Baja of Marder voor wedstrijden & fun

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door nielsVV, 9 jan 2007.

  1. nielsVV

    nielsVV

    Lid geworden:
    1 feb 2006
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Affligem[BE]
    Hallo,

    Na een hele lange tijd gereden te hebben met een savage, begint het bij mij toch te kribbelen naar groter en groter, en heb men oog laten vallen op de Baja.

    Nu zou ik voor het eerst willen meedoen aan wedstrijden (bij het Belgiumpowerteam, ik woon namelijk op 5km van hun thuishaven in Merchtem). Maar ik heb dus totaal (nog) geen ervaring met bigscale. Nu aangezien het hier om grote aanschaf bedragen gaat, wil ik me eerst toch wel héél goed gaan informeren. Heb hier op het forum al heel wat gelezen over bigscale's, maar zit toch nog met enkele vragen. nl.

    Is de baja (nog) toegestaan op wedstrijden? Want nergens vind ik er iets over terug, enkel op de site van Hpi, waar staat dat de baja na een overwinning is gebanned uit de wedstrijd (in Duitsland)!
    Kan ik met beide al beginnen rijden in 'fabrieks carburator stand', of moet ik zoals bij Nitro ook telkens aan de naalden gaan draaien?

    Ik zal binnenkort ook eens gaan kijken en horen wat men zegt bij die club te Merchtem over beide.

    Persoonlijk zou ik voor de Baja kiezen omdat deze veel mooier oogt dan de alom bekende Marder.

    Alvast bedankt

    Niels
     
  2. Over de carb kan ik je zeggen dat je eigen lijk nergens aan hoeft te draaien anders dan de HSN mischien een kwart slag in te draaien ALS je dat wilt.

    over de marder kan ik van alles vertellen en ook dat j er toch behoorlijk wat aan moet veranderen, van een marder dan, van een marder race hoef je al een heel stuk minder te veranderen, maar over de baja kan ik je nog weinig zeggen. vandaar dat ik je in ieder geval WEL kan zeggen dat bigscale HEEL anders rijdt dan een nitro omdat deze wagens gewoon wat logger zijn maar wel des te leuker.
     
  3. charger

    charger

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Naaldwijk(nl)
    hier wil ik even tegenin gaan. je moet weldegelijk afstellen. maar dat is meestal na het inrijden, en als je het dan goed doet, kan je er voor de rest vanaf blijven. want mijn motor verzoop aardig, op de standaard afstelling.
    van de marder kan ik ook zeggen dat je er standaard wat aan moet veranderen.
    het is idd leuk rijden, heel anders dan nitro, wat in feite "feller" is. (dat zit zo op zijn toeren, en bij bigscale "loopt het op")
    maar onthou wel bij de baja, dat die "net" uit is, dus nog wat kinderziektes heeft. en daar komt bij, dat de marder standaard een 26 cc heeft, en de baja een 23. de 23 "mist" daardoor net wat kracht onderin. maar verder, ik kan niet in uw portomonee kijken, en de baja kost aardig een lieve duit. het een weegt af tegen de ander, prijs tegen uiterlijk. want op het uiterlijk ga je toch ook kijken, en moet ik zeggen dat de baja mooi is (eigen mening, das bij iedereen anders ;)). maar veel suc6 met kiezen.

    Groeten,

    Ruben

    Kijk anders ook hier : www.rcbigscaleforum.nl
     
  4. keeperke126

    keeperke126 Guest

    Bij mijn weten is competitie enkel toegestaan met 23cc motor. Of vergis ik mij hierin?
     
  5. charger

    charger

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Naaldwijk(nl)
    volgens mij mag je gewoon competitie rijden met een 26 ccer. het kan ook zijn dat ik dat fout heb ;) ik ga het even opzoeken. misschien heb je wel verschillende "pools" voor 23 cc en 26. wie weet...

    Groeten,

    Ruben
     
  6. Richard D

    Richard D

    Lid geworden:
    26 jan 2005
    Berichten:
    52
    Locatie:
    emmen
    je mag gewoon rijden met de competitie met 23 of 26 cc daar zijn geen aparte klasses voor

    groeten Richard
     
  7. hedibi

    hedibi

    Lid geworden:
    4 jun 2004
    Berichten:
    1.228
    Locatie:
    Vleuten Hormann HT3 Futaba 4pk
    Als je echt wedstrijden wil gaan rijden zou ik zelf voor een horman kiezen.
    Goede wagen vol alu en ze eigen wel bewezen.
    Er zijn er nog een paar hoor zoals wws erg veel instellingen en erg sterk.
    Ook is er nog de harm en de leopard bijde ook goed wagens.
    Dit is mijn mening natuurlijk,en ik weet niet wat je budget is.
     
  8. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Fun en wedstrijden zijn natuurlijk wat tegenstrijdige begrippen. Een recreatieauto zal nooit een wedstrijdauto worden (zonder op te waarderen) en met een knappe wedstrijdwagen wil je geen halsbrekende toeren uithalen zonder grote sponsors (die ga je hard nodig hebben dan).
     
  9. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Waarschijnlijk nog nooit bij een wedstrijd geweest... de schades die daar gereden worden vallen in het niet van wat er op de bashes allemaal gebeurd (raar om dit soort uitspraken te horen uit de mond van iemand die liever vliegt dan dat je rijdt :D ). En ook de meeste rijders hebben geen sponsor, dus draaien zelf voor alle kosten op.

    Wanneer het hoofddoel het rijden van wedstrijden wordt zou ik toch ff verder kijken dan de HPI Baja... Maar vergeet ook niet even bij de diverse clubs te informeren of je met de Baja wel aan wedstrijden mag deelnemen...

    Ik heb, vind ik zelf, een knappe wedstrijdwagen... die zal er komend seizoen toch echt aan moeten geloven en losgelaten worden tussen al dat andere wedstrijdgeweld...
     
  10. Brembo

    Brembo Guest

    Hallo,

    Ik heb zelf pas ook voor de keuze gestaan Baja of Marder.
    Ik heb voor de Baja gekozen, ten eerste vond ik hem er mooier uitzien (mijn persoonlijke mening) dan de Marder.
    Ik rij er nu 3 weken mee en ik vind de rij eigenschappen zeer goed te noemen, zo standaard uit de doos kan de auto goed mee.
    Je vindt altijd punten (zie ook forums) nadat je een tijdje gereden heb die beter kunnen, maar dat zal bij beide auto's zijn.

    De Baja is pas een half jaar in produktie tegen de Marder (ik schat) 10 jaar. Zegt misschien ook iets over de kinderziekten die er nog in zitten. Maar ik zou zeg ga eens kijken bij een Basj of wedstrijd waar je het verschil kan zien, ook internet staan diverse filmpjes.
    De Marder is standaard wel een stuk goedkoper en er zijn op veel plaatsen een hoop onderdelen te verkrijgen.
    Ik vond de Baja zo uit de doos wel completer uitgevoerd, is wel iets duurder.
    Dat is een keuze die je zelf moet maken, hoeveel geld je er voor over hebt.
    Onderdelen van de Baja komen op steeds meer plaatsen beschikbaar, tip is via internet in de V.S. (= ook goedkoper)

    Succes, Grz
    Remco
     
  11. nielsVV

    nielsVV

    Lid geworden:
    1 feb 2006
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Affligem[BE]
    Ik denk toch dat het de baja gaat worden. Koop ik hier onmiddelijk ook nog een of ander optie stuk bij, zoals bv een andere luchtfilter? Of laat ik hem beter eerst origineel? Da achterwielen moeten nog wat aangepast worden heb ik op al de fora al gelezen.

    Zijn hier soms mensen lid van de club in Merchtem?
     
  12. Brembo

    Brembo Guest

    Baja trekt moeilijk weg vanuit stilstand en laag toeren, kan je oplossen door ander uitlaatje, de X-can bijvoorbeeld of een Mielke pijpje. X-can produceert wel meer herrie.
    Verder zou ik het orginele sponzen voor filter vervangen door een exemplaar van Redneck en filter voorziern van Outerwear stof hoes. De trekstarter ook voorzien van zo'n stof hoes van Outerwear. Via de zij inlaat vangt de Baja nl. zeer veel zand en troep, wat allemaal in de trekstarter gaat zitten. Kijk maar eens op de site van davesmotors in de VS, daar staan al die spulletjes op.
    Het euvel met de flexibel velgen en verpulveren van inserts zou door HPI opgelost moeten worden, ze leveren een (gratis) upgrade kit en vanaf serie nummer 54000 (ergens gelezen op een forum, weet alleen niet meer waar) zou de Baja standaard voorzien zijn van stugere velgen en zwarte inserts in de banden.

    Grz, Remco
     
  13. Jedi223

    Jedi223 Guest

    Of het zegt iets over de ontwikkeling van FG...
    Er is in die 10 jaar alleen een andere motor op gekomen en de rest is totaal niet aangepast. Een marder standaard uit de doos(met plastic meenemener en plastic tandwielen dus) het het krap 1 tankje rijden uit. En dat na zelfs 10 jaar 'ontwikkeling'.
    FG is, vind ik zelf, zo'n beetje de slechtste keus die je kan maken tegenwoordig in het bigscale-segment.
    De HPI Baja is stukken beter(rijd iig langer standaard uit de doos), daarnaast heb je nog de duurdere 'wedstrijd' auto's zoals Hormann, WWS, Lauterbacher, HARM BX-2 die stuk voor stuk veel later op de markt gekomen zijn maar waar iig over nagedacht is...
     
  14. sandstorm

    sandstorm Guest

    Vind je een nieuwe Baja duur? Kijk ook eens op marktplaats daar staat er op dit moment minstens wel 1 Baja te koop, :wink:
     
  15. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Als ik dan toch een smak uit moet geven, dan liever een nieuwe!
     
  16. sandstorm

    sandstorm Guest

    Heb je wel de opties erbij die je er later voor een paar honderd euro toch bij gaat kopen en over de prijs valt te praten :wink: .
     
  17. nielsVV

    nielsVV

    Lid geworden:
    1 feb 2006
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Affligem[BE]
    voor zulke bedragen kan het wel interessant zijn om eens tweedehands te kijken, maar dan moet de prijs wel goed zitten :lol:
     
  18. Brembo

    Brembo Guest

    Is een overweging die je moet maken, kijken wat er bij een gebruikte Baja extra bijzit.
    Ik heb ook voor een nieuwe gekozen, was 200 euro meer dan een gebruikte.
    Inmiddels wel al de nodige extra zaken bijgekocht, waavan sommige noodzakelijk en andere "nice to have" zijn
    • Nieuwe Spektrum DX-3 zender, 200 euro
      Reserve onderdelen ophanging, 50 euro
      Uitlaat en filterhoesjes, 140 euro
      Tuning kit motor, 170 euro

    Succes met je keuze
     
  19. bcs

    bcs

    Lid geworden:
    7 aug 2006
    Berichten:
    796
    Locatie:
    Bladel N-BR
    Ik rijdt nu een paar weken met mijn Baja, ik moet zeggen rijdt een stuk beter dan de marder/attack.
    heeft een hele goede wegligging en springt ook lekker , is goed in evenwicht.
    heb wel een x-can gemonteerd om onderin dat beetje extra te krijgen.
    Ben er erg tevreden over.
     
  20. nielsVV

    nielsVV

    Lid geworden:
    1 feb 2006
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Affligem[BE]
    Ik heb ondertussen al lange tijd geleden de knoop doorgehakt en mij een Baja gekocht, en ondertussen al wat getuned, een echt super stevig ding :lol:
     

Deel Deze Pagina