Voeding van computer voor Lipo lader ?

• Topicstarter Topicstarter WuTangcl
  • Startdatum Startdatum
W

WuTangcl

Guest
Mensen effe paar vragies,

Ik heb net een Xpeak 3 Plus gekocht en nou vroeg ik mij het volgende af.
Kan ik ook een Computer voeding van 200 watt (had ik nog liggen)
gebruiken om mij nieuwe LiPo lader te voeden ?
de 12 volts lijn van de voeding heeft 12 A

----------------------
Volgende vraag:

Als je een 1800Mah 10C LiPo hebt, dan kan je hem toch maximaal op
1,8 ampere laden ? oftewel 1C ?

als dat niet zo is, waarop kan je zo'n accu dan maximaal laden ?
----------------------
Next:

Ik heb ergens gelezen dat het snugger is om je Nieuwe LiPo's
eers 3x half te ontladen door rustig 5 minuutjes te gaan hooveren,
is dat waar? en kan ik dat ook met de lader doen ? omdat deze ook de mogelijkheid heeft te ontladen en ook om een aantal keren in te stellen om te laden en ontladen.

Alvast bedankt voor de antwoorden mensen, Groet Roel

ok, bedankt.....

dank je wel Theo...
ik zal me er es goed in verdiepen

WuTangcl zei:
Mensen effe paar vragies,

Ik heb net een Xpeak 3 Plus gekocht en nou vroeg ik mij het volgende af.
Kan ik ook een Computer voeding van 200 watt (had ik nog liggen)
gebruiken om mij nieuwe LiPo lader te voeden ?
de 12 volts lijn van de voeding heeft 12 A

Zeer waarschijnlijk werkt dat wel.
WuTangcl zei:
----------------------
Volgende vraag:

Als je een 1800Mah 10C LiPo hebt, dan kan je hem toch maximaal op
1,8 ampere laden ? oftewel 1C ?

als dat niet zo is, waarop kan je zo'n accu dan maximaal laden ?

Dat is helemaal correct.

WuTangcl zei:
----------------------
Next:

Ik heb ergens gelezen dat het snugger is om je Nieuwe LiPo's
eers 3x half te ontladen door rustig 5 minuutjes te gaan hooveren,
is dat waar? en kan ik dat ook met de lader doen ? omdat deze ook de mogelijkheid heeft te ontladen en ook om een aantal keren in te stellen om te laden en ontladen.

Alvast bedankt voor de antwoorden mensen, Groet Roel

Dat hangt van de lipo's af, sommige merken geven dat op en dan is het beter om het te doen, andere merken reppen daar niet over en daar merk je niets aan.

Bertus, niet zo kort door de bocht, je hebt gelijk we hebben dat allemaal wel al ergens geschreven, maar verwijs dan effe naar de correcte plaatsen.

Laden inderdaad op 1 C, mag bij 15-20C lipo's ook met wat meer maar dat scheelt niet veel in laadtijd.
Computervoeding is prima te gebruiken, heb hier echter geen ervaring mee.
Het is meen ik (bij sommige?) noodzakelijk om ook aan de 5V uitgang een verbruiker (autolampje ofzo) te hangen.
Bij www.modellbau-bichler.de koop je echter vanaf 25 euro al een geschakelde voeding.

Lipo's gaan vaak na drie keer gebruiken iets beter presteren, gewoon vanf de eerste keer laden mee gaan vliegen, het verschil is niet zo groot....

Bertus zei:
Mooi je heb het goed begrepen.
Als het maar 1 keer was gevraagd, was er maar 1 draadje geweest voor iedere vraag.
Het is dus al 100 keer gevraagd je zeg het zelf al.
Het is hier een forum geen chatbox :wink:

Yup ik heb het zeer goed begrepen....

een nieuweling moet eerst maar een jaar de tijd nemen om alles door te lezen over het hele forum dan vervolgens ergens anders gaan zoeken met zen vragen want er mag niet teveel "Gechat" worden op een forum

Pjotrrr zei:
Lipo's gaan vaak na drie keer gebruiken iets beter presteren, gewoon vanf de eerste keer laden mee gaan vliegen, het verschil is niet zo groot....
Ok dank je wel, dus in principe zou het laden en rustig onladen alleen maar zijn om de lipo gelijk naar zen top proberen te krijgen

Bertus, soms is dat zoeken idd wel heel moeilijk. Ook ik moet regelmatig tot wel 10 keer die zoekfunctie gebruiken om te vinden wat ik precies zoek, en ik ben er ook al vanaf het begin bij.

Bert, tot 10 tellen helpt nu dus niet meer. Als je nu heel effe een slecht humeur hebt, zwem dan eens een rontje of 10 door je badje. Misschien is het dan alweer iets beter.

met de minimagister of een slomo met drijvers misschien wel net. effe met de collectepot langs gaan dan kunnen we hem zoiets schenken.............

Pjotrrr zei:
Nog welkom op het forum, naar mijn mening mogen we inderdaad wel wat geduld met nieuwe forumleden hebben ;)
In dit draadje staat wat nuttige info:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=15455&highlight=computervoeding

Dank je wel Pjotrrr, ik heb em es effe doorgelezen en ook de links die daar weer in staan, ik snap em nu wel,

alleen een tip voor andere mensen ken ik wel effe geven,

een lampje op de 5 volts lijn om de voeding aan te schakelen is niet eens direct noodzakelijk, je kan namelijk ook op de atx kabel de groene kabel met een aarde kabel verbinden en dan springt de voeding ook aan en geeft hij de nodige voltages op de gele (12v) en de rode (5v) lijntjes

2e tip is als je de gele(12v) als + gebruikt en de Rode(5v) als de - dan heb je 7 volt en eventueel te gebruiken

WuTangcl zei:
alleen een tip voor andere mensen ken ik wel effe geven,

een lampje op de 5 volts lijn om de voeding aan te schakelen is niet eens direct noodzakelijk, je kan namelijk ook op de atx kabel de groene kabel met een aarde kabel verbinden en dan springt de voeding ook aan en geeft hij de nodige voltages op de gele (12v) en de rode (5v) lijntjes

2e tip is als je de gele(12v) als + gebruikt en de Rode(5v) als de - dan heb je 7 volt en eventueel te gebruiken
Deze info klopt lang niet altijd!!!! Er zijn inderdaad wel voedingen die dan aan gaan en ook netjes werken maar helaas geldt dat voor lang niet alle computervoedingen.
Denk er aan dat een computervoeding zo goed als altijd een schakelende voeding is en die hebben zo hier en daar afwijkende eigenschappen. Het gaat veel te ver om hier uit te leggen waarom dat is maar de meeste schakelende voedingen hebben een minimale belasting nodig om goed en stabiel te werken.
Sommige hebben daarvoor al een weerstand ingebouwd zitten maar de meeste niet. Je zult dan zelf voor die minimale belasting moeten zorgen. Een weerstand op de 5V en in sommige gevallen ook nog op de 12V is dus heel vaak wel noodzakelijk!

Pas op met het aansluiten van een belasting (je lader of iets anders) tussen de 5V en de 12V om zo 7 V te krijgen. Je kunt daar je voeding mee naar de maan helpen! Het kan goed gaan maar dat is absoluut niet zeker. Als het goed gaat denk er dan ook aan dat de maximale stroom bepaald wordt door wat de 12V voeding kan leveren. Als de 12V maximaal 5A kan leveren kan die 7V dat ook maximaal leveren.
Het kan ook gebeuren dat het echt niet werkt. Je meet wel netjes 7V maar er wil geen stroom lopen. In dat geval zijn de wikkelingen in de trafo volledig van elkaar gescheiden en kan het ook niet werken.

Ernst,

ik kan het wel enigszins met je eens zijn daar ik geen ervaring heb met een Heleboel computer voedingen, alhoewel ik er veel door men vingers heb gehad en voordat ik deze hobby 3 maanden geleden binnestapte door mijn eerste df36 te kopen was ik een verwoed Casemodder/tweaker,
maar de voedingen die ik tot nu toe gebruikt heb voor al dan wel mijn eigen pcs als pcs die ik voor anderen gebouwd heb en menig casefan heb laten draaien op 7 ipv 12 volt om de fan stiller te maken hebben tot nu toe nog geen problemen opgeleverd.

Rest mij nog de vraag aan jou, daar jij in een ouder topic in ongeveer 2003 een hoop kennis heb laten zien over voedingen en de betreffende weerstanden erop om deze geschikt te maken om voor een lader te zetten :

zijn dit de eventuele minimale weerstanden nodig om er zeker van te zijn dat de/een voeding stabiel draait ?

47 Ohm 5Watt op de 12V lijn (geel naar zwart)
2,2 Ohm 20Watt op de 5 volts lijn (rood naar zwart)
12 Ohm 2Watt op de 3,3 volts lijn (oranje naar zwart)

Bedankt voor je reactie zover en alvast bedankt voor je antwoord op deze vraag,
Groet Roel

Het is lastig om vaste waardes te geven voor die weerstanden. Er bstaan zo vreselijk veel verschillende computer voedingen dat het eigenlijk onmogelijk is om standaard waardes op te geven. Grofweg kan je zeggen dat een belasting van ongveer 1A op de 5V en 0,5A op de 12V vrijwel altijd voldoende is. Maar als je minimale verliezen wilt dan kan je gaan experimenteren met lagere stromen dus hogere weerstanden. Tot je op een waarde komt waarbij de voeding onstabiel wordt dan moet je weer iets meer stroom gaan trekken.
Overigens is het vaak alleen de 5V lijn die belast moet worden, de 12V hoeft lang niet altijd. Als je een voeding met ook 3,3V hebt dan moet je even experimenteren. Bij sommige is een belasting van alleen de 3,3V al voldoende maar bij andere moet de 5V belast worden of beide.

O ja, een Fan op die 7V aansluiten zal meestal wel werken. Die dingen gebruiken zo weing stroom dat gaat wel goed. Maar probeer er niet 1A uit te trekken dat kan dus mis gaan. Ik kan dat allemaal uitleggen maar dat gaat veel te ver voor hier.

Back