:!: 35MHz is sinds nov'99 (weer) gereserveerd voor RCvliegen

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door ron van sommeren, 8 jun 2004.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Ik zie bij ons op de club zenders van 20 jaar oud in de handen van mensen die een veelvoud van die leeftijd hebben. Die mensen stappen echt niet zomaar over op 2.4, die zijn vergroeid met hun zender.
    Ik vind het erg leuk dat er botenbouwers zijn die jaren aan een model besteden en dat compleet werkend krijgen, maar wees eerlijk, hoeveel zijn dat er en hoeveel kunnen prima uit de voeten zonder multiswitch.
    Hetzelfde bij vliegtuigbouwers. Er zijn er die jaren aan een schaalkist bouwen en daar ook alles tot in detail uitbouwen en werkend krijgen. Ook dat is een grote minderheid, de meesten vliegen ARF. Die trend zie ik bij veel boten ook. Dat soort bootjes kunnen prima naar de 2.4 met bestaande betaalbare systemen, dat laten zij weer een extra kanaal vrij voor de schaal-bouwers.

    Ik snap overigens niets van het zender verhaal dat hier langs kwam (weet even niet meer van wie dit kwam). Je hebt meerdere zenders nodig om de hele dag te kunnen varen. je kan toch ok de accu wisselen als die leeg raakt? Steek er een LiPo in en je kan de hele dag varen zonder problemen. met een fatsoenlijke computerzender met veel geheugen kun je je hele vloot kwijt. Ik heb laatst een CAMpac gekocht van 256Kb (Ja, Kb, geen MB, dat kent men in campac land nog niet) en daar passen 64 modellen in. In de zender nog eens 16, dus 80! in totaal, das een fikse vloot. Het ding heeft me ongeveer € 50,- gekost.

    Ik hoop dat iedereen dit snapt, want Nederlands typen voor een Nederlander is nog veel lastiger ;-)
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    dat er veel arf gevlogen wordt dat is best mogelijk
    maar bij de boten zie je zeker nog niet veel arf
    in heemskerk heb ik dacht ik welgeteld 1 boot arf zien staan en hij heeft zelfs nog niet gevaren
    net zoals die mensen met hun 20 jaar oude zenders heb ik een wantrouwen tegenover lipo en ik heb er geen lader voor
    ik heb een mc 12 en daar past geen extra geheugen in dus zou ik moeten over stappen naar weer een andere zender bv MC-22s COMPUTERSYSTEM 40/41 MHz
    Best.-Nr. 4738 EUR 748
    wat me dus 748 euro zou gaan kosten en deze zender heeft maar 6 kanalen standaard
    terwijl ik er nu 7 heb
    dus er komt nog een schepje boven op
    de mc 19 is iets goed koper
    maar kan maar 20 modellen opslaan

    nee ik zal wel bij mijn lekker vertrouwde mc 12 blijven

    groetjes raf
     
  3. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Boten kunnen natuurlijk nooit ARF zijn (tenzij je een vliegboot hebt) ... vroeger ... moest ieder vlieger wel alles zelf bouwen, maar nu zijn ARF kisten vaak goedkoper dan welke vorm van zelfbouw ook ... maar er zijn natuurlijk ook nog steeds bouwers van (vooral) schaalmodellen die er jaren over bouwen voor hun kistje het luchtruim kiest ... maar ga je voor de "sensatie", het vliegen zelf, dan ben je met ARF het snelst airborne ...

    ARS (Almost Ready to Sail) bootjes zal je dan ook eerder in het "race" circuit vinden, daar waar het varen de "sensatie"is ...
     
  4. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    ARF? Almost Ready to Float?
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Correctie: in dit geval meestal "Almost Ready to Sink"...
     
  6. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Ik denk dat jullie boten boys eens moeten gaan klagen bij de fabrikanten van RC materiaal over de prijzen van de geschikte zenders. Ook ik vind € 750,- voor een zender wel erg veel. Als ik kijk wat je een FF-10 kost en wat voor mogelijkheden die heeft dan steekt een kale 6 kanaals zender daar toch maar bleekjes tegen af.
    Het kan natuurlijk zijn dat er te weinig omzet door de doelgroep gegenereerd wordt. In dat geval is het helaas eigen schuld, had je maar meer moeten kopen de afgelopen jaren ;-) (zijn er dan toch stiekem veel meer piloten dan kapiteins ??)
    Als je ze dan toch spreekt, vraag eens of ze een goed systeem kunnen bouwen voor duikboten, of gewoon een 27Mhz insteek module voor de bestaande pult zenders uit willen brengen, zijn die ook weer blij en komen er nog meer 40Mhz kanalen vrij voor de andere schepen.
     
  7. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    ROFL
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    als je dan met je ars zeilbootje daar aan komt en er staat een sms bootje dat je dan tijdens het zeilen voorbijsteekt dan weet je meteen waarom er zo weinig van de spul tekoop wordt aangeboden
    er is geen enkele M&M boot die recht uit de doos te zeilen is en meestal gaat de mast als eerste de vuilbak in
    en met speedboten juist het zelfde uit de doos is rode lantaarn dragen want je eindigt
    steeds laatste als je al aan de eindstreep komt
    bij ons in de club zitten ook mensen die vliegen of bij de limburgse vleugels of een andere club
    wel die zeggen dat als er iets is met een vliegtuig je het zo voor elkaar hebt dat je kan vliegen
    maar als er iets is met een boot (makkelijkste probleem)wat BV betreft niet op de water lijn liggen dan duurt het soms dagen voor je hem hebt goed liggen
    zwaarte punt bij een vliegtuig max 1 uur ???????

    groetje sraf
     
  9. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Zijn we toevallig niet allemaal modelbouwers? Is het niet beter allemaal aan hetzelfde eind van het koord te trekken tegen een bemoeizieke en beteugelende overheid? Twintig eeuwen geleden zei iemand; " Daarom spreek ik tot hen in gelijkenissen; omdat ze ziende zijn en toch niet zien, horende en toch niet horen noch verstaan. " ( Matteus 13 - 13 ). Bij de Infanterie zouden ze nu zeggen ; " Moet er nog zand zijn? " Gelukkig was ik tot mijn pensioen bij de Luchtmacht. En Nu vaar ik met bootjes! Ha, Ha...

    Groetjes, Jos
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Amen.

    (Uitgesproken door een Infanterist);)
     
  11. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    slotje...

    ik wil hier ook verder bewoorden dat jullie er niet uit gaan komen.
    ik wil ook alle forum bezoekers vragen of het niet tijd word om niet alle,s te posten wat je denkt .

    dat zou het voor ons moderators het een er stuk rustiger op maken.

    hierbij voordat het toch uit de hand loopt ,een slotje.
    wiebe mod.
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2009
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina