3 soorten Brandstof??

Bij de modelbouwzaak bij mij in de buurt, bieden ze 3 soorten brandstof aan, namelijk:

Wonderolie.
Ook wel ricinus of castorolie genoemd. Is altijd aan te bevelen voor het inlopen en voor normaal gebruik voor motoren tot 6cc zonder zuigerveer. Een nadeel van wonderolie is vervuiling zowel in als uitwendig. Kleine motoren lijden daar minder onder dan grote met een zuigerveer. Het olie aandeel dient 20% te zijn. Laat u niet verleiden tot een lager percentage. Olie is ook belangrijk voor warmteafvoer. Wonderolie beschermt tegen roest.

Carbolin
Favoriete olie voor helivliegers. De verbranding is zeer schoon de motor vervuilt niet.Carbolin is wel agressiever voor verf dan Klotz of Wonderolie.

Klotz
Een Amerikaanse synthetische olie die speciaal ontwikkeld is voor de modelbouw. Klotz heeft een opvallend rode kleur en een aangename geur bij verbranding. Klotz beschermt de lagers zeer goed tegen roest zodat ze langer mee gaan.


De enige waar ik praktijk ervaring mee heb is die met wonder olie, en ben dus bekend met de vervuiling vooral dat het na een tijdje een plakkerige bende wordt :-) Nu vraag ik me af of de andere net zo geschikt zijn voor in m'n auto of zijn de eigenschappen toch meer gericht voor de hobby vlieger?

Misschien dat iemand hier één van de andere brandstoffen gebruikt, ben benieuwd naar die praktijk ervaring.
 
De beste brandstoffen hebben een mix van een synthetische en een risinus olie.

Ik ben geen fan van gewone wonderolie. Deze olie is eigenlijk voor medicinale doeleingen en is niet geoptimaliseerd als 2-takt smering in ons soort hoogtoerige motoren. Daarom krijg je ook zo'n vuile verbranding. Ik zou willen aanbevelen om een ricinus race-olie te pakken maar als voorbeeld Shell Racing-M geeft een pikzwarte motor. Eurol Racing-1 en Castrol Racing-M geven naar mijn ervaring een minder vuile verbranding en ben ik zeker een fan van.
Een brandstof met alleen een 9% Eurol Racing-1 werkt best goed, je houdt er alleen een vettige body aan over. Gebruik je meer olie zal dat nadelige gevolgen kunnen hebben op de afstelling en bij koud weer zal je bij hoog presterende motoren zelfs een prestatieverlies merken.

Klotz..... Zoals ik al deels aangaf ben ik ook geen fan van alleen een syntheet. Klotz is zo'n goedje waar veel mensen tevreden over zijn maar anderen ook nadelen van ondervinden. O.a. Byrons en HPI zijn brandstoffen gebaseerd op Klotz.

Carbolin heb ik geen ervaring mee maar inderdaad ook een veel voorkomende olie, net zoals Motul micro, Redline en nog iets zoals Aerosynth.

Maar waarom een mix van een syntheet en een ricinus?
Beide soorten hebben zo hun nadelen en voordelen, precies wat voor de ene een minpuntje is is voor de ander een pluspunt dus heffen ze elkaars nadelen op. Probleem is alleen dat niet alle oliën met elkaar mengen en je dus eerst een kleine hoeveelheid moet maken om te zien of het wel goed mengt.
 
Back
Top