2-takt / 4-takt

• Topicstarter Topicstarter daniel tolhuis
  • Startdatum Startdatum
D

daniel tolhuis

Guest
Hallo,

Ik heb een technische vraag.

Het vershil tussen 2-takt en 4-takt
het motor principe ken ik wel maar mij gaat het om wat anders

Mijn vraag is of het vermogen van een motor word gemeten op de krukas of niet ?

Bv een 2 takt wordt veel gebruikt bij auto`s maar ik kan mij ook indenken dat er een 4-takt met andere tandwiel verhouding toegepast kan worden ?

wie weet er het fijne van ?

gr,

d.tolhuis

hoi Daniel,

Een viertakt is met tandwielen in de nokken-as niet te tunen naar een ander toerental of zo, deze overbrenging van krukas op nokkenas is altijd vast bepaald.
Immers, de nokkenas die op zijn beurt de kleppen aanstuurt moet op het juiste moment de inlaatklep of uitlaatklep laten openen of sluiten.
Wel zou je met een vertraging kunnen werken vanaf de krukas, maar dat geldt net zo goed voor een tweetakt.
Een tweetakt is evt. naar meer vermogen te brengen met een resonantieuitlaat, deze beinvloedt de in-en uitstroom van vers onverbrand mengsel en verbrand mengsel in de verbrandingskamer.
Komt de resonantieuitlaat in de goede lengte ,dan zal het toerental stijgen.
Een viertakt is evt,. naar meer vermogen te brengen met een "steilere"nokkenas, d.w.z.hoe steiler of scherper de nok is op de as,hoe sneller of langer een klep open is of juist gesloten wordt.
Een resonantieuitlaat zal op een viertakt ook niet of nauwelijks werken,omdat t principe van de motor heel anders is

Toeren is niet altijd vermogen,koppel is een betere manier van uitdrukken van vermogen van een motor.
immers, een 7X4 prop op een 10cc tweetakt geeft wel toeren, heel veel zelfs :-) , maar niet echt vermogen :-)

Een viertakt gebruikt inderdaad wat meer(niet veel) tijd om op z,n mengselverandering te reageren dan een tweetakt

groeten, Frank

Bij een 2 takt motor heeft tijdens elke omwenteling een arbeidsslag plaats. Bij een 4 takt is dat tijdens elke 2 omwentelingen.
Wat is daar het gevolg van? Als je het kort door de bocht uitlegt zou een 2 takt 2 keer zo sterk zijn als een 4 takt. Maar dat blijkt toch niet zo te zijn. Daar zijn heel veel redenen voor maar ik heb niet zo gek veel zin om hier de hele werking van verbrandingsmotoren uit te gaan leggen. Dat hebben anderen al lang voor me gedaan en waarschijnlijk ook nog beter dan ik het zou kunnen.
Kijk bijvoorbeeld HIER eens. Dit is een mooie uitleg maar als je verder gaat zoeken op het internet dan is er nog veel meer te vinden.

elbartoke zei:
..... Het vermogen van beide motoren worden gemeten op de cilinderinhoud en het toerental.
Het toerental van een gemiddelde 4-takt is 9500 rpm en in vergelijken met een 2-takt die gemiddeld 14000 rpm haalt.
Het vermogen dat een motor levert wordt gemeten aan de krukas. Tenminste dat is de "normale" manier. Dat vermogen wordt bepaalt door het koppel en het toerental. De formule hiervoor is als volgt:

P = M x 2 x 3.14 x n

Waarin:
P = motorvermogen in watt (= 0.001 kW)
M = motorkoppel in Nm
n = motortoerental in omw/seconde (!)

Je ziet dat een verhoging van het koppel en van het toerental direct een verhoging van het vermogen betekend.

De belangrijkte reden waarom in modelauto's meestal een 2takt motor wordt gebruikt is eigenlijk simpel: een 2takt heeft gewoon meer vermogen bij een gelijke cilinderinhoud. Een tweede reden is dat een 4takt motor die klein genoeg is om in autootjes te gebruiken niet gemaakt wordt en ook moeilijk (dus duur!) te maken zal zijn. De kleinste model 4takt motor die ooit op de markt is geweest was een 3,5cc OS. Deze wordt ondertussen al lang niet meer gemaakt en is vervangen door een 5cc versie (OS 30 Surpass). Deze motor draait niet harder dan ongeveer 13.000 omw/min. en weet er 375Watt uit te persen bij 10.000 omw/min.
Als je dat vergelijkt met een 3,5cc race motortje is dat maar magertjes. Er zijn van die motortjes die tot wel 30.000 omw/min komen en er dan 2000 Watt, of zelfs meer, uit persen. Dat is iets wat voor de 4takt motortjes niet haalbaar is.

elbartoke zei:
.....Bijkomend is dat je met een 2-takt sneller moet afstellen en dat heb je met een 4-takt niet maar je moet wel rekening houden met de verschillen van de lengte van de schroef bv. als je een 10cc 2-takt motor hebt met een een schroef van 12.5'
of je neemt een 15cc 4-takt motor met een schroef van 14'

mvg bartoke

Wat hier nu mee bedoeld wordt ontgaat me helemaal. Een modelmotor stel je één keer af en daarna zijn er slechts hele kleine varanderingen nodig. Deze veranderingen worden veroorzaakt door de lucht temperatuur en de luchtvochtigheid. Één of een paar tandjes rijker of armer is vrijwel altijd genoeg om de motor weer goed te laten lopen.
ALLEEN als je echt grote veranderingen aanbrengt zoals een andere tandwielverhouding in je auto of een andere prop op je vliegtuig of boot zal je mogelijk meer aan de afstelling moeten veranderen. Ook als je andere brandstof gaat gebruiken zal er een andere afstelling nodig zijn.
Dus "sneller afstellen" ik zie daar het nut totaal niet van in. Ga niet afstellen als dat niet echt nodig is. Dat geeft alleen maar meer problemen. Als de motor goed loopt en goed oppakt dan moet je van de afstelling afblijven.
Iedereen kent ze wel, van die mensen die eeuwig aan de sproeier zitten te draaien. Dat zijn vrijwel altijd ook de mensen die de meeste problemen met hun motoren hebben. :roll:

Welke prop (schroef?) je op je motor gebruikt hangt ook sterk af van het type vliegtuig waar de combinatie op moet komen. Onder bepaalde omstandigheden kan ik me indenken dat je ook op die 15cc een 12,5" prop zet. Een een 10cc met een 14" prop is ook mogelijk! Het is dus niet alleen afhankelijk van de cilinderinhoud!
Tussen haakjes het is 12.5" en 14" (= inch = 2,54cm) en niet 12.5' en 14' (= voet = 30,5cm). :wink:

Ik hoop dat je vragen hier een beetje mee behandeld zijn Daniël.
Succes.

Back