Gezocht: Documentatie: Boek / DVD GFK romp en vleugel Mallen

Mensen,

Ik ben van plan om deze winter te verdiepen in het bouwen en verwerken van GFK. Mijn interesses rijken van het repareren (niet alles gaat perfect) en bouwen van rompen, vleugels en mallen. Uiteraard wil ik eerst klein beginnen.
Dit is bewust niet geplaatst in het te koop gevraagd gedeelte van dit forum omdat ik graag een discussie over beschikbare informatie wil. Uiteraard is tweedehands materiaal welkom, alhowel ik denk dat dit bijna niet beschikbaar is.
Graag hoor ik alle positieve of negatieve meningen en ervaringen!

Alvast bedankt voor de input!

Dit lijkt me een interessante bundel:

7000011.jpg

FMT-DVD

GFK im Modellbau
Grundlagen

Inhalt:
- Einführung in die Technik des Laminierens
- Erstellung einer Trennebene zum Bau einer zweiteiligen Form
- Bau einer zweiteiligen Form für einen Flugzeugrumpf
- Laminieren eines Flugzeugrumpfes
- Zusammenführen der Rumpfhälften "nass in nass"
- Einführung in den Leichtbau mit Wabenkern am Beispiel eines Schwimmkörpers
- Herstellung einer Tragflächenschale in Waben-Sandwich-Bauweise
- Bauen und Einfügen eines Holms
- Verbindung der Flächenschalen

Laufzeit: 60 Minuten
Sprache: deutsch
Bildformat: 4:3 - PAL
Best.-Nr.: 620 1082

Das Buch zur DVD:

GFK
Rumpf- und Bauteileherstellung im Flugmodellbau
In diesem Buch wird der gesamte Herstellungsprozess vom Bau des Urmusterns über die Anfertigung der Formen bis zum Laminieren in der Form beschrieben. Dazu gibt es Hinweise aus der Praxis von der Wahl des richtigen Gewebes bis zum problemlosen Entformen.

Autor: Manfred Schulz
Umfang: 112 Seiten
Abbildungen: 185
Best.-Nr.: 310 2155

Hey Pascal,

Inspiratie opgedaan afgelopen zaterdag? Mooie toestellen he?
Joep 90 minuten en ondergetekende 63 minuten.

Misschien weet ik nog iemand in de buurt die ervaring heeft op het gebied van moderne kunststoffen!

E-Zwever.

Zo'n vluchten doet een mens goed :) Jammer dat je zender accu leeg was.

Het zijn zeker mooie toestellen!

Mijn interesse in het verwerken van verschillende kustoffen bestaat al heel lang. Na het repareren van de Dragon is het nogzelfs toegenomen. Het vlieg seizoen loopt ten einde, dus het lijkt me een mooie tijd om me hierin te verdiepen.

Hopelijk komen er nog een paar mooie aanvullingen op mijn bericht.

zoek anders eerst even op internet. Er is heel wat over te vinden.
Hier op modelbouw forum heeft Ruud Zandvliet een draadje staan over het maken van een f5b en volgens mij ook over een f5d.

Op e-zone is ook heel veel te vinden.

peter

Berto zei:
Het vlieg seizoen loopt ten einde
8O , het vliegseizoen stopt toch nooit :lol:

Klopt, maar er is een tijd dat je meer in je bouwhok zit dan op het veld. :wink:

Peter Pankras zei:
zoek anders eerst even op internet. Er is heel wat over te vinden.
Hier op modelbouw forum heeft Ruud Zandvliet een draadje staan over het maken van een f5b en volgens mij ook over een f5d.

Op e-zone is ook heel veel te vinden.

peter

Peter, met veel aandacht heb ik al diverse pagina's gelezen. Mijn link verzameling is ondertussen al best groot geworden.

Het nadeel hiervan is dat er steeds een bepaalde aspecten uitgeligt worden. Graag zou ik een keer een samenhangend, vloeiend geheel zien van begin tot einde.

Ha Pascal,

Er bestaat een duits boek over de bouw van de Simplex door Dieter Pfefferkorn. Hij ontwierp en bouwde de "No name" samen met Ralf Decker en Ralf werd er 2* wereldkampioen f3b mee)

Het beschrijft tot in detail het ontstaan van het f3b model Simplex, hoe de mallen gemaakt kunnen worden ( met materialen welk type etc) en de bouw van het model.

Als je dit leest kun je meteen aan de slag.....

Nu wil ik niet meteeen zo'n groot model bouwen. Toch is het geheel zeer bruikbaar en toepasbaar op andere modellen.

Ongelofelijk dat deze kennis bundel maar 10 Euro kost.

Berrie zei:
Wel een bouwdraadje straks he!!!!!!

Uiteraard. :)

Hoi Pascal,

Als je wilt kun je live meemaken/meehelpen bij het bouwen van vol gfk kisten uit mallen.
Geintresseerde mensen zijn altijd welkom om eens te komen kijken/helpen bij het bouwen van rompen en vleugels uit mallen,en de diverse technieken en materialen zien.
Ik bouw bijna dagelijks kisten en begin volgende week aan het bouwen van drie schaal 1/4 F104 starfighters lengte 4 meter(zonder pitotbuis)span 1,90 meter,voor een amt olympus HP

Groeten Ruud

Hi Pascal,

Ik heb ergens iets gelezen van iemand uit de VS. Ik geloof Phil Barnes.
Hij heeft een video gemaakt hoe je vleugels met moderne materialen bouwd.
Misschien een tip.
Heb je het boek al?

Groeten E-Zwever.

Het boek is al in mijn bezit.
Een goede en complete uitleg van planning tot vliegklaar model.

Ik moet nog een keer naar de DVD's van Phil Barnes kijken. Ze zijn redelijk aan de prijs ten opzichte van andere DVD's.

ruud zandvliet zei:
Als je wilt kun je live meemaken/meehelpen bij het bouwen van vol gfk kisten uit mallen.

Ik heb je een pb gestuurd. :)

Eric van Dijken zei:
Maar iedere cent waard.
1 keer kijken en minstens 3 fouten minder gemaakt ;)

Sluit ik mij voor 100% bij aan! Deze DVD gaat echter over het bouwen van vleugels via de vacuumbagging methode. Positief bouwen dus. En ik begrijp dat dit niet de bedoeling van Pascal is.

De winter (?) naderd langzaam zijn einde. Heb je de info nog kunnen toepassen :roll:
Heb je het eerst genoemde boek ook nog gekocht. Heb me zelf inmiddels ook verder verdiept in de materie en 2 boekjes gekocht. Misschien kunnen we uitwisselen? Ben vlijtig bezig met het snijden enz, van kernen....wil nog niet zo goed lukken :oops: :oops:.

E-Zwever.

E-Zwever zei:
Ben vlijtig bezig met het snijden enz, van kernen....wil nog niet zo goed lukken :oops: :oops:. E-Zwever.

Leuk dat je je aan deze materie waagt! Kan je je ervaringen met ons delen? Da's altijd interessant.Wat heb je voor problemen met het snijden? Misschien kan ik je helpen. Een bouwdraadje is dan wel zo makkelijk (om topicvervuiling tegen te gaan...)

Nog niet zo lang geleden ben ik ook met dit soort dingen begonnen. Verslavingsgevaar is wel aanwezig... Mijn eerste zwever is nog niet af of ideen voor de volgende liggen er al weer.

Berrie,
Ik heb al veel opgestoken van jou berichten. Zeer waardevol (ik las ergens in een forum dat je van fouten van andere moet leren, niet van je eigen fouten............) :cry: Hoop van harte dat je verder gaat met je bijdragen! :D

Ik geloof dat Pascal nog midden in de carnaval zit (of weer ergens op een helling staat en ons hier uitlacht) :roll:
Alaaf.

Back