Bouwverslag 2x Junkers JU 87B Stuka! schaal 1/8

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door fransspitfire, 11 nov 2018.

  1. fransspitfire

    fransspitfire

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    131
    Hallo Allemaal,

    Nu het SE5 bouwproject dat ik samen met Ramses en Femmo aan het bouwen was even stilligt heb ik samen met Ramses besloten om samen een ander project te starten. Ik vond de bouwavonden die we om de week hadden namelijk erg gezellig en het hielp mij ook om gemotiveerd te blijven.

    In overleg hebben Ramses en ik gekozen om een Stuka JU 87B te gaan bouwen. Ik heb al een lichte voorsprong doordat ik ooit eerder een Stuka gehad heb (hier zijn nog onderdelen van). Ook heb ik een Marutaka Stuka 87D liggen waar al aan begonnen is (ooit via marktplaats overgenomen). Voor mij word het dus de taak om de D versie om te bouwen naar een B en ook zal het bouwwerk gecontroleerd moeten worden.

    Ramses gaat weer doen waar hij goed in is en hij gaat de Stuka volledig scratch-bouwen!

    Donderdag staat de kickoff van het project gepland dan zullen de eerste foto's volgen.

    Groet Frans
     
    Henk Elkink, Leen de Vries, jmk1 en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Top Frans, goed idee van je, ik heb er echt kei zin in! :thumbsup:

    Na het bouwen en vliegen van mijn kleine Stuka (Picchiatello), had ik enigzins spijt dat ik die niet wat groter gebouwd had.
    De kleine Picchiatello vliegt echt heerlijk ondanks het vrij hoge gewicht en kleine afmeting, daarom niet liever groter.
    Maar wel omdat de kliene wielen in de, in de verhouding, grote wielkappen in het gras van ons veld blijft hangen en de Stuka omslaat.
    Kistje is eigenlijk alleen geschikt voor een verharde piste en hangt daardoor, ondanks dat ze echt heerlijk vliegt, nu aan het plafond.

    Nu dan dus die grotere Stuka, én in een gezellige duo-bouw! :)

    Frans en ik vinden allebei de B-versie iets meer hebben dan de latere D-versie.
    Ik kan mijn Ju-87 B-2 Picchiatello tekening dus gewoon opblazen naar schaal 1/8 en daarvan gaan bouwen.

    [​IMG]

    Ik ga nu geen Italiaanse Picchiatello maken, maar samen met Frans een Duits kleurenschema zoeken.
    Frans heeft een cockpitkap mal voor de B-versie om te kunnen vacuum trekken, maar we kunnen ook scratchen.
    De B-versie heeft een eenvoudigere cockpitkap om te scratchen dan een D-cockpit.
    Jouw D-versie ombouwen naar een B-versie vereist trouwnes flink scratchen, dus jij ook Frans! ;)

    Tot donderdag Frans, zin in dit nieuwe project!

    Groeten, Ramses
    .
     
    jmk1 en serge pot vinden dit leuk.
  3. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Het was een gezellige kick-off van het duo Stuka bouwproject vanavond :beer:

    [​IMG]

    Binnenkort meer hierover door Frans!

    Groeten, Ramses
    .
     
  4. fransspitfire

    fransspitfire

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    131
    Gisteren avond zijn we officieel van start gegaan! :beer:

    Dit is de originele bouwdoos waar het misschien wel 40 jaar geleden mee begon ;)

    [​IMG]

    In deze staat heb ik de Stuka overgenomen:

    [​IMG]

    Na het onderzoeken van de bouwdoos en alle al gebouwde delen hebben we een soort van plan gemaakt.
    We willen de Stuka's in de wintercamouflage gaan maken dus de witte versie met een lichte splinter camouflage er doorheen. Daarnaast willen we alle flap's bestuurbaar maken en ook de remkleppen echt bedienbaar maken (volgens de tekening zijn dit allemaal vaste delen)

    Zoals ik al gemeld had word dit mijn 2e Stuka, van mijn eerste Stuka heb ik nog een paar onderdelen over die ik ga hergebruiken. Namelijk de kraaienpoten, het stabilo en het kielvlak. na een kleine schuurbuurt ziet het er zo uit:

    [​IMG]

    Alles in elkaar gestoken met cockpitmal:

    [​IMG]

    De onderdelen die door mijn hergebruik (helemaal van deze tijd :D) overblijven die gaat Ramses gebruiken dat scheelt voor hem een hoop snijden en schuren. Hierover zal Ramses zelf verder vertellen...
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2018
    jmk1, Bart83, Han en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Het was een vliegende start!

    [​IMG]

    Kielvlak en richtingsroer, stabilo en hoogteroer,.... ruwbouw klaar! Thanks Frans :thumbsup:

    Er zaten meerdere "schoenen" in de bouwdoos, twee losse helften als blokken en een schoen grof in vorm geschuurd.
    Ook nog twee hard houten versies om als mal te gebruiken, maar die vonden we beiden niet bruikbaar.
    Ik heb de geschuurde schoen in twee helften los gesneden en de andere twee losse blokhelften ook grof in vorm geschaafd/geschuurd:

    [​IMG]

    Er lagen al flink wat houtkrullen en schuursel van Frans en mij op de grond, een zeer productieve kick-off! :beer:
    We zitten ook op een lijn qua wensen en methoden, dit wordt/is een erg leuk duo project!
    Wintercamouflage is wat extra werk, maar we vinden het beiden de moeite waard, staat erg mooi en kan fraai geweathered worden... ;)

    [​IMG]

    Nu eerst de tekeningen plotten zodat de bouw kan beginnen.

    Voor mijn 1/10,5 Ju-87 B-2 Picchiatello had ik de tekeningen van (Royal) Marutaka als basis gebruikt.
    Het zijn tekeningen uit een bouwdoos dus staan er o.a. geen rompspanten en vleugelribben op:

    [​IMG]

    De tekeningen volledig gemaakt om van te kunnen bouwen, mét de rompspanten, vleugelribben, volledige aanzichten, etc.
    Ook een extra tekening gemaakt met de uit te snijden/zagen onderdelen, alles in schaal 1/10,5.
    Ik heb deze Stuka gebouwd en nu vliegend als Ju-87 B-2 Picchiatello:

    [​IMG]

    Die tekeningen heb ik nu weer als basis voor de huidige Junkers Ju-87 B-2 Stuka genomen.
    Opgeschaald naar 1/8 en door de beperkte hoogte van het papierformaat alles opnieuw ingedeeld:


    [​IMG]

    Deze nieuwe tekeningen moet ik nog plotten en dan papier knippen en hout snijden en zagen!
    Ik ga de komende weken naar Frans zijn Stuka toewerken, daarna gaan we gelijk op verder.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2018
    jmk1, Bart83 en Ariel vinden dit leuk.
  6. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Dit word vast weer een vliegend kunstwerk . . . dat wordt weer genieten !

    Bart
     
    ramses vindt dit leuk.
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Dank je Bart!

    Frans en ik hebben er zin in, beide een Stuka gehad of nog vliegend, is een erg fijne kist.
    Deze gaan we bouwen met als basis Marutaka en dan zelf schaaldetails en afwerking toevoegen.
    Twee maal Junkers Ju-87 B-2 Stuka`s uit hetzelfde squadron in winter camouflage straks:

    [​IMG]

    Op internet wat gezocht naar foto`s van Ju-87 B-2`s in winter camouflage.
    Dat zijn er niet zoveel, want in het oostfront werden later vooral de Ju-87 D`s ingezet.
    Tot nu toe deze Ju-87 B-2 foto`s in wintercamouflage gevonden:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Over weatheren gesproken:

    [​IMG]

    Twee artist impressions:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En een plastic schaalmodel:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Nog even verder zoeken naar een definitief kleurenschema.
    Frans en ik moet het beiden aanspreken want we maken twee kisten uit hetzelfde squadron.
    Het plan is om er formatie vluchten mee te gaan vliegen straks.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2018
    jmk1, tjarko en Bart83 vinden dit leuk.
  8. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Zo hé vet project
     
    ramses vindt dit leuk.
  9. fransspitfire

    fransspitfire

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    131
    Afgelopen maandag hadden we de tweede bouwavond van het Stuka project. Mijn doel was om servokabels in de vleugel te maken die grotendeels al ingedekt was.

    22F49E28-93EE-4B33-BFF9-3C49C33AC07D.jpeg

    Ik was van plan om servoluikjes te maken en dan door de rietjes van de sullivan stuurstangen kabels te trekken.. Helaas bleek bij het maken van de servoluikem dat de beplanking slecht verbonden was met de ribben en de balsa planken waren ook erg broos.

    Vandaar dat ik besloten heb om de beplanking aan de onderkant van de vleugel er grotendeels af te halen. Zo kan ik van binnenuit de beplanking van de bovenkant beter vastlijmen en heb ik alle ruimte om een aantal verstevigingen aan te brengen in de vleugel.
    F01C67FC-F831-4B41-A0A0-EF9C976C7654.jpeg 148D9B0E-B7FB-4B3B-AEA6-6080F86D69DF.jpeg

    Aan het einde van de avond hebben we nog even nagedacht over de aansturing, we hebben besloten dat we de 4 flaps en de 2 aanduikremkleppen met mini servos gaan aansturen. De ailerons die gaan we met standaard servos doen
    68C61F24-3D81-4135-9CE1-2B9ECA5D836F.jpeg

    Tot de volgende!
     
    jmk1, ramses, tjarko en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    Leuk, nieuwe avonturen van Ramses cs.! :)

    En dat alles weer in de vetrouwde kwalitiet.

    Vooral het schema van het plastic model, met dat geel en blauw: errug vet! :thumbsup:


    jan.
     
    ramses en fransspitfire vinden dit leuk.
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Dank voor je leuke reactie Jan! :)
    Frans en ik gaan ons best doen er een fraai Stuka duo van te maken.

    .
    Tijdens de tweede Stuka bouwavond met Frans ben ik verder gegaan met de staartvlakken uit de doos.
    Het stabilo iets verlengt naar de B-2 lengte evenals de hoogteroeren.
    Het lange bovenste stukje van het richtingroer uit een rest stukje balsa gesneden en verlijmd.
    Daarna op alle kopse kanten van richting- en hoogteroeren 0,4mm vliegtuigtriplex gelijmd.
    Het voorgevormde balsa stuk tussen stailo en kielvlak gebruikt en een tussenstukje voor de hoogteroeren gemaakt.
    Daarna het kielvlak haaks op het stabilo gelijmd:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Overgang kielvlak/stabilo wordt pas in vorm geschuurd wanneer de romp zover is, in verband met de overgang naar de romp:

    [​IMG]

    Zover het recycle werk, nu tijd om te starten met de bouw!
    De B-2 tekeningen geplot in schaal 1/8:

    [​IMG]

    Het fijn vliegende kleine broertje hangt tijdens de bouw boven ons en is een heerlijk stukje inspiratie en motivatie voor me.
    Dit omdat de constructie van onze Stuka`s exact hetzelfde is, alleen in een wat grotere schaal.
    Ben alle uitdagingen toen tegengekomen, scratchbuild: motorkappen, cockpitkap, wielkappen, ailerons en flaps bevestiging en aansturing, etc
    Dus nu kan de bouw rap gaan, de handelingen herhalen, alles is nu alleen wat groter ;)

    [​IMG]

    Begonnen met het uitsnijden van de diverse onderdelen:

    [​IMG]

    Mijn recycle onderdelen welke ik van Frans had gekregen: :thumbsup:

    [​IMG]

    En vanaf vanavond,... start bouw! :)

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2018
    jmk1, fransspitfire en tjarko vinden dit leuk.
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Voor deze Stuka heb ik twee motoren liggen die geschikt zijn.
    Beide oude motoren, geheel in lijn met de "retro Marutaka/Royal Stuka stijl" ;)

    Een OS FS 120 (20cc viertakt):

    [​IMG]

    en een OS FS-120 Surpass (ook 20cc viertakt):

    [​IMG]

    De OS FS-120 Surpass (links op onderstaande foto) heeft een pomp en kleinere inbouwmaten.
    De OS FS 120 heeft de twee nokkenas covers in plaats van een enkele,... niet ideaal onder de Stuka kap:

    [​IMG]

    Beide motoren hebben al een tijd stil gelegen en moeten weer wakker gemaakt worden... ;)
    @Jonkje en @brutus hebben een goede bruikbare tip daarvoor in een ander verslag gegeven.
    Ik ga ze eerst op een bok terug inlopen en beslis dan defintief welke het wordt voor de Stuka:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2018
    jmk1 en tjarko vinden dit leuk.
  13. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Ha.. Nu wel spijt dat ik mijn oude Fs120 verkocht heb . Degene die op mijn Fokker zit is toch al zo'n 35 jaar oud. Maar na een grote overhaul en Brutificatie naar benzine door Bert loopt ie weer als een zonnetje!
     
    ramses en Bart83 vinden dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die motor met die pomp, moet je nog maar eens twee keer over nadenken:
    Het vervelende is dat OS pompen wel eens stuk gaan, en ze zijn nooit repareerbaar.
    Als je die motor wilt gaan gebruiken zou ik de pomp er af halen (een achterdeksel is vrij goed te maken als je een draaibank hebt en weet hoe je met een vijl overweg moet), en er een gewone carburateur op zetten (kun je desnoods een carb voor een ASP viertakt voor gebruiken).

    En ja... als ik zou moeten kiezen, die surpass is (ook zonder pomp) wél krachtiger.

    Als er aan geknutseld moet worden voor een bepaalde zolangzamerhand wereldberoemde "kleine aanpassing" dan hoor ik het wel.
    Het schoonmaken wil ik eventueel ook wel voor je doen, ben in de loop van de week weer thuis.
     
    ramses vindt dit leuk.
  15. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Die OS FS 120 hierboven was van jou! :D

    Bedankt Bert :thumbsup:, maar deze Stuka blijf ik net als al mijn andere kisten vliegen op methanol.
    Jouw ombouw methode naar vonkjes vind ik erg gaaf, wellicht in een ander toekomstig project...
    Maar ik ga wel gebruik maken van jouw methode om twee oude motoren weer los te krijgen (koelvloeistof en frituur)!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2018
  16. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Nu eindelijk echt begonnen met de bouw van de Stuka :)
    De papieren delen had ik hiervoor al uit de tekening geknipt:

    [​IMG]

    Alle rompspanten en de twee rompzijkant doublers overgezet op 3mm triplex en uitgezaagd.
    Alleen de twee lange externe rompzijkanten in de hoofdconstructie zijn van balsahout en het motorschot is van dikker triplex.
    Deze balsa zijkanten zijn langer dan een meter, dus eerst voor het uitsnijden de plankjes verlengt:

    [​IMG]

    Rompspant doublers F2/F3 en F9/F9a met epoxy verlijmd:

    [​IMG]

    Er kan geplakt gaan worden! :thumbsup:

    [​IMG]

    Eerst F1 en F2/F3 met epoxy verlijmd, moet nu kaarsrecht anders heb je een kromme romp.
    Gefixeerd met oude loodaacus tijdens het lijmen en uitharden van de epoxy:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ben al een stapje verder, zometeen update twee...

    Groeten, Ramses
    .
     
    jmk1 vindt dit leuk.
  17. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Het triplex binnenframe verder in elkaar gelijmd:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De rechter balsa rompzijkant ertegen, en de resterende spanten daarop gelijmd:

    [​IMG]

    De linker rompzijkant ertegenaan en op een "jig" de romp boven tekening gefixeerd.
    Hierbij per spant de hartlijn nameten met de tekening daaronder zodat het een mooie rechte romp wordt:

    [​IMG]

    Zover is de Stuka nu, onderzijde:

    [​IMG]

    En bovenzijde:

    [​IMG]

    Dat was het zover,.. volgende updates volgend jaar! :bier:

    Groeten, Ramses
    .
     
    jmk1 en aurectar vinden dit leuk.
  18. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
  19. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Mooi bouwproject alweer Ramses. En een mooi model ook wat je hebt gekozen.

    Even een vraagje over de romp van de Stuka.

    Op welke wijze heb je de zijkanten verlengd?
     
    ramses vindt dit leuk.
  20. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant

    Hey Mark, bedankt! :)

    Ik heb eerst de standaard balsa planken (10x100cm) aan het einde schuin afgesneden en aan elkaar geplakt.
    Een langere snede geeft een langer lijmoppervlak en grotere sterkte.
    Fijne jaarwisseling! :bier:

    Groeten, Ramses
    .
     

Deel Deze Pagina