Je kan elke 2 takt olie gebruiken in onze motoren mits je 1 op 25 mengt, dus er ontbreekt een hele rits aan dit olie lijstje.
Tuurlijk is dat zo, je KAN ook 1:25 mengen met sla- of olijfolie, maar of je er lang plezier van hebt...
De grote misvatting is dat er te snel wordt aangenomen dat onze motoren net zo zijn als brommer, scooter of tuingereedschap motoren.
Dit is NIET zo!
Onze motoren worden hoger belasten en draaien een dikke 18.000 toeren per minuut, veel meer dan je gemiddelde bladblazer, kettingzaag of scooter. Dat is ook DE rede dat niet alle 2-takt oliën geschikt zijn voor in onze motoren. De hoge toerentallen en belasting is voor vele olie niet bij te houden, het laat geen goede laag in de cilinder of lagers achter of het verbrand te snel.
En tuurlijk zijn er nu mensen die zeggen of denken 'Ja, leuk verhaal maar ik rijd al een jaar op Merk X olie en hij doet het nog steeds zonder probleem'. Zullen we een keertje de blokjes openmaken en naast elkaar leggen...
Blijf bij vol synthetische olie, je kan het beste het lijstje hierboven aanhouden samen met mijn aanvulling van MX-7.
Laat je niks wijs maken, des te langer heb je plezier van je blokje...
PS:
Magic? Waar baseer jij dat verhaal op?
Goedkope oliën worden vaak aangelengd met kerosine om het 'bezinken' tegen te gaan in tanken van scooters etc.
Hoogwaardige oliën hebben minder van dat soort toevoegingen, maar dat is ook niet nodig gezien de benzine genoeg geschud wordt en snel gebruikt wordt, dan nog is de bezinktijd zonder die toevoegingen langer dan dat de meeste mensen hun bigscale kunnen laten staan...