Tuned pipes and smoke !

• Topicstarter Topicstarter @peter@
  • Startdatum Startdatum
@

@peter@

Guest
Kan je op een resonantiepijp een smoke systeem plaatsen of heeft dit nadelige invloed op de werking ervan :idea:
Ik zie bijvoorbeeld dat bij de krumscheid de gewone dempers knn voorzien worden van een extra inlaat pijpje en bij de tuned pipe wordt dit niet aan geboden. Kan je zelf een buisje aanbrengen om smokefuel in te spuiten.

Indien ja : Waar kan je dan best de smokefuel , diesel inspuiten :!: juist achter de motor of in het begin van de pijp :idea:

Gr Peter

Kan best Bertus, maar hier worden 3, bijna 4, vragen gesteld.
In het draadje waar jij naar wijst komt er maar op 1 vraag een antwoord.
Er is dus een goede reden om er nog eens op terug te komen.

Peter, ik denk dat we in NL niet van die smokers zijn, er is niet veel ervaring om op af te gaan waarschijnlijk.

Het rookt wel met een tuned pipe, maar zeker niet zo goed als met een pot. Ik heb op mijn raven wat zitten testen, en spoot de diesel VOOR het warmste punt van de bocht in. Dus voor de bocht, gericht naar de uitlaat. Echter, het debiet van het pompje moet nog wat bijgeregeld worden, de diesel is verzadigd in de uitlaat.

Enkele belgische piloten hebben smoke op hun reso, dus het kan best. Het resultaat is wel wat minder dan bij een pot.

Op welke motor wil je het systeem monteren? toch geen 10 cc'tje hoop ik?

@ diablotinxlpilot,

Op welke motor wil je het systeem monteren? toch geen 10 cc'tje hoop ik?
Ik wou dit plaatsen op een MVVS 26cc benzine motor.
Het beste is eigenlijk om de diesel in te spuiten waar de temp° het hoogste is :?:

Ik heb ook het internet eens afgeshuimd naar de vershillende soorten smoke pompen en heb er toch wat enkele gevonden met ook een groot prijs verschil. Met welke smokepomp heb jij goede ervaring ?

@Robke

Er zijn inderdaad niet zoveel smokers :lol: Vandaar dat ik hier wat meer info probeer te vergaren. Het is altijd goed zoveel mogelijk info te verzamelen al vorens iets te kopen waar je geen ervaring mee hebt.

Grtn Peter

Mij werd vertelt het in te spuiten VOOR het warmste punt (de bocht dus). Daar zou de smoke zich vormen en door de pijp naar buiten gaan. Indien je te weinig smoke maakt zie je haast niets, maak je teveel dan gaat hij in de pijp weer condenseren of zoiets. Het is best wel even prutsen vooraleer het werkt.

@peter@ zei:
Met welke smokepomp heb jij goede ervaring ?

Vergeet al die veel te duur aangeboden smokepompen. Ik gebruikte in mijn Piper Cub van 2,7 meter een gewone ruitensproeier van VDO en tot mijn genoegen werkte dat perfect. Op het autokerkhof te koop voor een prikje.

Stevo

Dat is waar wat stevo zegt, maar wat weegt die pomp? Hoe heb je de voeding? Hoe werkt de schakeling? Alles samen gaat dit meestal wat wegen. Als je lood hebt steken, geen probleem, liever smoke dan lood.

Anders zijn de aangeboden pompjes wel lichter.

Vergeet geen terugslagklepje tussen de uitlaat en pomp te zetten, anders blaast hij alles door de pomp uit wanneer deze niet draait.

Je hebt wel gelijk Diablotin als je zegt dat het wat meer weegt maar op een Piper van 2,7 meter kwam het niet onmiddellijk op 200 gram meer of minder aan. Ik had in die tijd ook een microswitch met servo + een accupack van 9,6 volt in dat toestel zitten om het geheel te bedienen. De dag van vandaag kan je die servo + microswitch vervangen door een electronische schakelaar. Een terugslagklep (valve) had ik niet van doen gelet op de mechanische eigenschappen van dit soort pomp.

Een andere optie, die veel lichter weegt, is eventueel de carterdruk te gebruiken als figuurlijke pomp. Ik heb al jongens gezien die een nippel monteerden in het carter van hun motor om zodoende de diesel in de uitlaat terecht te doen komen. Een eenvoudige valve werd gebruikt om de toevoer van diesel te regelen. Nadeel is dat dit systeem enkel haalbaar is bij tweetakt motoren.

Stevo

Back