2x 6 losse lipo's in serie, parallel opladen?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door pawarana, 18 apr 2017.

  1. pawarana

    pawarana

    Lid geworden:
    10 mrt 2014
    Berichten:
    18
    Locatie:
    alkmaar
    Goedendag,

    Ik heb vorig jaar een elektrisch longboard gemaakt voor mijn zoontje met 2x 3s lipo's (5000 mAh) in serie geschakeld.
    Hij haalde hier actieradius van 16 km mee en dit willen we dit jaar verbeteren.
    Ik wilde ook graag de dikte van het lipo pakket, en het laad systeem verbeteren.

    Ik heb een oplader van van Imax B6 50W 5A charger van hobbyking wat goed werkte (de 3s cellen werden appart opgeladen)
    Deze 6 lipo cellen wil ik verdubbelen naar 12, en heb dus 12 losse) lipo cellen gekocht van turnigy 5000mAh lipo cels bij hobbyking.
    Deze cellen heb ik naast mekaar gelegd en gesoldeerd tot 2 pakketten met 2 laad draden voor de plus en min en de 6 balance draden per accu pakket

    Deze 2 lipo pakketten wil ik parallel aansluiten en in een een pakket verwerken en "bewaken" met bv een (of 2) lipo accu laagspanning zoemer(s).

    Deze lipo pakketten wil opladen met de Imax die wordt gevoed door een xbox 360 voeding (16.5A bij 12 volt)

    Natuurlijk kan ik deze 2 pakketten apart opladen met 1steker (plus/min) en een balance steker (6 draden) en deze weer er op monteren, wat een beetje omslachtig is.

    Of...
    kan ik deze 2 pakketten tegelijk opladen met de lipo stekers ook parallel geschakeld?
    Of...
    Kan dit niet, en moet de plus (of min) steeds losgekoppeld worden (door een schakelaar) van een lipo pakket en veroorzaakt dat geen vonk?
    of is er andere (goedkope) oplossing?
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Begrijp ik je goed dat je twee pakketten van 6 cellen parallel wilt aansluiten en parallel wilt laden?
    Twee pakketten met 6 cellen (22,2 volt) en elk met een capaciteit van 5000 mAh levert dan een pakket op met een spanning van 22,2 volt en een capaciteit van 10000 mAh. Bij parallel schakelen (van hetzelfde type cel) blijft de spanning gelijk en verdubbeld de capaciteit, bij serieschakelen blijft de capaciteit gelijk en wordt de spanning van de cellen opgeteld.

    Als mijn aanname juist is, dan is het volgende mogelijk:

    Controleer eerst of alle cellen een gelijke spanning hebben.

    Maak 6 pakketjes van elk twee cellen die parallel geschakeld zijn. De plus van de ene cel wordt gesoldeerd aan de plus van de andere cel. Doe dit ook voor de min aansluitingen. Je hebt nu eigenlijk één cel met een capaciteit van 10000 mAh gemaakt. Behandel deze pakketjes verder als één cel.

    Zet deze 6 pakketten in serie, breng de plus- en min draad aan en de draden van een balancer aansluiting voor 6 cellen. Zie voor een voorbeeld hier: https://www.electric-skateboard.builders/t/acceptable-diy-6s3p-bms-and-battery-setup/6114 Alleen staan hier 3 cellen parallel.

    Dit pakket kan je gewoon laden als een 6 cellen (22,2 volt) pakket met een capaciteit van 10000 mAh. In het verleden, toen cellen met een hogere capaciteit niet beschikbaar waren, werden zo kant-en-klare pakketten geleverde. Deze waren dan voorzien van de aanduiding "6S2P" wat betekende 6 cellen in serie, 2 parallel.

    Als je met 1C laadt, zou de laadstroom 10 ampère mogen zijn en kan je een leeg pakket in ruim 1 uur laden. Maar je lader heeft een vermogen van 50 watt. Bij 22,2 volt zal de maximale laadstroom 50 ; 22,5 = iets meer dan 2 ampère zijn. Het laden van een leeg pakket gaat dan meer dan 2,5 uur duren. Is dat geen bezwaar, niets aan de hand. Wil je sneller kunnen laden dan zal je een andere lader met een veel hoger vermogen nodig hebben.
     
  3. pawarana

    pawarana

    Lid geworden:
    10 mrt 2014
    Berichten:
    18
    Locatie:
    alkmaar
    @ N.P.S. thanx voor je snelle reactie,

    Ten eerste, deze lipo cellen heb ik per stuk nog even "ge/ontladen" in de storage mode, dus ja ze hebben allemaal de zelfde spanning.
    Heeft dit geen consequenties voor de maximale en minimale spanning van zo'n 2 cellen lipo pakketje, ik bedoel als de een wat minder (of beter) is dan de ander cel.
    En komt er 22 volt uit die Imax als ik er een voeding op zet van 16.5A bij 12 volt, en kan ik die dan op 10 A zetten?
    en over die 2.5 uur maak ik me geen zorgen, al is 3.5, is het ook goed.
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Nee, twee cellen parallel heeft geen invloed op de spanning. Die vlakt zich vanzelf uit. Twee parallel geschakelde accu's kunnen beide nooit een verschillende spanning hebbe. Vergelijk het maar met twee watertanks die aan de onderzijde met een slang zijn verbonden. Het waterniveau wordt in beide tanks gelijk. In de elektrotechniek hebben we het dan over de tweede wet van Kirchfoff, de spanningswet.

    Je lader heeft een vermogen van 50 watt. Bij 22,2 volt kan de stroom niet groter worden dan 50 : 22.2 = 2 ampère. Dat je de voeding op 10 ampère kan zetten maakt niet uit. Een voeding "duwt" geen stroom in de lader. Het is de lader die om de stroom vraagt.

    Het stopcontact thuis is afgezekerd met een zekering van 16 ampère. Als je op dat stopcontact een LED lamp aansluit loopt er een klein stroompje. Sluit je op dat stopcontact een wasmachine aan, dan is de stroom hoog. Het is de verbruiker die de stroom bepaalt. Bij de lader is het maximale vermogen 50 watt. Laadt je twee cellen dan is de maximale stroom hoog. Hoe meer cellen je laadt, hoe lager de stroom wordt. Stroom maal spanning kan nooit meer dan 50 (watt) zijn.

    P= U x I
    ofwel vermogen in watt = spanning in volt x stroom in ampère.
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2017
  5. pawarana

    pawarana

    Lid geworden:
    10 mrt 2014
    Berichten:
    18
    Locatie:
    alkmaar
    Ik begrijp je verhaal, maar als ik 12 volt in die Imax stop, komt er dan 22.2 volt uit?
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ja. Echter, je krijgt niets voor niets, ingaand vermogen Pi (= Vi × Ii) van de lader moet gelijk zijn uitgaand vermogen Pu (= Vu × Iu): de voedingsstroom van de lader zal hoger zijn dan de accu laadstroom, bij 24 volt een factor twee hoger.
    24 volt rekent makkelijk, en ik negeer even verliezen.
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2017
  8. pawarana

    pawarana

    Lid geworden:
    10 mrt 2014
    Berichten:
    18
    Locatie:
    alkmaar
    Dank jullie wel, tijd om morgen de soldeerbout uit het vet te "halen"
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Kijk uit bij het solderen aan Li-Po cellen, aansluitdraden en connectors. Li-Po's bevatten veel energie dat bij kortsluiten snel vrij komt met alle gevolgen van dien.
    Zeker 6 cellen van 1000 mAh in serie vragen om uiterste voorzichtigheid. Een punt van een soldeerbout smelt bij kortsluiting in een oogwenk weg. Rondvliegend gesmolten koper wil je niet in je buurt hebben.
     

Deel Deze Pagina