Dornier Do-335 Pfeil 1:7 v2 (BosModelAir)

Berto

verslagschrijvers
Forum veteraan
Deze keer kan ik Onno de schuld geven :lol:

Ikzelf check marktplaats niet al te veel meer daar we voldoende kisten en projecten hebben liggn, Onno daar in tegen nog wel en die kwam weer met te leuke dingen aan.

Dus ik maar weer akkoord gegaan :-) en afgelopen zaterdag is de hele partij gebracht.

Wat hebben we nu weer liggen:
1x Do-335 met pneumatisch intrekbaar landingsgestel (geveerd),
1x Do-335 met een vast landingsgestel,
1x rompmal (origineel is de romp van hout) en vleugelribmallen.
do1.jpg

do2.jpg


EN

1x Saab Viggen met pneumatisch intrekbaar landingsgestel,
1x Saab Viggen met een vast landingsgestel.
viggen1.jpg

viggen3.jpg



Hier gaan we een verslag doen van het opknappen en vliegend maken van de Do-335 met pneumatisch intrekbaar landingsgestel.

De schaal van het model is 1:7,5
De spanwijdte is +/- 1850mm en de romplengte +/- 1800mm.
het schijnt dat de vorige eigenaar hem heeft gevlogen met een 15cc en 10cc 2-takt beide met resonantie uitlaat.

Het is de bedoeling dat de kist dus opgeknapt gaat worden zodat deze dit seizoen nog gaat vliegen (in Oss???) het wordt dus geen komplete overhaul.
Op zich ziet de kist er ook nog goed uit, hier en daar zullen we wel wat aanpassingen moeten maken maar echt grote veranderingen zullen dat niet zijn.

Het is de bedoeling dat dit model wordt voorzien van een OSmax 20cc 4takt in de neus en een OSmax 15cc 4-takt in de staart.
Verder zullen we alle luchtslangen moeten vervangen en ook de luchtschakelaar, het landingsgestel zal kijken we even na.
Dan de servo`s plaatsen en het model balanceren.
Wat het vlieggewicht wordt weet ik nog niet maar ik schat ergens rond de 9 a 10 kg.

Het model zal in een redelijk korte tijd vliegklaar moeten kunnen zijn (dat zeg ik nu :lol: ).

De 2de Do-335 gaat waarschijnlijk in de verkoop (net als de Saab Viggen met vast landingsgestel).
De mal houden we wel zelf voor wie weet in de toekomst, wel is het mogelijk dat als iemand interesse heeft we waarschijnlijk wel wat kunnen regelen.

Hier alvast wat andere Do-335`s
Gegevens van een echte Do-335
aanzicht tekening
Wings on the web Do-335
Wings on te web Do-335 foto`s
Alan Shipman`s Do-335
mooie foto van een Do-335 rc model

Een echte:
[/media]


Vanavond ga ik het model bij Onno ophalen en dan zal ik eens wat meer foto`s van het opknap model plaatsen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mooi model :worship:

alleen jammer dat ie vergeeld is... ik zou hem op zijn minst overspuiten, maar dat moet je zelf weten natuurlijk :wink:
 
Berto zei:
van het opknappen en vliegend maken van de Do-335 met pneumatisch intrekbaar landingsgestel.

De schaal van het model is 1:7,5
De spanwijdte is +/- 1850mm en de romplengte +/- 1800mm.
het schijnt dat de vorige eigenaar hem heeft gevlogen met een 15cc en 10cc 2-takt beide met resonantie uitlaat.


Het is de bedoeling dat dit model wordt voorzien van een OSmax 20cc 4takt in de neus en een OSmax 15cc 4-takt in de staart.
Verder zullen we alle luchtslangen moeten vervangen en ook de luchtschakelaar, het landingsgestel zal kijken we even na.
Dan de servo`s plaatsen en het model balanceren.
Wat het vlieggewicht wordt weet ik nog niet maar ik schat ergens rond de 9 a 10 kg.

Veel te overpowerd, een goede OS 10cc FX in de staart en een 7,5cc FX in de neus met de goede dubbelkamer OS demper's, is echt ruim voldoende, heb hem zien vliegen in dit formaat met 2X een 6,5 CC Webra, en dat ging als de brandweer of als een engeltje met heimwee, wat je wilt.
Gewicht gaat dan ook ruim omlaag, denk dat je op de 7 tot 7,5 kilo vlieg gewicht uit kan komen.
Met die 4 tacten 20 en 15cc wordt ie loodzwaar.

Ga het volgen :wink:

Ger.
 
Veel te overpowerd
Gas terug nemen kan altijd ;-)

Ik vraag het mij af, de Wings on the web Do-335 is iets kleiner (+/- 8cm :-) ), wordt aangedreven door een Saito 90 en Saito 50, weegt 7.7 kg

Ik heb de romp even gevoeld en die voelt erg zwaar aan, daarnaast is de kist wat groter, ik denkn dat we het dus bij deze motorisering houden (iets anders hebben we ook niet :lol: ).

Zal vanavond eens foto`s maken en grof wegen
 
Nou de kist is gemeten en gewogen :D

Eerst wat foto`s:
do5.jpg

do6.jpg

do7.jpg

do8.jpg

do9.jpg


En de gegevens:
spanwijdte: 1900 mm
vleugel oppervlakte: +/- 69 dm2
romplengte: 1830 mm
"leeg" gewicht: 6785 gram
geschat vlieggewicht: +/- 9250 gram
vleugelbelasting: +/- 134 gr/dm2
 
Waarom krijg ik toch altijd de schuld als bosmodelair er weer een kist bij heeft. :oops:
Maar het is en blijft een apart model.
Het gewicht van de kist zoals hij nu is valt me nog mee eigenlijk.
Het is in iedergeval weer een leuk projectje :rolling:

Groetsels Onno
 
De voorste motor, een OSmax 20cc 4-takt, wordt op zijn zij gemonteerd:
do10.jpg

do11.jpg
 
@ Jan,
Tja, da`s de hobby, en daar moet je af en toe tijd voor vrij maken :D

@ Han,
Lachu he, dit is echt weer zo`n appart kissie en ook nog als opknapper dat ie helemaal in de BosModelAir filosofie past ;-)

@ Danny,
Yep, dit is wat je noemt een prop met verleden en nu een leuke "pas"prop.
 
En de achterste motor, een OSmax 15cc 4-takt, gaat ook aardig passen :D
do12.jpg

do13.jpg

do14.jpg

Het onderste richtingsroer is even verwijderd
 
Ik ga het in ieder geval proberen :yes:

Dit is een beetje het overzicht van de werkzaamheden:
- De motoren zijn op zich vrij eenvoudig te monteren, moet hier en daar wel wat ruimte maken om de achterop geplaatste carberateurs ruimte te bieden maar daar kom ik ook wel uit,
- verder wil ik alle servo bevestigingsbakjes eruit halen en de servo`s op de "normale" manier plaatsen,
- alle luchtslangen zijn slecht dus die worden vervangen,
- de luchtschakelaar is een oud type (vierkant blokje) zal vast nog wel werken maar om zoveel mogelijk problemen uit te sluiten zal deze worden vervangen door een regelbare van Robart,
- beide tanks zitten er nog in maar zijn lekker aangekoekt, deze gaan eruit en komen andere in,
- de landingsgestel wil ik demonteren, controleren, smeren en weer monteren,
- de flaps worden aangestuurd door 1 standaard servo, ik wil elke flap zijn eigen servo geven.

Mhhh dat was het wel even.

We moeten 10 servo`s onder gaan brengen,
2x gasregeling,
2x hoogteroer,
2x rolroer,
1x richtingsroer,
1x landingsgestel,
2x flaps.

Het is de bedoeling om de motoren zo in te stellen op de zender dat we ze ook apart kunnen bedienen.

Op zich hebben we alles liggen wat er in moet om deze kist vliegend te maken, we hebben zelfs voldoende servo`s in voorraad.
De grootste investering is dus tijd.

En komend weekend moet er weer gewerkt worden dus de Pfeil gaat dan mee naar het werk en dan gaan we tussendoor wat knutselen 8)
 
Dat is zeker de bedoeling.

maar 1 probleem, een normale 3 blads trekprop voor de 20cc is wel te vinden maar een 3-blads pusher voor de 15cc die zie ik nog niet (gelukkig wel 2-blads pushers).
Het kan dus zijn dat er een 3-blads puller op komt en een 2 blads pusher.


Hier nog een rc Do-335:
Do-335
 
Pjotrrr zei:
Wellicht investeren in Varioprop ?

Helaas voor deze "zware" motoren nog niet te verkrijgen :( Is momenteel nog hoofdzakelijk voor electro, maar ze hebben al een uitvoering voor een 8cc viertakt en dit is een 5-blad's :wink: het blijft dus nog even afwachten :arrow: op verdere ontwikkelingen.

Wordt weer een mooi project Berto/Onno,

Gr. Teus
 
Back
Top