olie

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door cvb, 29 okt 2006.

  1. cvb

    cvb Guest

    hallo

    ik rijd met een baja van hpi en ik doe daar cart olie in is dat oké
    of is het beter andere olie in te doen

    ik doe daar 80cc op 2l

    mvg cvb
     
  2. DiSrUpTeR

    DiSrUpTeR

    Lid geworden:
    1 jun 2004
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Spijkenisse
    de verhouding is goed.

    de olie, zou ik even zoeken op dit forum, zijn eeen hoop topic's over.
    cart olie is beetje vaag merk en type olie zegt meer.
    zelf rijd ik met castrol tts

    zoek ff naar olie en je weet meer
     
  3. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Geschikte oliën zijn:

    FG Rock Oil - Venom Racing [bestel no. fg8560]
    Castrol TTS
    Castrol A-747 2-Cycle
    Castrol R2 Racingbike
    Valvoline 2-T Competition
    Bel-Ray Synthetic
    Agip Racing 2T
    ELF HTX-976
    Motul 800 Racing 2T

    Over het algemeen kan je A747 goed gebruiken, dit is top olie. Als je goede olie wilt gebruiken (anders dan hier bij staat) kan je eens een goede motorzaak binnen lopen en vragen naar 2-takt race olie. Je kan ervan uit gaan dat 2-takt olie uit de racerij zeker geschikt is voor onze motoren.
     
  4. Jedi223

    Jedi223 Guest

    Putoline MX-7, veel gebruikt in de motorcross en niet duur(€14,95 per Liter)

    120mL op 5L smeren, seizoen lang mee gereden, blokje ziet er als nieuw uit. Wel aan de 120mL per 5L houden, je smeert met deze olie al snel te vet(zwarte meuk etc).
     
  5. Magic2002

    Magic2002

    Lid geworden:
    6 feb 2005
    Berichten:
    254
    Locatie:
    ZW -Brabant
    Je kan elke 2 takt olie gebruiken in onze motoren mits je 1 op 25 mengt, dus er ontbreekt een hele rits aan dit olie lijstje.
    Maar als je over race olie begint hoort er wel een kanttekening bij, race olieen voor 2takt zijn uiteraard geschikt voor onze motoren maar vragen wel wat extra aandacht als je ze gaat gebruiken.
    De meeste race olies zijn bijvoorbeeld niet zelfmengend, wat normale huis/tuin en keuken 2takt olie wel is. Wat wil dit zeggen, in normale huis/tuin en keuken 2takt olie zit een koolwaterstoffractie bijgemengt die lichter is als de olie maar zwaarder dan de benzine die we gebruiken, dit zorgt ervoor dat als je de olie in de benzine gooit deze makkelijker mengt, en zich als het ware vanzelf verdeelt over de benzine.
    Bij de meeste race olies is die tussen component weg gelaten omdat die niet bijdraagt bij de smering en een kleine nadelige invloed heeft op de verbranding(bij normaal gebruik niet merkbaar, bij volledig getunende motoren geeft het een klein positief verschil) Dit heeft als resultaat dat je dus zelf goed de olie moet mengen, en dat is niet ff 2 minuten je fles schudden)
    Ook heeft het weglaten van deze component invloed op je mengverhouding, je kan namelijk minder olie gebruiken, bijvoorbeeld 1 op 35, dit is afhankelijk van welk merk olie je gebruikt, en van hoeveel slijtage dat je toestaat(in race gebruik is een bepaald percentage slijtage normaal omdat vaker motoren uitgewisseld worden, maar voor huis/tuin en hobby gebruik is dat natuurlijk minder geaccepteerd)
    wat hierbij ook om de hoek komt is dus als je bepaalde race olie gebruikt 1 op 25 je dus veel te vet smeert wat vervuiling in de hand werkt.

    Dan is er ook nog het verschil tussen minerale en synthetische olie, en je hebt dus ook nog minerale en synthetische race olie.....
     
  6. cvb

    cvb Guest

    het is schel castor racing olie

    bedankt

    mvg cvb
     
  7. Magic2002

    Magic2002

    Lid geworden:
    6 feb 2005
    Berichten:
    254
    Locatie:
    ZW -Brabant
    Schel? of shell?
     
  8. Jedi223

    Jedi223 Guest

    Tuurlijk is dat zo, je KAN ook 1:25 mengen met sla- of olijfolie, maar of je er lang plezier van hebt...

    De grote misvatting is dat er te snel wordt aangenomen dat onze motoren net zo zijn als brommer, scooter of tuingereedschap motoren.

    Dit is NIET zo!
    Onze motoren worden hoger belasten en draaien een dikke 18.000 toeren per minuut, veel meer dan je gemiddelde bladblazer, kettingzaag of scooter. Dat is ook DE rede dat niet alle 2-takt oliën geschikt zijn voor in onze motoren. De hoge toerentallen en belasting is voor vele olie niet bij te houden, het laat geen goede laag in de cilinder of lagers achter of het verbrand te snel.

    En tuurlijk zijn er nu mensen die zeggen of denken 'Ja, leuk verhaal maar ik rijd al een jaar op Merk X olie en hij doet het nog steeds zonder probleem'. Zullen we een keertje de blokjes openmaken en naast elkaar leggen...

    Blijf bij vol synthetische olie, je kan het beste het lijstje hierboven aanhouden samen met mijn aanvulling van MX-7.

    Laat je niks wijs maken, des te langer heb je plezier van je blokje...


    PS:
    Magic? Waar baseer jij dat verhaal op?
    Goedkope oliën worden vaak aangelengd met kerosine om het 'bezinken' tegen te gaan in tanken van scooters etc.
    Hoogwaardige oliën hebben minder van dat soort toevoegingen, maar dat is ook niet nodig gezien de benzine genoeg geschud wordt en snel gebruikt wordt, dan nog is de bezinktijd zonder die toevoegingen langer dan dat de meeste mensen hun bigscale kunnen laten staan...
     
  9. Magic2002

    Magic2002

    Lid geworden:
    6 feb 2005
    Berichten:
    254
    Locatie:
    ZW -Brabant
    Mijn "verhaal" is gebaseerd op email verkeer dat ik heb gehad met een expert op het gebied van 2takt olie bij Shell, iemand die jarenlang specifiek voor ducatti voor in de racerij olie heeft samengesteld toen nog 2takt geraced werd.

    Niet alleen goedkope olieen worden aangelengd, olieen waarvan wordt verwacht dat ze geen extra aandacht van de gebruiker vergen worden zelfmengend gemaakt, dit maakt ze niet minder hoogwaardig alleen in het gebruik anders.

    De smerende eigenschappen van minerale olieen zijn minstens net zo goed zo niet beter, nadeel is alleen dat ze meer vervuiling in bijvoorbeeld je uitlaatbocht achterlaten waardoor op den duur vermogens verlies ontstaat, en voor iedereen die voor de fun rijdt en niet elke week zijn motor uit elkaar haalt om schoon te maken is dat minder handig.

    We zullen waarschijnlijk van mening blijven verschillen want ik ben nog steeds overtuigd van het feit dat je elke normale 2takt olie kunt gebruiken, uiteraard zitten er verschillen in, maar zolang je 1 op 25 mengt, en je motor normaal gebruikt zul je er lang plezier van hebben. En zijn er vele andere factoren die de slijtage in je motor dan bepalen zoals het gebruik van een goed luchtfilter en het onderhoud daarvan.
    Ga je meer vragen van je motor zul je ook meer moeten vragen van de rest van de spullen die je gebruikt dus ook van je olie, maar voor parkeerplaats raggen of op zondag middag je marder uitlaten op een mooie zandvlakte is hoogwaardige race olie "nice to have" maar niet noodzakelijk.

    Ik probeer hier een duidelijk en volledig advies te geven op basis van kennis en ervaring van iemand die er verstand van heeft en dat met mij heeft willen delen, en geen welles nietes spel, ik heb nooit gezegd dat onze motoren hetzelfde zijn als grasmaaier motoren, ook heb ik nooit beweerd dat je sla olie kunt gebruiken...
     
  10. lds

    lds

    Lid geworden:
    6 nov 2004
    Berichten:
    71
     

Deel Deze Pagina