lipo solderen - oeps...

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Jakkie takkie, 26 apr 2007.

  1. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    Ik wilde gisteravond solderen aan twee lossen lipo cellen die ik nog had liggen maar het lukte me niet om het soldeertin aan het lipje van een van de lipocellen te laten hechten. Na lezen van de FAQ ben ik bang dat het nikkelen stripje (gepuntlast) van de lip af is gegaan. Zijn er nog truukjes om er toch op te kunnen solderen (zonder veiligheidsrisico's)?
     
  2. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    lipo's hebben altijd aluminium lipjes.. het is gewoon heel erg lastig om hieraan te solderen.
    lipjes voorzichtig schuren of krassen, een soldeerbout pakken met veel vermogen, en soldeertin mer harskern. soldeerbout eerst goed heet laten worden, op het lipje zetten, en dan de tin ertegenaan smelten, soldeerbout eraf, en hopen dat je wat soldeer vast hebt gekregen..

    eigenlijk niet aan te bevelen (maar het werkt wel) is met s-39 of een variant ervan voor aluminium, dan zit het heel makkelijk vast, maar het is mogelijk dat het lipje of de soldering op de lange termijn aangetast word.. (dus niet aan te bevelen)
     
  3. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    Nou, even geprobeerd maar dat lukt echt niet. Ik heb al vaker lipo's gesoldeerd maar dit heb ik nog niet bij de hand gehad.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Aluminium is vrijwel niet met een soldeerbout te solderen, het is mij nog nooit gelukt tenminste en ik durf te beweren dat ik behoorlijk goed kan solderen. Er zijn wel manieren maar daar heb je een kleine brander voor nodig en dat lijkt mij voor een LiPo niet echt aan te bevelen.
    Hoe je nu toch een draadje aan dat aluminium lipje moet krijgen zou ik niet weten, voor mij zou het einde cel zijn ben ik bang.
     
  5. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    Ik denk inderdaad ook dat laatste Ernst, gelukkig is de schade beperkt (ik had deze cellen voor een prikkie).
     
  6. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    s39 it is then.. heeeeel klein stipje aanbrengen, soldeer erop smelten, en dan afvegen met een iets-vochtige punt van een papieren zakdoekje..
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Aluminium kun je proberen te solderen door olie of vet aan te brengen, door de olie heen de oxyhuid wegkrassen en daarna solderen. Heb ik ooit eens gelezen.

    LiPo soldeer 'cursus', even zoeken op 'cursus' op deze pagina:
    http://home.quicknet.nl/qn/prive/d.vandervecht/
     
  8. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
  9. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    S39 heb ik ook al geprobeerd, evenals de tips op de door Ron genoemde link maar tevergeefs. Theo Coenen heeft er een of ander middeltje voor en stuurt me dat op om te proberen. Ik vermoedt dat het om het middeltje gaat dat Michel Pet aangeeft. Ik zal wel even laten weten of het gelukt is.
     
  10. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Speciale alu-soldeer van bijvoorbeeld Aircraftworld.. ik weet niet of ze het nog hebben.. maarhet werkt prima!

    wel is het eenmalig... daarna word het hard en is het amper meer te solderen.

    http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=1148

    Mvg, Vincent
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Misschien zeg ik wel iets geks hoor maar... zou je het niet kunnen lijmen?
    Het zou toch wel erg makkelijk zijn als je zoiets zou kunnen doen met een CA-achtige, geleidende lijm. Drupje, klaar.
    Ik heb even geGoogled naar "conductive glue", en er komt van alles langs. Maar of het echt geschikt (en betaalbaar) is kan ik niet zo goed beoordelen.
    Bart

    Er bestaat dus Bison Electro: http://www.bison.nl/NL/nl/index.do
    Zou dat geschikt zijn? Zou mooi zijn voor klusjes waar je het materiaal bijvoorbeeld niet te heet wil laten worden.
     
  12. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    Op zich wel een goed idee. Het kan geloof ik alleen niet veel verdragen, als je een keer aan het kabeltje trekt is het los. Dinsdag heb ik dat alu soldeerspul van Theo in huis, even afwachten dus voor mij.
     
  13. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Even een heel ander idee is een draadje aan brengen met een klemverbinding zoals het messing gedeelte van een kroonsteentje.
    Het punt is natuurlijk heb je daar de ruimte voor en kan je het nog isoleren maar misschien kan je er wat mee. :|
     
  14. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Voor wie toch nog eens moet solderen aan de aluminium lippen van een lipo: Multicore alusol.
    Werkelijk fantastisch magisch spul. Het soldeert alsof het aluminium koper is. vloeit geweldig uit en het zit vast!
     

Deel Deze Pagina