3 Blads Prop

Discussie in 'Beginners' gestart door Petertje, 17 mei 2003.

  1. Petertje

    Petertje Guest

    Expert gezocht :?:

    Vliegmaatje en ondergetekende hebben `n P-40-E gebouwd, we zitten alleen met `n probleem van de prop. :oops:

    Op zo`n P-40 hoort naar onze mening een 3 Blads prop. :roll:

    Wat hebben we:

    Een Irvine .75.

    Aluminium spinner van 90 mm .

    3 Blads prop. van ?????????????????? Wie kan deze adviseren?

    Bedenk wel er moet een 90 mm.spinner op. :hammer:

    :alien: Petertje
     
  2. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    11x9 o.i.d.

    Bedenk wel dat mooie aluminium spinners voor 3 bladen niet overal te vinden zijn...
     
  3. Paul Tupker

    Paul Tupker Guest

    @ Petertje.
    Dit is niet zo eenvoudig. De spinnerdiameter is vrij groot en neemt dus ook nog een stuk van het effectieve bladoppervlak weg. Wat adviseert Irvine voor een tweeblads prop? 12"x6"of zoiets? Als vuistregel geldt, daj je bij 3-blads propellers, bij gelijkblijvende spoed en bladbreedte, zo n 1"minder diameter moet nemen, dus bij bovengenoemd voorbeeld zou dat een11"x6"worden. Het gaat ten koste van een iets lager rendement, maarreduceert tevens het propellergeluid t.o.v.een tweeblads prop.
    Ik zou een dummy-schaal prop/spinner combinatie voor statische doeleinden maken en de juiste 2-blads prop gebruiken voor het vliegen. Als de motor draait zie je er immers toch niets van.
     
  4. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Je hebt hier trouwens mooie calculatieprogramma's en formules voor...

    Ik denk dat een 11*6 wel erg licht is voor een 12,5 cc en op een model als de P-40 wil je toch al iets minder toeren draaien...

    De meest verkochte 3 blads propellors zijn van Graupner. Je hebt ook maten als 10*8,3 etc dus niet allemaal rond.


    Ik heb even gezocht en kan die formules niet terugvinden op M.com Wie weet ze nog?
     
  5. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    http://forum.modelvliegen.com/showthread.php?s=&postid=5669#post5669


    http://forum.modelvliegen.com/showthread.php?s=&postid=279#post279

    maar dit zijn niet echt 'formules' :roll:
     
  6. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Een grote spinner schermt een deel van de prop af en verlaagt de stuwkracht iets. Dit is echter maar vrij gering en je hebt het bijkomende voordeel dat er minder herrie wordt geproduceert door dat, meestal overtrokken, deel van de prop. Er is één hele grote maar en dat is dat je spinner ook heel goed uitgebalanceerd moet zijn!!!!
    Dit is niet makkelijk en vooral de goedkope plastic spinners blinken niet uit in deze zin. Als je een (plastic) spinner hebt en je motor is lastig af te stellen, "vreet" gloeipluggen en maakt veel herrie, haal die spinner er maar eens af!! Je zult versteld staan van het resultaat. Makkelijker af te stellen minder herrie en betrouwbare motorloop. Ook zal je gloeiplug veel langer meegaan want die felle trillingen zijn funest voor de gloeidraad.

    Een prop met een kleinere diameter heeft een iets lager rendament MAAR een drieblad prop heeft weer een hoger rendament dan een tweeblad prop. Voor zover ik weet weegt het hogere rendament ruimschoots op tegen het verlies dat optreed door de kleinere diameter.
     
  8. Petertje

    Petertje Guest

    Bedankt voor de reactie, hier `n paar antwoorden. :D

    Jorrit, we hebben `n prachtige alum.spinner van Brian Taylor, :pim:
    volgens de data sheet van Irvine 2 blads props van 11 x 10, 11 x 12, 12 x 9, 12 x 11, 13 x 9, 14 x 8, 15 x 6, .
    Full throttle: 8000 - 13500 rpm. (depending on propeller).

    Paul, Wat betreft de dummy waar je het over hebt, hebben m`n maatje en ik ook al over gefilesofeerd. :sleeping:

    Joost, Kan me voorstellen dat experimenteren met een prop zeker tot de mogelijkheden bestaat alleen als je in een keer de goeie hebt is iets minder kriebels in de buik of tikkende knieschijven. :hammer:

    Johan, zou graag `n foto willen laten zien maar ondanks m`n scanner zijn mijn mogelijkheden beperkt. :oops:

    Ernst, Dat is nou net waar we iedere keer tegen aanlopen de grote spinner , je bent 90 mm. kwijt aan rendement van de prop. :D


    :alien: Greeting Petertje
     
  9. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Daar wordt in zijn algemeenheid juist anders over gedacht.
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Hans,

    Daar verschillen de meningen inderdaad over maar degene die zeggen dat het rendament juist lager is kunnen daar GEEN steekhoudende verklaring voor geven. Metingen en vele, vele jaren ervaring in de 1 op 1 luchtvaart hebben bewezen dat meerbladige props over het algemeen een hoger rendament hebben.
    Als dat niet zo zou zijn dan zouden ze toch al lang niet meer gebruikt worden?
     
  11. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Zou dat niet uit vibratie overwegingen gedaan zijn?
     
  12. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    d8 ik ook
    meer bladen =» meer 'vuile' lucht toch?
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Nee Joost, juist MINDER geluid! De exacte verklaring kan ik je ook niet geven maar ik weet nog uit de tijd dat ik bij Fokker werkte en men bezig was met het prototype van de F50. Daar staan twee turboprops van ongeveer 2300pk op met zes blads props. Tijdens geluid metingen met diverse props bleken de zes blads props tot wel 6 dBA minder geluid te produceren ten opzichte van drie en vier blad props.
    Ook metingen bij ons op de club hebben verschillen van maximaal 3 dBA laten zien in het voordeel van de drie blad prop.
     
  14. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    ik heb het ook niet over geluid Ernst...
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Sorry Joost :oops: ik las het verkeerd ik dacht dat je dB had geschreven, nu zie ik dat het d8 is. :oops:
     
  16. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    oeps, tja dat typ ik zonder dat ik het doorheb... zal er wat meer op letten volgende keer :oops:
     
  17. Petertje

    Petertje Guest

    Hoi Vliegvrienden, :eek:

    Alles goed en wel :? maar wat is nu het advies voor onze P-40 met Irvine .72 (12,5 cc) en Aluminium spinner van 90 mm. :?

    Concreet advies is zeer welkom om de Kittyhawk`s veilig in de lucht te krijgen (en te houden) :twisted:

    in afwachting

    :alien: Petertje en vliegmaatje
     
  18. Paul Tupker

    Paul Tupker Guest

    2Petertje
    Ik sta nog steeds voor mijn advies; tenslotte is een te kleine -drieblads- prop op de grond ook niet zo,n fraai gezicht. M.i. is de tweeblads prop wel degelijk iets efficienter omdat het volgende propblad iets minder in verstoorde lucht van het vorige propblad zit. Bij veel WW2 schroefjagers werd de meerblads schroef veelal gebruikt om het landingsgestel korter te kunnen houden Bij de F4U corsair hebben ze dat weer anders opgelost. en je ziet bij de spitfire dat men begon met 2-blads propellers, later, o.a. doordat de latere Merlins en Griffons steeds sterker werden , kregen latere Mk,s3-,4, en zelfs 5-blads propellers. En dat terwijl voor militaire toepassingen de bijbehorendengeluidsreductie toch niet het hoofddoel was.
     
  19. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Op een p40 hoort gewoon een drieblads prop, maakt niet uit off dat meer of minder effecient is, iets meer of minder geluid maakt.

    op een .72 is een 12x7 tot 14x8 tweeblad gangbaar.

    drieblad dus ook zo 13x6 of 13x7


    http://www.xs4all.nl/~hobbyin/paginas/irvine.htm

    op mijn p40 met .52 motor zit een 11x6 drieblad


    Waarom staat deze thread in beginners? een p40 is géén beginners
    toestel.



    Johan
     
  20. Roy

    Roy Guest

    het gaat toch over een PT40? Neit over ee P40 Warhawk? Een PT40 is wel een trainerkist.

    Of heb ik dit fout?

    Groeten, Roy
     

Deel Deze Pagina