

hallo,
dat is toevallig ik heb ook een telemaster en ik had bijna een fietskar alleen de was te klein. dus nu laat ik ze maar (nog wel) op de club staan. lekker makelijk als je wat meot repareren :lol: .

hoe maak je een onderstel van een fietskar?
de kist die ik er ga op plaatsen is geen enkel probleem (ik studeer hout bewerking)
moet je dat onderstel dan lassen? en hoe?
laat maar iets weten

Groet.Mattias

aller eerst welkom op het forum.
je kan een staal frame maken maar dan moet je wel iemand kennen die voor je wil lassen?
en anders maak je er een van houd!

Back