schuivende cockpit kap maken. Andere ideen :?:

Berto

verslagschrijvers
Forum veteraan
Ik ben momenteel weer druk bezig met mijn P-40 Warhawk en hierin ben ik bezig een schuivende cockpitkap te maken welke vanaf de zender te bedient kan worden.

Maar ik loop tegen een uitvoeringsprobleem op :(

Dit zijn de uitgangsposities (de "slag" is 11cm):

Dicht:
p40-16.jpg

Open:
p40-17.jpg

1 systeem heb ik uigedacht en ziet er als volgt uit:

De opbouw:
p40-32.jpg

p40-33.jpg

p40-34.jpg

p40-35.jpg

p40-36.jpg

p40-37.jpg

p40-38.jpg

p40-39.jpg

p40-40.jpg

Het draadeind wordt met een slangetje aangedreven door een servomotor en het werkt wel:
P-40 mechanisme test
P-40 cockpit test

Het werkt matig want ik loop tegen een aantal problemen op, o.a.:
- lawaaiig,
- het synchroon laten lopen is een must (en dat lukt niet altijd),
- overbrenging met slang is niet betrouwbaar genoeg maar dikker kan ik niet kwijt,
- er zullen micro-eindstopsswitches met omkering aangebracht moeten worden (is niet moeilijk maar wel kritisch).

Al met al vindt ik dit systeem nog niet je van het, dus ben ik, op zoek naar andere besturingsmogelijkheden.

Ik had zelf nog het idee om het te laten aansturen met een zeilwinch.
De draad trekt de cockpit open en dicht.
De draad kan achter in de cockpit met een kleine katrol "omgeleid" worden (of wat ik net zit te bedenken 1 zijde aan een elastiek en een zeilwicht "trekt" de kap bv open, het elastiek trekt hem dicht (of vize versa).

Werkt volgens mij wel, eenvoudig, licht (1 servo) en is makkelijk in te stellen (je bepaald gewoon de uitslag van de servo mbv van de zenderinstelling, toch?).

Dan heb ik ook nog wel eens een systeem voorbij zien komen met een bediening door een luchtcilinder maar dat was in een echt grote kist.
Tevens wil ik de lucht niet gaan gebruiken voor het gear en de cockpit.

Ehhhhh dat waren even mijn ideeen :lol:

Heeft er iemand nog andere opties of ideen hoe ik een schuivende cockpit kap kan maken welke zeer kompact is (ivm met het schaal interieur) en foutloos werkt???

Ik hoor graag wat van jullie ervaringen of oplossingen..........

Als u ruimte te kort heeft kunt u via een winch servo en een stuk vliegerlijn de cockpit besturen. Het vliegerlijn is dunner dan een stuk slang. Maar misschien zie ik het verkeerd omdat ik het misschien verkeerd begrijp. Ik heb namelijk geen ervaring met zulk soort projecten! :wink:

gr,

niels

dat is ook een optie die ik aangaf.

Een zeilwinch zou een uikomst kunen zijn maar ik ben benieuwd of er andere inventieve oplossingen zijn die goed werken en eenvoudig zijn.
vandaar mijn vraag 8)

@ Berto

Misschien pneumatisch proberen met een klein cilindertje? wellicht op druk van een intrekbaar landingsgestel?

Als abonnee van het Duitse blad MFI las ik in het nummer van vorige maand een bouwverslag van een grote p-51 mustang (schaal 1 : 3,7). Deze had een cockpituitbouw met een pneumatische cilinder die 17cm kan verschuiven. In het artikel wordt ook een link gegeven:

http://p51mustang.funpic.de/phpkit

Wellicht kun je hier iets mee.

Of gebruik het mechanische gedeelte van een cdrom speler.. dat gedeelte dat het laadje open en dicht doet. :P

Berto ik begrijp eerlijk gezegd je probleem niet helemaal

Het werkt toch prachtig.
En dat het wat herrie maakt.
In het echt doen ze die dingen pas dicht als de motor draait, als jij dat ook doe hoor je het geluid niet meer hoor.
Of werkt het nog niet veilig genoeg zeg maar?

@ Cpt. Ed

Is een mogelikheid maar zoals ik al aangaf wil ik de lucht voor mijn gear niet gebruiken voor de cockpit.
Komt ook nog bij dat het dan een gecompliceerd systeem wordt met nog een luchtschakelaar en miniservo.

@ Noah

mhhh, zou een optie kunnen zijn maar ik denk dat deze toepassing een uitvoerings probleem geeft (weet ik niet maar denk ik zo)

@ Bertus,

naast het feit dat het veel lawaai maakt (en dat vindt ik niet mooi) is het systeem ook nog onbetrouwbaar.
De servomotortjes zijn net wat te licht, ze slippen wel eens over de slang (en dat mag pertinent niet) en ik de eindposities met micrswitches bepalen wordt een gepriegel.

Dit systeem werkt niet betrouwbaar genoeg vindt ik dus ik ben op zoek naar wat anders.

Tot nog toe blijf ik even hangen op het systeem met de zeilwinch, binnekort daar maar eens een testopstelling van gaan maken.

Hmm, heeft hier niet al eens iemand dat pad bewandeld? Ik geloof iemand die een corsair gebouwd heeft...........

Als je op Arvid doelt dan is dat maar gedeeltelijk waar.

Arvid heeft zijn cockpit schuivend gemaakt, maar..............
Niet bedienend vanaf zijn zender :(

Arvid kan zijn cockpit gewoon met de hand openen en sluiten, dat is redelijk makkelijk te bewerkstelligen.

Het bedienbaar maken vanaf de zender en het daarbij behorende mechaniek is wat lastiger en daar ben ik naar op zoek.
(al blijft het zeilwinch idee boven komen momenteel)

Ik weet niet of ze bestaan, maar wat als je nu een systeem gebruikt met tandwielen en een duwstaaf met tanden die aangestuurd wordt door de tandwielen? Met tandwielen kan je er in ieder geval voor zorgen dat je met de uitslag van een normale servo de volle 11 cm krijgt. Ook heb je dat beide stangen dan synchroon gaan. Een servo vertraging er op zetten en dan kan je ook nog de snelheid aanpassen.

Zou ook een optie zijn maar ik denk dat ook dit systeem wat te gecompliceerd gaat worden om te bouwen.

Ik zoek een eenvoudig en betrouwbaar systeem wat ook weinig ruimte inneemt.

Verder nog iemand ideen, ik blijf momenteel nog op de zeilwinch gokken...

Ik wil zelf ook een open en sluitende cockpit maken op mijn spitfire, helaas door drukte licht dit nu eve stil. Maar ik wil twee mini motoren (uit oude servo's of iets dergelijks) op een draadeind maken en door dat de cocpit achter ook omhoog komt komen er twee rails aan de iedere kant. Een van deze rail zal bekrachtigd zijn aan elke kant. Twee contact schakelaars bepalen het begin en het einde. Door een truukje met twee diode's en deze schakelaars kun je heel simpel al een regeling maken. Nu nog een vooruit achteruit regelaar of een afstand bediende serie wisselschakelrelai en je hebt een afstand bediend cocpitkap.

- Het goed invetten van de draadeinden, zoals bij Berto zal veel geluid hinder weghalen.
- Het synchroon lopen is door de juiste moteren en alles goed te hebben uitgelijnd wel op te lossen. Het is zelfs mogenlijk om een dwars balk te instaleren, waar ik zelf aan zit te denken voor stevigheid.
- Overbringing laten doen door een opmaat gemaakt blokje aluminium gleider met daar in de draad in getapt. Dit geeft extra dikte en extra draad voor soepele overbrenging + smering.
- Door het gebruikmaken van een extra dikke gleider kan nu wel de eindschalelaars worden bediend met daar op al de diode gesoldeerd.

Groetjes Rob

@ Metroid

Mijn idee was hetzelfde maar zoals ik al opmerkte steken hier wat haken en ogen aan.
Mede door de "schaal" cockpit moet het compact zijn.

- Het goed invetten van de draadeinden, zoals bij Berto zal veel geluid hinder weghalen.
Klopt maar door een vroegtijdig einde heb ik dit nog niet toegepast.

Het is zelfs mogenlijk om een dwars balk te instaleren
Dit zal bij mijn P-40 mniet gaan omdat ik met het schaal interieur zit dan zal de dwarsbalk hier of daar door de cockpit lopen.

Dit is voor mij dus niet uitvoerbaar :(

- Overbringing laten doen door een opmaat gemaakt blokje aluminium gleider met daar in de draad in getapt.
Dit zal voor mij alweer te dik worden, 5 mm is het maximum wat ik kwijt kan. Ik heb zelfs aan die Lego cardan koppelingen gedacht maar die waren al te dik.

- Door het gebruikmaken van een extra dikke gleider kan nu wel de eindschalelaars worden bediend met daar op al de diode gesoldeerd.
Is een mogelijkheid maar dan zit ik weer in de knoei met de cockpitinterieur.

@ jan brilman

Dat gebruik van de treinrail heb ik ook al eens hier of daar opgevangen maar nog niet echt goed bekeken.
Ik heb in ieder geval hier het idee dat ik ook dan weer met een bedieningskwestie blijf hangen.

Ik zal in dit systeem nog eens duiken.

Ik zou meer in z'n algemeenheid eens rondvragen / rondkijken / zoeken op RCUniverse, RCScalebuilder, RCWarbirds etc.etc. 8)

Sliding canopy actuation oid.

jan.

Dat is het enige wat dan nu zo`n beetje oevr blijft aangezien er hier op het forum niet echt een goed werkbaar systeem aangegeven wordt.

Ik heb al licht even hier en daar op andere fora gekeken maar ben er nog niet echt ingedoken omdat ik eerst `ons` nederlandse forum af wilde wachten op mogelijke ervaringen etc.

Maar nu dat uit schijnt te blijven zal ik eens dieper gaan graven.

Zodra ik meer weet of een werkende oplossing heb dan laat ik het weten.

Greetingz en voor zover bedankt,
Berto.

Ik denk dat je het beste effect zult bereiken met twee spindels. Dus in beide rails een spindel of draadeind, dan aan de canopy aan beide kanten een moertje. Achter de cockpit kun je dan in de fuselage gebruik maken van 1 motor welke je dmv. tandwielen of een snaar de twee spindels laat aandrijven.

Voordeel:

Compact, goedkoop (1 motor), altijd synchroon (want 1 motor), stevig.

Nadeel:

Hangt af vd. spoed vd. spindel, maar kan traag zijn.

Ik denk dat je het beste effect zult bereiken met twee spindels. Dus in beide rails een spindel of draadeind, dan aan de canopy aan beide kanten een moertje. Achter de cockpit kun je dan in de fuselage gebruik maken van 1 motor welke je dmv. tandwielen of een snaar de twee spindels laat aandrijven.
Dat is dus ongeveer hetzelfde systeem als ik nu heb. Misschien is mijn uitvoering wat te grof.

Maar dan loop ik nog tegen het volgende op, tandwieloverbrenging zou met grote tandwielen te groot worden (moet toch een stuk van een cm of 12-13 overbruggen) en met kleine tandwielen te omslachtig.

Blijft dus over een snaar, maar al neem ik een snaarwiel van 10mm doorsnede dan is dit al te groot :cry:

Voordeel van de compactheid is relatief, de totale breedte en hoogte van het systeem ter hoogte van de cockpit die die moet bedienen mag niet meer zijn dan 6 mm (en liefst nog dunner :roll: ) maar dat is incl. een rompdikte van 2mm dus blijft er maar een werkelijke breedte over van 4 mm over (hoogte maakt in dit geval dus niet echt uit).

Maar kom maar op met alle ideen wie wete zit ineens het ei van columbus ertussen.

Even wat extra info, ik gebruik nu een vierkant profiel van 8x8mm en dat is net wat te groot, misschien dat ik met 6x6 wel uitkom maar dan moet ik nog wel een aandrijving zien te vinden die niet dikker is dan 4mm :|

Back