Propeller voor windtunnel

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door JD en A, 15 jan 2007.

  1. JD en A

    JD en A Guest

    Hallo,

    Eigenlijk horen we niet thuis op dit forum, maar we hebben een modelbouw-gerelateerde vraag.

    Dit is het geval:
    Voor ons profielwerkstuk voor school bouwen wij een windtunnel. Daarvoor hebben we natuurlijk een propeller nodig.
    Nu speelden wij met het idee een modelbouw propeller te gebruiken.
    We willen een zo groot en gelijkmatig mogelijke luchtverplaatsing.
    De diameter van de propeller moet rond de 30 cm zijn (mag wat meer, maar niet veel minder). Zoals het er nu naar uitziet, gaat de propeller aangedreven worden door een elektromotor van 7000 tpm.

    Hebben jullie misschien ideeën voor een geschikte propeller?

    Bij voorbaat dank,

    Jan-Douwe en Aart
     
  2. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    ik heb hier een 14X7 propellor van graupner, deze is 35 cm in diameter.
    ( http://img434.imageshack.us/img434/8303/dsc00250oq1.jpg )
    dus ik denk dat jullie een 12X "nog iets" prop nodig hebben voor jullie project, aangezien 12X7 nogal zwaar is, als je bovenstaande foto bekijkt zie je er een 11,8cc motor aan vast zitten, en dat is nogal wat....
    14 staat voor de diameter in inches, ongeveer 35 centimeter.
    7staat voor de spoed.

    misschien kan deze vraag beter in het elektro- gedeelte geplaatst worden, want aan toeren alleen heb je niet veel, er moet ook kracht achter zitten.


    je zou voor propellors contact op kunnen nemen met een modelbouwwinkel in de buurt
    ( http://www.modelbouwwinkels.nl/winkeldatabase/regio1.php3 )( site is wel erg verouderd, er staat een winkel op die al 7 jaar niet meer bestaat...)
    maar zorg wel dat het een winkel is waar ze ook serieus aan modelvliegen doen. je hebt bijvoorbeeld winkels ( ik noem geen namen, dit mag hier niet meer) die wel vliegtuigen verkopen maar er zelf niks vanaf weten, je krijgt daar gewoon een goedkoop prul mee ( alleen betaal jij er veel voor) en ze kunnen dus ook niks uitleggen over props en zo.


    veel succes met het project, laten jullie ook even weten hoe het gegaan is?
     
  3. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Een zogenaamde 12 inch propellor is een heel gangbare propellor.
    Een modelbouwwinkel met een 'redelijk' assortiment heeft een dergelijke propellor.
    Niets staat wat dat betreft jullie werkstuk in de weg.
    Succes.
     
  4. JD en A

    JD en A Guest

    Bedankt voor de reacties.:D

    Even een verdere toelichting op de aandrijving. We hebben een elektomotor van een oude boorbank. De elektromotor heeft een vermogen van 1,1kW en het toerental kan doormiddel van verwisselbare tandwielen geregeld worden. Het rendement van de motor is 75% en het effectief vermogen van de motor is dus 825 Watt.

    Zijn er omrekentabellen die aangeven hoe sterk je motor moet zijn voor een propeller met een bepaalde spoed en diameter bij een bepaald toerental?
     
  5. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
  6. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.780
    Locatie:
    Almere
    NA de propellor moeten richtvaantjes komen, zoasl bij een ducted fan, anders krijg je draaiende lucht in je tunnel.
     
  7. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    De buis met limonade rietjes vullen.
     
  8. Vliegeniertje

    Vliegeniertje

    Lid geworden:
    4 dec 2006
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Eindhoven NB
    Richtvaantjes?
     
  9. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Achter een draaiende propellor ontstaat een ronddraaiende golf van lucht, die zich tevens naar achter beweegt, die dus bij een vliegtuig tegen het kielvlak duwen. Daardoor zou het toestel langs de lengteas gaan draaien. Dat is dus de reden voor de motor zijstelling. In een windtunnel wil je zoiets zeker niet, dit zou de resultaten beïnvloeden. Daarom richtvaantjes (rietjes, slimme oplossing :!:), om de draaiing uit de lucht te halen.

    Ik hoop dat je het begrijpt, want volgens mij heb ik het niet heel duidelijk uitgelegd :roll:

    Stefan
     
  10. Vliegeniertje

    Vliegeniertje

    Lid geworden:
    4 dec 2006
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Eindhoven NB
    Het blijft wennen die aerodynamica. Ik weet dat het principe in ieder geval voor props zo werkt:

    [​IMG]

    Maar is dat ook zo bij ducted fans? Zou kunnen maar ik heb geen vaantjes gezien ergens (tenzij de "motor-stangen" die rol vervullen). De luchtstroom lijkt ook niet te draaien ( http://massflow.archivale.com/ductbook.htm )

    [​IMG]

    [​IMG]

    De ducted fan komt in de optica vandaar de interesse.....
     
  11. knikvleugeltje

    knikvleugeltje In Memoriam

    Lid geworden:
    13 feb 2006
    Berichten:
    1.699
    Locatie:
    Tweede Exloërmond
    Als je gelijkmatig waaiende wind wilt, kunt je denk ik beter een soort ventilator gebruiken zoals in een afzuigkap, heet dat niet axiaal??

    Als je een ventilatorenfabriek vraagt, die hebben nog weleens ventilatoren met een kleine fout, die zou je kunnen gebruiken.

    Dit heb ik nog liggen, wil ik wel opsturen tegen de verzendkosten:



    [​IMG]

    Ze zijn misschien wat klein, maar een grotere versie met een huis geeft zeer veel wind, that's for sure.
    Gr.
    Taco.
     
  12. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.780
    Locatie:
    Almere
    Yep
     
  13. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Oegstgeest
    Wat voor snelheid wil je precies gaan helen met die windtunnel?
    En kan je misschien wat meer vertellen over de afmetingen en iets over de venturi die je wil gaan maken om de lucht te versnellen?
    De werverlingen in de lucht kan je ook reduceren door een aantal lagen kippengaas achter elkaar te plaatsen met relatief kleine gaatjes.

    Groeten Martijn
     
  14. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Oegstgeest
    http://www.mh-aerotools.de/airfoils/index.htm

    Hier staat ook veel handige informatie over de aerodynamica.
    Je zou eens moeten kijken of je de eerstejaars dictaten aerodynamica kan krijgen van de opleiding HBO luchtvaarttechnologie.
    Hier staat veel basic informatie in over de venturi --> die de lucht doet versnellen of vertragen.
     
  15. Vliegeniertje

    Vliegeniertje

    Lid geworden:
    4 dec 2006
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Eindhoven NB
    Is er een manier om normale 220v netspanning om te vormen naar 400v bij 260w?
     
  16. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.780
    Locatie:
    Almere
    Dat noemen ze ook wel 3fasen stroom..
     
  17. Vliegeniertje

    Vliegeniertje

    Lid geworden:
    4 dec 2006
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Eindhoven NB
    Of krachtstroom inderdaad. Maar hoe ze dat precies aanleggen? Vanaf de verdeelkast komt er 400 volt binnen volgens mij. Moet je dan een speciale leiding naar binnen leggen of kan je het voltage op de een of andere manier (via een trafo of zoiets) op 400 krijgen.

    Als dat zo is zijn er industriele ventilatoren te koop (2de hands vrij goedkoop, marktplaats zag ik er eentje, zoeken op axiaal ventilator)..........
     
  18. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Hangt ervan af of je dan ook driefasen wilt. Van 230 naar 400 is niet zo moeilijk, maar als je dat dan ook nog driefasen wilt zul je het idd vanaf de meterkast moeten doen. Overigens hebben jullie in de school ongetwijfeld ergens een krachtstroom bron(voor de binas vakken ofzo :wink:)

    Overigens denk ik niet dat dat de bedoeling is, wel? Het idee zal wel zijn om het zelf te maken :roll:

    Stefan
     
  19. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    in elk huis komen er 4 draden binnen in de meterkast
    3 fasen en een nul op elke fase staat 220 volt
    door de alle 3 de fasen te gebruiken geloof dat dat een ster schakeling genoenmt wordt (het is al zo lang geleden)
    die 3 fasen geven samen 380 volt of te wel krachtstroom
    van 380 naar 220 is simpel pak gewoon 1 fase

    dus je kan overal krachtstroom krijgen aleen in de meeste huizen wordt er maar 1 fase gebruikt
    dan moet de essent (netwerk beheerder) 2 stoppen er bij draaien
    niet zelf doen die kast is verzegeld en als je die verbreekt
    dan kan je een flinke boete krijgen

    bedenk me net dat de voltages gepast zijn naar 230 volt per fase krachtstroom heeft dan 400 volt :oops:

    groeten bert
     
  20. JD en A

    JD en A Guest

    Hallo,

    Bedankt voor alle reacties!

    We hebben nu een idee naar wat voor propeller we moeten kijken.

    We willen een windsnelheid van in ieder geval 50 km/h in de tunnel krijgen.

    Is het van belang bij 'ducted fans', dus propellers/fans/ventilatoren in een buis, dat de toppen recht zijn (de top zo dicht mogelijk tegen de buis)? Ik las ergens dat als je dat niet doet, je veel ongewenste turbulentie en efficientie-verlaging krijgt.
    Heeft er iemand ervaring met de top van een gewone modelbouwpropeller afzagen?

    Aart
     

Deel Deze Pagina