2takt met 75 Db mogelijk?

• Topicstarter Topicstarter liques
  • Startdatum Startdatum
L

liques

Guest
Ik heb een aantal vliegtuigen met 4t, maar wil mijn Oxalys evt met een 2t .56 gaan maken. Maar aangezien wij op de club een max Db hebben van 75 bij 2takt motoren, vraag ik me af of dit wel haalbaar is. wie heeft hier ervaring mee, of heeft zo'n motor die gemeten is???

Groetjes Robert
Goirle

robert,

het is mogelijk, bij ons geldt ook een limiet van 75dB voor 2takt.
Een .46 lukt, een .56 zal moeilijker zijn, ligt ook aan het merk en type motor.
Alles op rubbers zetten, nademper gebruiken, de rest van het vliegtuig trillingvrij maken, grote prop draaien.
Als je 4 takt kan draaien is dat veel makkelijker en ik zie ook het voordeel niet van een 2 takt, alleen de prijs.

Gert-Jan

Laatst bewerkt:
ik denk dat het voordeel in de kracht zit, het aantal omwentelingen van de prop, dus het vermogen om flink te raggen met de kist. Dus snelheid....

of heb ik het mis?

Een prop is effectiever bij een lager toerental.
Dus een 4takt is effectiever.
Ook heeft een 4takt een hoger koppel dus kan hij een grotere prop ronddraaien.

Trouwens, als je prop over de 10000 rpm gaat kan je hem nooit meer onder de 75 dB krijgen.

Gert-Jan

je moet een 2takt zo enorm knijpen om hem onder de 75dB te krijgen, dat je effectief niet echt veel vermogen overhoud... Ik denk zelfs dat je met een 4takt meer vermogen eruit kan halen.

wij hebben een irvine q72 (11,5 cc) met een vierblad prop en op de rubbers gemeten op 72,6 db met de standaard demper.
75 moet wel haalbaar zijn hoor. Kan helaas niet meer bij de meetgegevens van mijn vorige club. zal nog eens zoeken of ik ze hier nog op papier heb.

Op een Oxalys gewoon een Saito FA82A zetten (viertakt). Unlimited verticaal en qua geluid minder problemen.

Een OS 55 AX met de standaard OS demper en nademper icm een driebladsprop zou ook moeten kunnen, maar als het echt zo'n issue is, zou ik voor de FA82a gaan. Meer dan genoeg vermogen en het gewicht is geen probleem.

Een Q72 is een aparte motor, vrij veel koppel.
Hebben we ook op de club gehad.
Maar dan vind ik 72 dB nog wel erg weinig.
Je mist dan denk ik enorm veel vermogen.
Een OS 55 hebben we nu ook op de club, behoorlijk afgeknepen en op rubbers komen we op 74 dB (geijkte meters).

Gewoon aan een 4 takt, die nieuwe Saito FA 62A is ook enorm sterk en zit in het huisje van een .56

GJ

4-takt / 2-takt

Tja Robert,

Raggen (what's in a name) is zeker niet voorbehouden aan 2-taktmotoren hoor.
En toeren is niet altijd zonder meer meer kracht.
Meer toeren is wel meer geluid...

Bovendien is het makkelijker een 4-takt onder de 80dB(A) te krijgen dan een 2-takt onder de 75dB(A).
Een tweetakt is ook niet erg vergevingsgezind als het uitlaatsysteem niet matcht met de motor.
Maar ja, proberen kan altijd he.

Greetz,
Frank

Gewoon aan een 4 takt, die nieuwe Saito FA 62A is ook enorm sterk en zit in het huisje van een .56

... en is veel te weinig voor een Oxalys, tenminste, als je kunstvlucht wilt doen. Niet aan beginnen dus. De 82A is precies goed.

Los daarvan moet je met een Oxalys helemaal niet raggen, dan moet je iets anders kopen, bv. een Calmato Sports of een ander leuk sportkistje. Kracht van de Oxalys is juist dat hij zich heel goed neutraal langzaam laat vliegen, sierlijk, gracieus.

Hezik, hij wil raggen.
Lijkt in de verste verte niet op kunstvlucht.
Het vermogen wat je overhoudt met een afgeknepen FX 55 is veel minder dan dat wat een Saito 62A levert, en die past mooi onder de kap.
Dus dat zou in Liques zijn geval wel voldoen.
Al aan electro gedacht?

Als je echt kunstvlucht wilt doen, zoals Hezik bedoelt dan moet je behoorlijk veel power hebben dus dan is de saito 82 perfect.

GJ

Laatst bewerkt:
Nou ja, iedereen moet doen wat hij of zij wil doen, maar voor raggen is een Oxalys gewoon niet geschikt. Dan kun je beter een kistje met een dunner profiel en minder frontaal oppervlakte nemen.

Ter vergelijk.. met een 62A zou je met een Oxalys geen fatsoenlijke victoryroll meer kunnen vliegen.. (level vlucht, verticaal, 1 hele rol, even doorvliegen, level)

Is electrisch geen optie?

Overigens: de FA-82A past ook gewoon onder de kap. Alleen de uitlaat niet uiteraard, of je moet met een flexibele uitlaatbocht en 90 graden hoekje werken.

75db??? dacht al dat onze club met strenge toepassing van 80 db norm moeilijk haalbaar was..
Al eens een electro gemeten die wat toeren maalt??, vooral inrunners eens laten meten(twinjets, funjets,..)kom je tot leuke constataties van laat ons zeggen +/- 90db op 7m. Zelfs een outrunners haalt vlotjes 76db bij een toerental vanaf pakweg 9000rpm

Als ik een direct aangedreven outrunner meet dan kom ik ook onder de 75dB.
Voordeel van een electro is dat je een enorme prop rond kan draaien met een laag toerental.
Lager nog dan een 4takt.
Ook per prop zit er een enorm verschil in geluidsproductie.
Een APC is erg stil en efficient.
Een Master maakt enorm veel herrie en waait alleen maar een beetje.

Inrunners in een snelle kist zijn niet stil.
Als ik mijn Hacker B50 op 5S had gemeten dan zal ik ergens over de 100 dB gezeten hebben.
Het galmde ook erg lang na over het veld.

Dus dat is verboden op ons veld.

In de regel wordt electro niet gemeten, alleen als het een extreem hoogtoerig ding is dan kan je er beter niet mee gaan vliegen op de club, dan gaan we ergens wildvliegen (oeps!)

GJ

mwah........Met raggen bedoelde ik iets anders dan verrot vliegen...maar de boodschapper is verantwoordelijk voor zijn boodschap nietwaar???

dus even bijstellen: met raggen bedoelde ik doorvliegen in een looping, of niet wegvallen tijdens het om de as draaien. raggen= krachtig doorvliegen..

en 75Db is de bovengrens bij ons in Hulten, maar na het lezen van de berichten is het toch echt een beter idee om een 4t .81 te gaan nemen geloof ik. Het leuke is, ik heb deze nog liggen zelfs.....ingebouwd in mijn calmato sports, waarvan ik had verwacht dat deze in de afgelopen maanden wel zou crashen. Maar hij wil niet. wel fladdert inmiddels vrolijk wat folie achter het toestel aan.

capt. Lowenfast gaf als tip aan eerst mijn calmato af te raggen ( mishandelen) om er alles uit te halen wat er in zit, waar ik nu druk mee bezig ben, vandaar bovenstaande verwachting om te crashen. Wel een close call gehad dit weekend, maar close is nog niet totall loss..

maar 2t lijkt me niet de beste oplossing...........

Raggen is in mijn ogen een beetje doelloos heen en weer rammen met een vliegtuig.
Maar je wil dus wel iets meer.
En mooi he, dat je soms ineens een motor in een vliegtuig ontdekt die je ook in een andere kan gebruiken.
Dat heb ik ook regelmatig als ik weer een ontvanger aan het zoeken ben, blijkt ie in een ander vliegtuig gedoken te zijn.

Maar een 4takt is de betere keus, bij ons op de club is het ook het meeste 4takt en electro.

Fijn om te horen dat wij niet de enige club zijn waar ze zo laag in geluid moeten zitten.

Vlieg ze!

GJ

Raggen... :-)

Bij ons geldt op normale vliegdagen een geluidsnorm van 75dB(A) voor 2-takt en 80dB(A) voor 4-takt.
Ik denk dat je beter wegkomt met een 4-takt Robert...

b.t.w. het is Lieutenant , geen Captain hahah ;-)
Wel een idee overigens, we noemen jou voortaan Captain Calmato :-), vind je er van?

greetz,
en tot zaterdag, zondag etc
Frank

Vanavond op de club een Calmato met een tweetakt gemeten van forumlid Pannekoek.
De standaard GX motor op rubbers, breeze continu nadempertje en een APC 12x6 prop.
We vonden allemaal dat hij al erg stil was maar meten is weten.
Op de paal gezet en op 7 meter gemeten.
71 dB met uitschieter 72 dB.
Hij heeft nog zat vermogen en vloog prima.
Dus misschien is 75dB wel mogelijk op de Oxalys?

GJ

@User1159

Haha, zo had ik t nog niet bekeken!
Eens kijken of we de gemeente voor 't gerecht kunnen slepen op grond van discriminatie.

Greetz,
Frank

Back