27 mhz frequenties

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Jeroen E, 17 jan 2005.

  1. Jeroen E

    Jeroen E

    Lid geworden:
    15 jan 2005
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Alkmaar
    Aangezien het AM 27 Mhz frequentielijstje van onze club aardig vol zit ben ik op zoek gegaan naar andere kristallen. Als ik

    http://home.hetnet.nl/~ronvans/inhoud/legal_frequencies.html moet geloven is het lijstje echter niet groter (6 stuks)

    Als ik echter in de Conrad gids kijk, staan er wel 15 verschillende soorten! Je kunt echter nergens zien welke frequentie bij welk nummer hoort

    Weet iemand hoe dit zit?
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Geloof 'mijn' lijstje maar Jeroen :) Het is intussen zelfs erger, intussen zijn slechts 5 frequenties toegestaan, kanaal 30 mag niet meer. Dat kun jij je clubgenoten vertellen die kanaal gebruiken. Je weet wat er gebeurt met brengers van slecht nieuws ;)?

    In de kop boven aan mijn lijst staat een verwijziging naar het officiële (Nederlandstalige) document waarop mijn lijst (en die van www.airtoi.nl ) zijn gebaseerd, tabel 7:
    http://www.agentschap-telecom.nl/pdf/vrijstelde_toepass.pdf
     
  3. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Inderdaad, de lijst van Ron is correct (voor Nederland en België).

    De frequenties en kanaalnrs. :

    Frequentie Kanaal Band Kleur
    26.995MHz.......4......1.....bruin
    27.045MHz.......9......2.....rood
    27.095MHz.....14......3.....oranje
    27.145MHz.....19......4.....geel
    27.195MHz.....24......5.....groen

    In de Conradgids zullen wel de in Duitsland toegestane kanaalnrs. staan. Daar mogen de kanalen 4 t/m 19, 24 en 30.
     
  4. Jeroen E

    Jeroen E

    Lid geworden:
    15 jan 2005
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Alkmaar
    en wat gebeurt er met mensen die toch die frequenties gebruiken? Het zijn er ook wel érg weinig! En als ze gewoon voor een paar euro's te bestellen zijn is de verleiding wel sterk.
     
  5. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Die worden op dit forum met de nek aangekeken...[​IMG].

    Daarnaast zul je je binnen de vereniging niet echt populair maken: veel 27 MHz ontvangers blinken namelijk niet uit in selectiviteit en hebben de 50kHz afstand tussen de kanalen dus hard nodig. Als er dan iemand met een tussenfrequentie gaat werken, heb je veel kans, dat er 3 storing hebben: het kanaal er onder, het tussenkanaal en het kanaal er boven. Ook in Duitsland wordt er bijna uitsluitend gebruik gemaakt van de 'gewone' kanalen...
     
  6. Jeroen E

    Jeroen E

    Lid geworden:
    15 jan 2005
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Alkmaar
    oke, bedankt, erg helder. Moet ik dus wat nieuw spul aanschaffen!

    Heb net een RTR e-maxx besteld, en daar zit dus ook een 27 mhz zenderset bij!

    pech voor mij
     

Deel Deze Pagina