Hallo mede modelbouwers,
Zoals al beschreven in mijn eerder geplaatste topic...
Wil ik gaan proberen, om dit mogelijk te maken.
Of het gaat lukken, is nog ten 2e
Op de zender komt een potmeter, die de stand van de schottel/boegschroef 1/1 aangeeft.
De snelheid van de motor gaat via een los kanaal (schuif-potmeter).
Het deel op de zender:
Tot opheden heb ik nog geen kompakte 360gr. potmeters gevonden.
Enkelt potmeter die wel continu kunnen draaien, maar dan met maar een electronische geleiding van 340gr.
Dit is teweinig uiteraard, vandaar worden er 2 van deze potmeters aan elkaar (mechanisch) verbonden.
Zo kan ik die dode zone van 20gr. opvangen.
Deze 2 potmeters worden digitaal ingelezen en de stand wordt naar een bepaalde waarde omgezet.
De uitgang van de PIC mikroprocessor gaat weer retour naar een D/A converter.
(D/A = Digital naar Analoog)
Oftewel, de input van de zenderkanaal, krijgt een spanning zoals normaal.
(moet dit nog allemaal opmeten, zodat ik een refferentie heb)
Ik probeer wel in de normale schaalverdeling te blijven, zoals bij de normale sticks.
Zodat er op de onvanger, dezelfde waarde komt zoals de sticks incl. de trim.
Zodra ik diverse waardes heb, kan ik beginnen met een schaalverdeling van die 2 potmeters.
Er zijn nu echter 2 punten, waarbij de potmeters elkaar overnemen.
Dit om die dode zone van 20gr. te overbruggen.
Ik zal ze gaan verdelen tussen rechtsom en linksom, zodat beide precies de helft van de positie aangeven.
Enkelt het snijpunt, zal niet exact in de Vooruit-stand zijn.
Maar net iets erna, zo ook de andere pot...
Die zal ook net iets meer voorbij de Achteruit-stand beginnen.
Al ik nu dus de knop zal verdraaien en ik zet hem in zijn vooruit-stand...
Dan zal de waarde gelijk zijn, met een servo in zijn middenstand.
Vooruit = 0/360 gr.
Rechts = 90gr.
Achteruit = 180gr.
Links = 270gr.
Alle waardes ertussen, spreken voor zich.
Hoe groot ik de resolutie ga maken is nog even afzien.
Maar denk nu aan 10gr. bij elke stap.
Dit houd in, dat er 36 posities ontstaan in de schaalverdeling.
Dit lijkt mij voldoende, om te beginnen.
De ontvangerzijde:
Eigelijk precies hetzelfde zoals in de zender.
Ook met 2 van diezelfde potmeters.
Hoe de aandrijving precies zal gaan worden is nog even de vraag.
Maar denk nu aan een wormwiel-overbrenging.
Daar dit ook gelijk goed doet als blokkering, in de stilstand-positie.
De servo is niet een standaard servo, maar een losse motor met vertraging.
Deze wordt dan weer aangestuurd door de PIC, met linksom/rechtsom en snelheid.
Als de positie bijna berijkt is, dan zal de snelheid iets afnemen.
Zodat hij optijd kan stoppen.
Verders zal de servo de kortste weg kiezen, wat vele voordelen heeft.
Ook zal er communicatie zijn tussen de regelaar van de motor.(indien nodig)
Als de motor boven bijv. 50% snelheid staat en tijdens het bewegen van de schotel, dat dan automatisch de snelheid terug wordt gezet op max 50% (of minder).
Dit is meer om slijtage tegen te gaan, van de schottelhals.
Uiteraard kost het ook minder kracht voor de servo.
Hopelijk is het idee een beetje te begrijpen voor de niet electro-kenners.
Anders hoor ik graag jullie vragen.
Uiteraard zijn ideeën ook zeer welkom
Zoals ik het nu beschreven heb, is enkelt nog in theorie bedacht.
De praktijk zal het moeten gaan uitwijzen, of het zal gaan werken.
Edit: Meld het maar even, het is voor mij ook een soort leer-project ;-)
Om meer ervaring op te doen met die digitale wereld.
Zoals al beschreven in mijn eerder geplaatste topic...
Wil ik gaan proberen, om dit mogelijk te maken.
Of het gaat lukken, is nog ten 2e

Op de zender komt een potmeter, die de stand van de schottel/boegschroef 1/1 aangeeft.
De snelheid van de motor gaat via een los kanaal (schuif-potmeter).
Het deel op de zender:
Tot opheden heb ik nog geen kompakte 360gr. potmeters gevonden.
Enkelt potmeter die wel continu kunnen draaien, maar dan met maar een electronische geleiding van 340gr.
Dit is teweinig uiteraard, vandaar worden er 2 van deze potmeters aan elkaar (mechanisch) verbonden.
Zo kan ik die dode zone van 20gr. opvangen.
Deze 2 potmeters worden digitaal ingelezen en de stand wordt naar een bepaalde waarde omgezet.
De uitgang van de PIC mikroprocessor gaat weer retour naar een D/A converter.
(D/A = Digital naar Analoog)
Oftewel, de input van de zenderkanaal, krijgt een spanning zoals normaal.
(moet dit nog allemaal opmeten, zodat ik een refferentie heb)
Ik probeer wel in de normale schaalverdeling te blijven, zoals bij de normale sticks.
Zodat er op de onvanger, dezelfde waarde komt zoals de sticks incl. de trim.
Zodra ik diverse waardes heb, kan ik beginnen met een schaalverdeling van die 2 potmeters.
Er zijn nu echter 2 punten, waarbij de potmeters elkaar overnemen.
Dit om die dode zone van 20gr. te overbruggen.
Ik zal ze gaan verdelen tussen rechtsom en linksom, zodat beide precies de helft van de positie aangeven.
Enkelt het snijpunt, zal niet exact in de Vooruit-stand zijn.
Maar net iets erna, zo ook de andere pot...
Die zal ook net iets meer voorbij de Achteruit-stand beginnen.
Al ik nu dus de knop zal verdraaien en ik zet hem in zijn vooruit-stand...
Dan zal de waarde gelijk zijn, met een servo in zijn middenstand.
Vooruit = 0/360 gr.
Rechts = 90gr.
Achteruit = 180gr.
Links = 270gr.
Alle waardes ertussen, spreken voor zich.
Hoe groot ik de resolutie ga maken is nog even afzien.
Maar denk nu aan 10gr. bij elke stap.
Dit houd in, dat er 36 posities ontstaan in de schaalverdeling.
Dit lijkt mij voldoende, om te beginnen.
De ontvangerzijde:
Eigelijk precies hetzelfde zoals in de zender.
Ook met 2 van diezelfde potmeters.
Hoe de aandrijving precies zal gaan worden is nog even de vraag.
Maar denk nu aan een wormwiel-overbrenging.
Daar dit ook gelijk goed doet als blokkering, in de stilstand-positie.
De servo is niet een standaard servo, maar een losse motor met vertraging.
Deze wordt dan weer aangestuurd door de PIC, met linksom/rechtsom en snelheid.
Als de positie bijna berijkt is, dan zal de snelheid iets afnemen.
Zodat hij optijd kan stoppen.
Verders zal de servo de kortste weg kiezen, wat vele voordelen heeft.
Ook zal er communicatie zijn tussen de regelaar van de motor.(indien nodig)
Als de motor boven bijv. 50% snelheid staat en tijdens het bewegen van de schotel, dat dan automatisch de snelheid terug wordt gezet op max 50% (of minder).
Dit is meer om slijtage tegen te gaan, van de schottelhals.
Uiteraard kost het ook minder kracht voor de servo.
Hopelijk is het idee een beetje te begrijpen voor de niet electro-kenners.
Anders hoor ik graag jullie vragen.
Uiteraard zijn ideeën ook zeer welkom

Zoals ik het nu beschreven heb, is enkelt nog in theorie bedacht.
De praktijk zal het moeten gaan uitwijzen, of het zal gaan werken.
Edit: Meld het maar even, het is voor mij ook een soort leer-project ;-)
Om meer ervaring op te doen met die digitale wereld.
Laatst bewerkt: