3 x 2s lipo in serie zetten om zo een 6s te krijgen hoe??

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door playerp2b, 1 sep 2016.

  1. playerp2b

    playerp2b

    Lid geworden:
    12 aug 2011
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Borne
    Goedenavond,

    Ik wil graag mijn 3 stuks 2s lipo's in serie zetten om zo een 6s lipo te creeeren.

    Ik heb al wel een serie connector ( xt60 ) voor 2x 2s zodat ik nu 4s vaar, maar weet er iemand hoe ik zo een serie connector maak om er 3 aan elkaar te maken en is dit uberhaupt mogelijk?

    De lipo's die ik hiervoor wil gebruiken zijn:
    Turnigy nano-tech 6600mah 2S2P 65~130C Hardcase Lipo Pack

    Ik begrijp dat het veel makkelijker gaat als ik 2x 3s lipo in een serie zet, maar die zal ik dan opnieuw moeten kopen vandaar dat ik hoop dat je de 3x 2s lipo in een serie kan zetten met een xt60 serie harnass.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Je kan inderdaad 3 keer een 2S accu in serie zetten om zo een 6S te maken. Daarvoor heb je twee van die serie connectors nodig. Moeilijker is dat echt niet.
    Maar iets anders, ben je van plan die 2S accu's ook nog apart dus als 2S accu's te gebruiken? Zo ja dan kan je deze accu's beter niet in serie gaan zetten om dat de accu's altijd verschillend zullen zijn. Daarmee kan je problemen krijgen bijvoorbeeld als één van die accu's capaciteit heeft verloren en daardoor eerder leeg zal raken dan de anderen. Die accu kan dan makkelijk te ver ontladen worden en zo om zeep worden geholpen. In theorie kan de accu dan zelfs in de fik vliegen als je hem gaat proberen te laden. Die kans is zeer klein maar het kan wel gebeuren!
    Meerdere cellen (of accu's) in serie zetten kan heel goed maar doe dat alleen als je die cellen (of accu's) altijd zo zal gebruiken. Ga die accu's nooit de ene keer in serie gebruiken en de andere keer enkel. Daar hebben al meerdere mensen problemen door gekregen.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zoals Ernst hierboven aangeeft, de 2s packs niet door elkaar gaan gebruiken, of ergens anders in. 2s packs van zelfde merk/type/historie gebruiken en in deze 3x2s configuratie bij elkaar houden, als één groot pack blijven behandelen.


    In serie schakelen, 'multiple choice' wiring diagrams, charger selection tools, instructive demo's, calculators ...
    www.scriptasylum.com
    → RC calculations [​IMG]
    → electrical
    system wiring
    respectively ...
    LiPo pack wiring
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2016

Deel Deze Pagina