2m Zwever - Parkzone Radian?

Mijn DG-100 romp is verbrijzeld op de VGT. Kwam lelijk neer na het eerst worp en brak in meerdere stukken. Voor de rest was alles nog intact. Ondanks dit heb ik genoten van de dag. Maar nu kom ik minstens een kist tekort en daar moet er iets aan gebeuren.

Het was de bedoeling om de DG-100 te gebruiken voor dat ik met mijn Cirrus ga vliegen volgende jaar. Mischien ga ik nog iets opbouwen met gebruik van de vleugels van de DG-100 maar dat is weer een project. Nu ben ik in de markt voor een 2m zwever. Ik hoef geen ailerons. Ik zoek iets electrische, een floater maar moet wel tegen een beetje wind kunnen (15-20 km/h). Ik kom weinig tegen in dit catogorie behalve de ParkZone Radian. Heeft iemand hier ervaring met de Radian? Ik heb gezocht in deze forum maar weinig gevonden.

Rishi, sommige van de bekende vierkanaals schuimzwevers kunnen best met alleen rudder en elevon gestuurd worden - de Graupner Junior S in elk geval, en de Robbe Arcus geloof ik ook wel (heb ik niet echt geprobeerd).
Zo kan je rustig de ailerons vergeten tot je een keer zin hebt om ze te proberen.

Laatst bewerkt:
Radian

Rishi,
Bij ons op de heide vliegen er een paar. Vliegen uitstekend, stijgvermogen met standaard motor ruim voldoende. Incasseringsvermogen (harde landingen) eveneens goed. Er vliegen zelfs één of twee gemodificeerde exemplaren (flaps aangebracht als landingshulpje). Hiermee kun je nu op de (deci)meter nauwkeurig doellanden!
Van de eigenaren van deze Radians absoluut geen negatieve geluiden gehoord.

Bedankt voor de reacties. Ik had de RCGroups thread gevonden en daarom was ik benieuwd waarom er hier weinig over te vinden was.

Ik wwet niet wat de Radian moet gaan kosten, maar de Super Fips van CHK is ook een leuk toestel. €180,- voor zeef- of electrouitvoering. Vliegt langzaam zonder snel te zakken (floater), pakt thermiek snel op. Maar kan toch ook nog wel redelijk snel vliegen. Door het lage gewicht ook als electrozwever nog erg licht. Kijk op: CHK Modelle en even doorklikke rechtsboven op de SuperFips pagina voor meer informatie.

Zoek anders eens op de term "Renny" in RC-groups, onder die naam werd/wordt 'ie in Amerika verkocht.

R2hobbies.com - 3 Channel RC EP 1.8M Passer-X Thermo Glider Sailplane, Fiberglass / Balsa Wood Made, rcpl71015

04.jpg

ervaringen:
Passer X - RC Groups

Video:
Passer Thermo - RC Groups

---------------

Arthobby levert ook leuke kistjes:
Wej?cie -> ArtHobby

Rishi,

Ik weet niet hoe verknocht je was aan het DG model maar ik heb hier nog de opvolger liggen, de DG-300 van Graupner (ongebouwd). Ik wilde hem eigenlijk bewaren maar vliegen is natuurlijk beter voor zo'n ding :) Volgens mij is hij nagenoeg gelijk. Pb maar even voor meer info.

Weer bedankt allemaal voor de sugesties. Ik weet dat CNC's heel mooi kunnen vliegen maar ik vind ze niet echt mooi. Ik zou wel zoiets als DLG willen hebben (maar dan wat kleiner natuurlijk) maar dat is weer een andere wens.
Hoeft geen schuimpje te zijn ik was gewoon de Radian tegen gekomen en alle berichten waren lovend. Hoewel het geen scale look heeft ziet het er best leuk uit in de lucht.
Ik ga wel met Jacco overleggen, ik vond mijn DG-100 erg mooi. Ik hoop dat de DG300 geen ABS romp heeft!

Vooordat er teleurstellingen ontstaan: de DG-300 heeft ook een ABS romp. Volgens mij worden er nog steeds ABS rompen gemaakt (Junior Sport?), de DG-300 is volgens mij van 1999 geen vintage dus. Het model is verder vrijwel identiek aan de DG-100.

Op zich is er volgens mij niet echt iets mis met ABS rompen, het hangt er heel erg vanaf hoe de romp opgeslagen is, invloed van UV, het weer etc. Er zijn nog tal van modellen waarbij de romp van dit materiaal in prima staat is.

Ik denk dat je gelijk hebt. Mijn DG100 zat 25 jaar op zolder. Daar is het heel heet zomers en heel koude in het winter. Ik denk dat dit de romp heel zwak heeft gemaakt.

Back