Is er animo voor een nieuwe club voor alleen heli vliegers

• Topicstarter Topicstarter Albert Jager
  • Startdatum Startdatum

Is er animo voor een nieuwe club voor alleen heli vliegers : regio Culemborg

• geen belangstelling

Votes: 0 0,0%
  • zit goed bij mijn huidige club

Votes: 0 0,0%

• Total voters
    228
A

Albert Jager

Guest
Is er animo voor een nieuwe club voor alleen heli vliegers : regio Culemborg

Hallo alle heli vliegers ,ik start dit draadje en een poll om
te kijken of er misschien behoefte is aan een club voor alleen
heli vliegers .
Ik dacht eerst kijken of er genoeg belangstelling voor is ,en dan op zoek naar
een veldje .
Waarom deze vraag aan jullie , omdat ik zelf nog steeds niet bij een club lid
ben geworden en als ik het allemaal goed gehoord en gelezen hebt , is het
overal wel wat , Utrecht zit met geluid overlast en heb moeite met extreem 3D
Tiel zit met geluid overlast in verband huizen aan het lingemeer, ga zo maar door .
Dus toen dacht ik bij mijn eigen waarom die problemen op zoeken als je misschien zelf
en andere wel een nieuwe heli club kan oprichten waar je die problemen niet hebt.
Geen gezeik met geluid overlast.
Geen discussie heli met plankvliegers : is alleen voor heli vliegers.
Geen gezeik over extreem 3D.
Dus vandaar deze vraag aan jullie, ben benieuwd naar jullie reactie .

Gr
Albert

het is een ontzettend goed idee, alleen te ver weg voor mij...
misschien als je het midden in het land plaatst ( almere !! :P ) dan zou je aardig veel leden krijgen !

Mij lijkt het ook wel wat hoor!

Maar zo'n topic is een tijd terug ook al gepost door Richard als ik me niet vergis...

Groeten,
Marcel

Renshetmens zei:
het is een ontzettend goed idee, alleen te ver weg voor mij...
misschien als je het midden in het land plaatst ( almere !! :P ) dan zou je aardig veel leden krijgen !

Almere heeft een prima vliegclub op één van de beste locaties in Nederland, namelijk de Modelvliegtuigsport Vereniging Almere. Je kunt er prima knallen met je heli, waarom zou je anders willen?

als er een club was met alleen heli's zou dat natuurlijk helemaal te gek zijn, en wie zegt dat ik dan de almeerse club zou verlaten ?
het zou gewoon nog een gelegenheid zijn om andere heli's te "beleven" :lol: :lol:

Goedendag heli vliegers

Ben zeer aangenaam verrast door de poll die over dit onderwerp gehouden wordt
[ poll duurt 10 dagen ] de teller staat al op11 man die belangstelling in een nieuwe
heli club hebben getoond , wie weet waar dat eindigt.
Mijn voorstel is dat diegenen die interesse hebben getoond mij een PB sturen dan weet ik
wie jullie zijn ,en ik kan dan als er wat nieuws te melden is jullie persoonlijk een PB
sturen , denk niet gelijk dat je dan verplichtingen aangaat, want niks moet, het is meer
om te kijken voor wie je het allemaal doet , en voor uiteindelijk hoeveel heli vliegers.
Misschien zitten er wel mensen bij met goede tips , of die precies weten hoe je zoiets
moet aanpakken of al een locatie op het oog hebben , ik hoor daar dan graag meer over.
Ben ook al benaderd door een heli shop die zowel persoonlijk als bedrijfsmatig zijn steentje
wil bijdragen , en ikzelf heb een heli vlieger hier uit de buurt met veel kennis en ervaring gevraagd
ook even met mij mee te denken over, hoe en waar , dus tot nog toe allemaal positieve geluiden .
Ik denk dat jullie ook wel snappen dat het vinden van een locatie niet mee zal vallen , en als het dan
allemaal zou meevallen we dan over begin 2007 praten,wanneer we zouden kunnen gaan vliegen .
Maar één ding is zeker, niet geschoten is altijd mis .
Het zou mooi zijn als we dit alles tot een goed einde kunnen brengen , want wie weet ontstaat
er wel een mooie heli club uit .

gr
Albert

albert
je bent niet de enige met het idee dat wist je al.
maar ook is er al een club die het doet namelijk
HE.O.N.
Helicopter groep Oost Nederland
www.heon.nl
het is een club waar je alleen met heli's kan vliegen. als er een paar door heel nederland zouden komen dan zou dat fantasties zijn.

Albert Jager zei:
Tiel zit met geluid overlast in verband huizen aan het lingemeer, ga zo maar door .

Beste Albert,

Ik weet niet waarop jij dit baseert?

Het veld wat wij nu in gebruik hebben is een tijdelijke locatie in de omgeving van een recreatie park “het Lingemeer”.

Wij mogen van de Gemeente deze locatie tijdelijk gebruiken tot ons nieuwe veld klaar is en voorzien van alle benodigde vergunningen en bestemmingswijzigingen.
Je zult begrijpen dat wij als vereniging sociaal omgaan met onze buren door wat regels te hebben opgesteld zoals het maximaal aantal motorvliegtuigen en 2 helikopters gelijktijdig te laten vliegen om minimaal overlast te veroorzaken wil dat niet zeggen dat wij problemen hebben!

Juist zijn wij als vereniging zeer verblijd met de samenwerking en ondersteuning van de gemeente.

Wat betreft een vereniging voor alleen heli vliegers ben ik op tegen.
Onze hobby heeft verschillende disciplines die zeer interessant zijn en goed te combineren zijn. De Betuwse Modelvlieg Club heeft gelukkig al deze disciplines in huis en wordt dat ook door alle leden gerecepteerd.

Het lijkt mij persoonlijk enorm saai om alleen maar naar heli’s te kijken op een zondagmiddag in plaats van gezamenlijke interesse voor alle vormen van onze hobby.

Zoals we allemaal weten zijn het doorgaans de heli’s die vaak verantwoordelijk zijn voor geluidsoverlast, denk aan 3D vliegen en Hoveren.

Kom ons veld eens bezoeken, vanuit Culemborg ca 15 min, dan ervaar je de gezelligheid van onze vereniging en dat de combinatie van alle disciplines goed te verenigen is.

Ronald

ronald
ik vind het ook wel zonde.
maar tiel lijkt tot nu toe een uitzondering in nederland kwa heli vriendelijkheid.
waar alles samen kan zonder moeite.
is het trouwens nog steeds het veldje waar ik heli afgevlogen heb.

p.s. als er nog andere clubs zijn waar heli's echt welkom zijn in samen gang met vliegtuigen meld het dan even.

Hallo Ronald

Om dan toch maar even jou vraag te beantwoorden over, geluidsoverlast Tiel Wat mij ten oren is gekomen is, dat er bewoners omgeving lingemeer pas zijn gaan klagen over geluidsoverlast , toen er met een groot rood vliegtuig vaak werd gevlogen , maar als het volgens jou anders is vind ik het ook best hoor !
Kijk ik wil nu gewoon serieus kijken of dat een nieuwe heli club haalbaar is in omgeving Culemborg en of dat daar genoeg belangstelling voor is , aan de poll te zien gaat dat de goede kant op .
Het blijft natuurlijk een feit dat er veel heli vliegers zijn die het om verschillende redenen niet meer naar hun zin hebben bij hun oude club, misschien dan een uitzondering voor Tiel ?
Kijk ik persoonlijk vind niks aan vliegtuig vliegen , zie liever iemand staan te hoveren dan dat ik een plank door de lucht rondjes zie draaien , maar ja wie ben ik , als er mensen zijn die daar anders over denken , prima toch ,maar dan niet bij deze nieuwe club die we gaan proberen op te starten .
Ikzelf kom toch wel aan mijn trekken, wij vliegen met een leuk groepje sowieso bijna het hele jaar , elke twee weken indoor in een manage met electro heli,s , als het mooi weer is buiten natuurlijk , maar vooral als het weer wat minder wordt is het erg gezellig , uitzicht van bovenaf over degenen die aan het vliegen zijn ,in een lekkere mooie warme kantine .
Je zou denken wat wil een mens nog meer , precies een heli club regio Culemborg waar heli vliegers ongestoord hun gang kunnen gaan , en waarom niet Culemborg had tenslotte al 25 jaar geleden een Modelvlieg Club, helaas nu ten zielen , maar misschien lukt het om er weer nieuw leven in te blazen , alleen nu voor heli,s .

Gr
Albert

Op zich een goed idee, ware het niet dat het een slecht idee is :)

Die zal ik uitleggen zonder gezeik over helis ;)

Het idee is gewoon goed. Helivliegen en vliegtuigvliegen zijn twee verschillende disciplines dus verschillende clubs ervoor is in de basis een goed idee. Er wordt ook niet getennist op een voetbalclub en vice versa.

Waarom is het dan toch een slecht idee? Omdat het nu al moeilijk is voor clubs (heli/vliegtuig) om aan een locatie te komen. Stel straks zit er in Culemborg een heliclub, maar dan zijn er mensen die ook vliegtuig willen gaan vliegen. Dan kunnnen er twee dingen gebeuren:

1) de gemeente wijst het af; 1 zo'n lawaaiveld in de buurt is voldoende (let wel: lawaai is algemeen dit is niet negatief bedoeld tegenover heli's)
2) de gemeente besluit dat als men dat wil dat die vliegclub maar van het zelfde veld gebruik moet maken.

Dat geval één niet goed is, hoef ik hoop ik niet uit te leggen. Geval twee zal leiden tot ontevreden leden; immers het zou een 'heli-only' club worden.

Waar ik dan meer heil in zie is een goede algemene club waar gescheiden voorzieningen zijn. In utrecht is dat al deels het geval, er is een apart hoverveld voor de helis. Nadeel daarvan is natuurlijk wel dat je er de ruimte voor moet hebben.

Bijkomend voordeel voor diegene die het tracht te organiseren.. helivliegers alleen is een relatief klein groepje (zeker als je het vergelijk met anders sporten). Vliegtuigvliegers ook. Afzonderlijk de strijd aangaan met de gemeente om een veld, kan wel eens lastig zijn. Gezamenlijk zal de groep nog steeds niet erg groot zijn, maar wel groter en ook multifunctioneler. Ik denk dat een gemeente daar eerder oren naar zou hebben..

Dus... in de basis een goed idee maar omdat we in een land wonen waar boeren al bang zijn voor weidevogelbeheerders die onbereikbaar zijn voor mensen die willen overleggen, niet praktisch denk ik.

Ik vlieg zowel helikopters als vliegtuigen, eerlijk gezegd vind ik niks leuker dan op een vliegdag eventjes bij de vleugelvliegers te ouwehoeren of zelf even lekker onstpannen rond te tuffen.

Ik zou het trouwens erg vervelend vinden als er bij mij in de buurt een club wordt opgericht waar alleen met vleugelvliegtuigen gevlogen mag worden. Houd er dus rekening mee dat er in Culemborg ook vleugelvliegers wonen.

Ik geef je dus weinig kans van slagen omdat je veel mensen nodig hebt om een club op te richten (ik spreek uit ervaring) Met die paar helivliegers die enthousiast reageren red je dat niet.

En het feit dat heli vliegers en plankvliegers wel goed met elkaar kunnen samen vliegen mits je met elkaar voor het vliegen bespreekt wat je gaat doen

zo dat niet een beginner met modelvliegtuigen bezig is met zijn eerste landing en vlak voor de landing er een helikopter onderste boven hangt recht in zijn kijk gebied enz andersom komt ook voor in ieder geval krijg je er ongelukken of een onveilig gevoel door en dit soort problemen komt vaker voor dan je denkt ik ben bij de meeste modelvliegclubs geweest en kom vaak dezelfde problemen tegen

Dus plankvliegers en helivliegers samen met elkaar af spreken

Waar je gaat vliegen, wat je gaat doen testen, oefenen van een stunt enz en als de ene een motorprobleem krijgt en dus een nood landing moet maken roept heel hard noodlanding en dan gaat degene die nog vliegt zo vliegen(hoog in de lucht tot de ander geland is) dat de ander er geen last van heeft

Als iedereen zich aan de afspraken houdt dan kan helikopter en plankvlieger goed samen hoor en zijn aparte helikopter clubs eigenlijk overbodig

marco bosch zei:
ronald
maar tiel lijkt tot nu toe een uitzondering in nederland kwa heli vriendelijkheid.

p.s. als er nog andere clubs zijn waar heli's echt welkom zijn in samen gang met vliegtuigen meld het dan even.

Bij airfighterclub Gorinchem zijn helivliegers ook welkom en kan er ook goed heli gevlogen naast modelvliegtuigen.
komt ook denk ik om dat wij een redelijk groot vlieg terrein hebben waar je ook goed heli en modelvliegtuigen apart kunt vliegen.

marco bosch zei:
ronald

Is het nu zo dat helies overal geweerd worden ? Ik dacht het toch niet !
Afgelopen weekend heb ik bij MVC MN gevlogen en daar waren zelfs de helies in de meerderheid, ze hebben zelfs een hooverbak ! Problemen komen er pas als er teveel lawaai is of wanneer men elkaar in de haren gaat vliegen (letterlijk en figuurlijk) Op alle clubs waar ik geweest ben gaat het samen. Als er dan een topvlieger opstapt omdat hij zich niet in die regels kan vinden so what ?? Dan gaat hij toch midden op de heide staan ?

Albert peilt of er animo genoeg is voor een heliclub en dat respecteer ik best, iedereen kan daar zijn mening over geven, klaar.

Wat ik niet leuk vind is dat hier de indruk wordt gewekt dat helivliegers overal worden geweerd.
Want dat is gewoon niet waar.

Albert Jager zei:
Mijn voorstel is dat diegenen die interesse hebben getoond mij een PB sturen dan weet ik
wie jullie zijn ,en ik kan dan als er wat nieuws te melden is jullie persoonlijk een PB
sturen , denk niet gelijk dat je dan verplichtingen aangaat, want niks moet, het is meer
om te kijken voor wie je het allemaal doet , en voor uiteindelijk hoeveel heli vliegers.

Even een PB sturen wie belangstelling heeft :wink:

gr
Albert

rheli

tot nu toe heb ik maar wijnig clubs gevonden waar heli's zonder veel gedoe geacepteerd worden.
kijk maar eens naar het grote aantal clubs en de wijnige lokaties waar helimeetings/wedstrijden gehouden worden

Back