Ik ben momenteel weer druk bezig met mijn P-40 Warhawk en hierin ben ik bezig een schuivende cockpitkap te maken welke vanaf de zender te bedient kan worden.
Maar ik loop tegen een uitvoeringsprobleem op
Dit zijn de uitgangsposities (de "slag" is 11cm):
Dicht:
Open:
1 systeem heb ik uigedacht en ziet er als volgt uit:
De opbouw:
Het draadeind wordt met een slangetje aangedreven door een servomotor en het werkt wel:
P-40 mechanisme test
P-40 cockpit test
Het werkt matig want ik loop tegen een aantal problemen op, o.a.:
- lawaaiig,
- het synchroon laten lopen is een must (en dat lukt niet altijd),
- overbrenging met slang is niet betrouwbaar genoeg maar dikker kan ik niet kwijt,
- er zullen micro-eindstopsswitches met omkering aangebracht moeten worden (is niet moeilijk maar wel kritisch).
Al met al vindt ik dit systeem nog niet je van het, dus ben ik, op zoek naar andere besturingsmogelijkheden.
Ik had zelf nog het idee om het te laten aansturen met een zeilwinch.
De draad trekt de cockpit open en dicht.
De draad kan achter in de cockpit met een kleine katrol "omgeleid" worden (of wat ik net zit te bedenken 1 zijde aan een elastiek en een zeilwicht "trekt" de kap bv open, het elastiek trekt hem dicht (of vize versa).
Werkt volgens mij wel, eenvoudig, licht (1 servo) en is makkelijk in te stellen (je bepaald gewoon de uitslag van de servo mbv van de zenderinstelling, toch?).
Dan heb ik ook nog wel eens een systeem voorbij zien komen met een bediening door een luchtcilinder maar dat was in een echt grote kist.
Tevens wil ik de lucht niet gaan gebruiken voor het gear en de cockpit.
Ehhhhh dat waren even mijn ideeen :lol:
Heeft er iemand nog andere opties of ideen hoe ik een schuivende cockpit kap kan maken welke zeer kompact is (ivm met het schaal interieur) en foutloos werkt???
Ik hoor graag wat van jullie ervaringen of oplossingen..........
Maar ik loop tegen een uitvoeringsprobleem op

Dit zijn de uitgangsposities (de "slag" is 11cm):
Dicht:

Open:

1 systeem heb ik uigedacht en ziet er als volgt uit:
De opbouw:

Het draadeind wordt met een slangetje aangedreven door een servomotor en het werkt wel:
P-40 mechanisme test
P-40 cockpit test
Het werkt matig want ik loop tegen een aantal problemen op, o.a.:
- lawaaiig,
- het synchroon laten lopen is een must (en dat lukt niet altijd),
- overbrenging met slang is niet betrouwbaar genoeg maar dikker kan ik niet kwijt,
- er zullen micro-eindstopsswitches met omkering aangebracht moeten worden (is niet moeilijk maar wel kritisch).
Al met al vindt ik dit systeem nog niet je van het, dus ben ik, op zoek naar andere besturingsmogelijkheden.
Ik had zelf nog het idee om het te laten aansturen met een zeilwinch.
De draad trekt de cockpit open en dicht.
De draad kan achter in de cockpit met een kleine katrol "omgeleid" worden (of wat ik net zit te bedenken 1 zijde aan een elastiek en een zeilwicht "trekt" de kap bv open, het elastiek trekt hem dicht (of vize versa).
Werkt volgens mij wel, eenvoudig, licht (1 servo) en is makkelijk in te stellen (je bepaald gewoon de uitslag van de servo mbv van de zenderinstelling, toch?).
Dan heb ik ook nog wel eens een systeem voorbij zien komen met een bediening door een luchtcilinder maar dat was in een echt grote kist.
Tevens wil ik de lucht niet gaan gebruiken voor het gear en de cockpit.
Ehhhhh dat waren even mijn ideeen :lol:
Heeft er iemand nog andere opties of ideen hoe ik een schuivende cockpit kap kan maken welke zeer kompact is (ivm met het schaal interieur) en foutloos werkt???
Ik hoor graag wat van jullie ervaringen of oplossingen..........