2e handse banden die gaan balloonen wat nu?

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Traxxas Harry, 30 nov 2017.

  1. Traxxas Harry

    Traxxas Harry

    Lid geworden:
    30 nov 2017
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Lunteren
    Hallo ik heb sinds kort een traxxas auto 2e hands gekocht maar de banden balloonen en als ik op de weg rijd stuitert de auto heel erg. Weet iemand iets wat ik hier aan kan doen?
     
  2. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Minder gas geven...
     
  3. Scrap

    Scrap

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    237
    Balloonen zoals je het noemt gebeurt gewoon met hoge snelheid.
    Het stuiteren is echter niet goed. Zijn de banden wel in balans? Zo niet dan gaan ze idd stuiteren. Waarschijnlijk slecht gelijmd, natte of kapotte insert of velg krom.
    Wat voor banden zijn het?
     
  4. Traxxas Harry

    Traxxas Harry

    Lid geworden:
    30 nov 2017
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Lunteren
    Het zijn Traxxas Anaconda rotation banden
     
  5. Traxxas Harry

    Traxxas Harry

    Lid geworden:
    30 nov 2017
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Lunteren
    Van dat balloonen had ik al wel is gehoord ja. Maar de auto stuiterd echt heel erg als je op asfalt hard rijd.
     
    Michiel vindt dit leuk.
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
    Door het balonnen is schijnbaar de foam insert los gekomen en naar 1 kant geschoven wat een onbalans veroorzaakt.

    Gewoon een nieuwe set kopen.
     
  7. SamP

    SamP

    Lid geworden:
    5 jan 2010
    Berichten:
    319
    Locatie:
    De Kempen
    Misschien zand vocht of ander vuil in de band gekomen, hierdoor ontstaat er ook een onbalans.

    Bij off-road banden wordt ook vaak het ontluchtingsgaatje in de velg dicht gemaakt en een klein gaatje in het loopvlak van de band gemaakt. hierdoor kan het vocht en of vuil er door de centrifugaal krachten er uit wordt geslingerd.
     
  8. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.898
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    los weken in aceton.
    goed uitspoelen en laten drogen.
    dan nakijken en weer lijmen.
     
  9. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
  10. nusti

    nusti

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Tilburg
    Een combinatie van wat Samp, marc en tamaniac zeggen. Ik zelf zou geen aceton gebruiken, maar ze loskoken. Ieder heeft zo zijn manier.
    Dus loskoken, alles netjes schoonmaken en de inserts uitspoelen en goed laten drogen. Dan kun je de banden tapen met ductape. Daarna met een gaatjestang gaatjes precies in het midden knippen. 2 of 4 gaatjes is genoeg. Daarna weer lijmen...
     
  11. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.898
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    loskoken wel eens geprobeerd ??
     
  12. nusti

    nusti

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Tilburg
    yup, meerdere malen...
     
  13. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg
    Balloonen en stuiteren is inderdaad heel iets anders. Balloonen komt omdat de meeste RC banden niet verstevigd zijn van binnenuit zoals echte auto banden (belted tires). Op een paar uitzonderingen na zoals de SRC Road/Terrain crushers welke ik gebruik voor speed runs met mijn Arrma Kraton. Op zich is het balloonen niet zo erg als je gaat bashen. Het kan zelfs helpen bij het corrigeren van een auto in de lucht tijdens het maken van hoge sprongen omdat de opgezwollen banden (pizza cutters) veel ronddraaiende massa aan de buitenkant van de banden hebben. De auto reageert daardoor makkelijk en snel op een extra stoot gas om de neus omhoog te brengen bijvoorbeeld, of een korte rem input om de neus naar beneden te brengen. Ook kun je met de juiste RC auto op deze manier zelfs backflips maken, denk hierbij aan de Arrma Outcast bijvoorbeeld.

    Voor speedruns is balloonen echter niet ideaal want je rijdt dus in feite nog maar op een heel klein dun stukje band oppervlakte. Balloonen kan voorkomen worden door of belted tires te kopen, of banden van binnenuit te tapen met ducttape of gorilla tape (is hier wat lastiger te krijgen, maar in Amerika is er goed aan te komen). De ducttape methode heb ik zelf ook meermaals gedaan en werkt prima voor mij. Wel de band goed ontvetten van binnenuit voordat je de tape aanbrengt om te voorkomen dat deze achteraf makkelijk los laat.

    Het stuiteren heeft puur en alleen te maken met onbalans in de banden. Dit kan komen door eerder genoemde redenen, bijvoorbeeld het schuim is gaan verplaatsen in je velg en daardoor op een plaats is gaan ophopen. Op dat punt is de velg dus zwaarder geworden. Ook kan zand en water in je schuim zijn getrokken en voor onbalans zorgen. Om dit te voorkomen zou ik adviseren om de gaatjes aan de binnenkant van je velg dicht te maken, en nieuwe gaatjes te maken aan de buitenkant van je banden. Zo kan het vuil er makkelijker uit slingeren. Dit werkt echter niet bij banden waar al zand en water in zit, dan zou ik de banden eerst van je velgen koken zoals hierboven eerder voorgesteld en helemaal schoon maken. Dan opnieuw vast lijmen en die gaatjes maken zoals ik voor stel. Dan voor kom je enorme hoeveelheden zand in je banden. Zie ook onderstaand filmpje waarin ik dit uit leg.

     

Deel Deze Pagina