Motip op ingedekte vleugel? (tips gevraagd)

Momenteel ben ik bezig met het bouwen van mijn Blizzard. De styropor vleugel is geheel ingedekt met G4 en 25 grams glasmat. Inmiddels heb ik dit netjes glad geschuurd en het eindresultaat ziet er veelbelovend uit. Nu was het plan om het af te werken met Motip, aangezien ik niet over een compressor en airbrush spullen beschik. Nu heb ik al diverse threads door zitten lezen wat het gebruik van Motip betreft en kom eigenlijk tot de conclusie dat dit veelvuldig door de 'boten-bouw' forumleden gebruikt wordt.

Het kleurenschema wat ik in gedachten had betreft metalic blue en fluor geel. Nu las ik over het gebruik van Motip Plastic Ashesion Promotor, dit dient voor een betere hechting met het G4 en glas neem ik aan? Daar overheen moet weer Motip Flexibele Primer komen aangezien een vleugel natuurlijk 'werkt'? En hoe is het eindresultaat met Motip blanke lak (1K) op Polyurethaan basis?

Heb al weleens gezien dat men na spuiten een 'sinaasappel effect' wegwerkte door de blanke lak nat te schuren met een zéér fijne grid. Werkt dit goed? Alle tips zijn welkom, want ik tast nog in het duister wat het spuiten betreft.

Wat kost een Motip spuitbus eigenlijk ongeveer per stuk? De Brezan is best een stukje rijden vanaf hier, dus als iemand het toevallig weet dan kan ik me er alvast een beetje op voorbereiden. ;)

Het vleugeltje:
blizzard_32.jpg

Voor wat ik ervan begrepen heb, is Motip niet brandstofbestendig..

Ik heb motip reeds gebruikt op 2 van mijn boten en ben redelijk tevreden.

Waar het echter goed mis gaat is op de bovenbouw van mijn Robbe Dolly.... waarom?

wel die bovenbouw is redelijk flexibel plastiek en de motip barst en brokkelt af op de randen. Ook op de boeg punt van mijn zeilboot heb ik schilfers.

ik ben van zin om nog MOTIP te gebruiken, maar altijd op stevige oppervakken.

een vleugel die door aan het buigen is.... mmmm... oppassen daaarmee, ik heb het gevoel dat de verf niet gaat houden.

Patrick

hezik zei:
Voor wat ik ervan begrepen heb, is Motip niet brandstofbestendig..

Ja, daarom had ik hier al een beetje geïnformeerd naar Graupner 2K lak in spuitbus vorm. Leek me de uitkomst opzich, maar dan moet het niet reageren met de eerdere lagen Motip verf.

Jorrit zei:
Heeft er iemand ervaring met de Graupner 2K blanke lak in spuitbus? Het is één grote spuitbus met een klein spuitbusje erbij. Deze moet je bovenop de grote spuitbus zetten zodat beide componenten zich vermengen. Vervolgens heb je 2K blanke lak in een spuitbus, die 2 dagen houdbaar moet blijven. Na deze 2 dagen zou het weer gewoon 1 component blanke lak moeten zijn, maar wat daarvan waar is durf ik niet te zeggen. Zag het vanmorgen staan in een winkel voor €21,-.

Heeft er al iemand mee gewerkt? En hoe houdt het zich als laklaag over een bestaand gespoten oppervlak in kleur? (verf als Motip)

perk zei:
een vleugel die door aan het buigen is.... mmmm... oppassen daaarmee, ik heb het gevoel dat de verf niet gaat houden.

Tja, een vleugel buigt altijd een centimeter of 2 door aan de tip als je hard door de bocht gaat. Dit is een minimale vervorming en hopelijk kan de lak er wel tegen. Het is geen hoge belasting op één punt, maar egaal over de gehele lengte van de vleugel verdeeld.

MOTIP niet brandstof bestendig ?

geen idee.. het zou HEEL eigenaardig zijn als autolak niet brandstof bestendig zou zijn.

natuurlijk... welke brandstof he ? Methanol is geen benzine.

Wat je ook kan doen is kijken naar de lakken die men gebruikt bij grotere RC auto's. Die hebben lexan en dat is flexibel + methanol motoren.

Patrick

motip is idd NIET modelbouwbrandstof bestendig.
trouwens autobenzine bestendig is het ook niet ook al heet het autolak.

metallic kleuren en tegenwoordig ook uni kleuren worden altijd afgelakt met blanke lak op een auto.

zou pas de graupner 2k blanke lak spuiten nadat de motip lak minimaal 6 weken heeft kunnen drogen en uitharden anders gaat het geheid mis en vreet de ene lak de andere op.

Motip is wel benzine bestendig maar dan moet je wel minstens 2 blanke lak lagen spuiten.

ik vaar zelf met benzine boten en heb nooit problemen hiermee.

My 2 cent's

jorrit.. ik gebruik blanke 2k lak van de ijssel coatings. Is polyester DD lak. Die kan je ook heel goed met een rollertje opbrengen. In 1x rollen.. niet narollen, want dan krijg je sinasappel huid.
1 week laten uitharden.. en dan kan je hem eventueel nog gaan natschuren en spiegeltje glad polijsten..

Peter

Heb inmiddels een beetje rondgevraagd en dergelijke.

Tamiya spuitbussen en lak moet ook een uitkomst bieden. Sprak met iemand die dit gebruikt had in combinatie met polyurethaanlak. Dit houdt het geheel wel redelijk eenvoudig. De Tamiya spuitbussen zijn ook iets minder duur vergeleken met Motip, waarbij je toch al gauw op +€100,- aan spuitkosten per model zit. :nosmile: Zou dat werken, die Tamiya lak en de 2K lak van Graupner bijvoorbeeld, of maar veilig bij polyurethaanlak blijven?

Blijft lastig. ;)

ik weet niet wat voor lak dat is van graupner.. maar ik heb wel eens die zogenaamd branstofbestendige lak van simprop gebruikt.. . ahum.. die is alles behalve brandstof bestendig.. je moet voor de grap mijn mustang eens zien..

die tamya lak werkt prima in combinatie met 2k of pu lak..

Peter

Gerard_nl zei:
trouwens autobenzine bestendig is het ook niet ook al heet het autolak.

Dat is het dus juist wel, ik gebruik op al mijn benzinetoestellen Motip verf voor de motorkap, wielkappen, etc. Ik ben iemand die nogal eens wat benzine morst, en Motip blijft keurig zitten zonder ook maar een krimp te geven. Na 2 jaar zit de lak nog steeds net zo strak erop als toen ik het erop spoot. Alleen zal het niet tegen nitro/methanol kunnen, maar dat probeer ik maar niet uit :lol:

Grt.

hoi Jorrit,

Als je brandstof morst op synthetische lak (MOTIP bijv.) zal de methanol wel uitdampen, geen probleem, maar daar waar brandstof langere tijd zich ophoopt (onderzijde motorkap) zal de verf aangetast raken
Snel verwijderen van gemorste brandstof is een oplossing natuurlijk, maar een beter alternatief is een 2K-lak te spuiten
Loop eens binnen bij CARE autoschade Almere, mogelijk dat ze je daar een kleine hoeveelheid 2K lak kunnen verkopen
Meerkleurenwerk in synthetische lak kan overigens best tricky zijn omdat de verse lak en oplosmiddel de reeds gespoten laag weer zal willen oplossen

Mocht je meer willen weten, roep ff, ik werk zelf voor een groot bedrijf in lakken

Enneh Alexzzzz.....haal die Extra2000 uit je lijstje, daar vlieg ik inmiddels mee.... :-)

groeten en happy landings,Frank

Lt.Lowenfast zei:
Enneh Alexzzzz.....haal die Extra2000 uit je lijstje, daar vlieg ik inmiddels mee.... :-)

Nee hoor Frank: 1. Er bestaat geen Extra 2000, alleen de X-tra 2000 of de X-tra 2x2 (die laatste heb jij dus) 2. De X-tra 2000 staat achter me, dus ik ben vrij zeker dat jij daar niet mee vliegt en dat ie van mij is :lol:

Grt.

@ Frank,

Oké, goed om te weten. :) Zal inderdaad eens contact zoeken met Care, of ze niet een restje over hebben cq. erop willen spuiten. Ben vanmiddag in de buurt van Airbrush Almere, denk dat ik er even binnen loop om te vragen wat de opties zijn. Misschien dat zij er 2K lak op kunnen spuiten, dat ik al het resterende spuitwerk gewoon thuis doe of iets dergelijks. We'll see. :)

Ja, inderdaad een aardige vent.

Hij heeft me een brochure in handen gedrukt met een nummer dat ik kan bellen voor custom jobs. ;) Binnenkort maar eens contact opnemen en kijken wat de kosten zijn. Moet natuurlijk niet té gek worden, maar het is een redelijk eenvoudig ontwerp dus moet wel meevallen denk ik. We'll see.

Woooow shit. :D

Airbrush Almere vraagt €250,- PER vleugel. 8O En het is echt een super eenvoudig design!

...ik ga zelf wel prutsen dan.

Was vandaag even in de buurt van de Brezan in Almere-Buiten. Maar even binnen gestapt en gekeken wat ze in hun assortiment hebben wat Motip betreft. Nou, dat viel me niet tegen. ;) Heb al wat kleuren gespot die ik nodig heb, moet alleen even goed op internet gaan kijken welke kleurnummers het precies zijn en desnoods wat uitgeslepen stukjes metalic en zilver van de rompjes meenemen ter vergelijking. Maar het mooiste misschien nog, de spuitbussen kosten echt helemaal niks! ;) Varieert van €8,- tot €12,- per spuitbus, valt echt reuze mee. Zeker gezien de €500,- die Airbrush Almere voor de beide vleugeltjes vraagt.

Nodig voor Blizzard en Stiletto:
- Bumper grondverf grijs
- Metalic blauw
- Fluor geel
- Metalic zilver
- Zwart
- Wit
- Blanke lak (ben er nog niet uit, polyurethaan of 2K)

Back