3d print in gietijzer laten gieten

Discussie in '3D Printen' gestart door HugoW, 16 sep 2018.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoi,

    ik heb al een paar dingen geprint en in vormzand geklopt, en daarna in die vorm aluminium laten gieten. Zoiets wil ik nu weer gaan doen, maar met twee hindernissen. De eerste is dat het in staal (gietijzer) moet, de tweede dat het een hol onderdeel is. Dus niet zomaar in vormzand in te kloppen in twee helften. Het onderdeel lijkt op deze:

    [​IMG]

    Nou kan ik van alles uit lasbochten en flenzen fröbelen, maar ik wil dit graag proberen. Weet iemand hoe ik die kern erin maak (ik kan daar ook een mal voor printen uit 2 helften, maar een 'worst' vormzand lijkt me niet sterk genoeg om vervolgens in een mal te hangen), en waar ik zoiets zou kunnen laten gieten?

    Ik geef toe dat dit niet direct over 3d printen gaat, maar het is gerelateerd dus neem ik de gok...

    Dank,

    Hugo
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Er staan erg veel videos op youtube van mensen die iets dergelijk doen. Ik zie deze opties:
    - Lost PLA methode: De PLA brandt weg door het hete ijzer. Dit geeft vaak geen mooi resultaat.
    - Lost WAX methode: Was lost een stuk schoner op, maar dan moet je eerst een vorm maken waarin je de was kan vermallen.
    - Lost PLA met afbak vormen: Je maakt een gietmal van een soort gips / cement die je daarna afbakt waarmee je de PLA eruit smelt en weg brandt.

    De laatste oplossing lijkt me het meest geschikt. Als je de mal zo maakt als hierboven en de gietopening boven de flens zou het prima moeten gaan lijkt me. De "worm" in het midden zit dan op 1 punten vast. Het is immers een vrij vaste / stevige mal. Voordat je het juiste mengsel hebt wat niet te bros is en niet te vochtig enzo ben je even bezig, maar youtube weet raad :)
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  4. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank jullie wel. Helaas zijn dat methodes die ik al gebruik, maar voor aluminium (zamak, meestal, 360 - 400 graden). Dit deel is voor de uitlaat van een turbo en moet van gietijzer zijn. Ik kan dan niet in gips / cement materialen werken, zover ik weet, die houden het niet bij 1200 / 1300 graden. Vandaar dat ik naar zandvormen en kernen kijk. Als er wel een gietbaar (of nog mooier: dipbaar) gips / cement achtig mengsel is houd ik me aanbevolen.

    Hugo
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  5. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Kom net van Layalay Enschede.

    En heb bovenstaande vraag voorgelegd.

    Kreeg deze linkjes van de verloren was methode (ABS,keramiek?) via mijn E-mail adres toegestuurd.

    https://www.voxeljet.com/materials/sand/

    https://www.exone.com/Industries-Applications/Industries/Foundries-Pattern-Shops

    Ook heb ik vandaag de fragiele 3D geprinte zand mallen vandaag op het kantoor van Malcolm mogen aanschouwen.

    En foto’s gezien van het bronzen eindresultaat die ik helaas niet mag laten zien.

    Poeh,gietijzeren nabewerking is denk ik ook geen favoriete bezigheid van een metaalbedrijf......

    Succes:Robin
     
  6. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank je wel. Ja, het is allemaal niet eenvoudig. Ik ben ook wel met lasbochten en zo aan het proberen:
    [​IMG]
    Maar die radius is veel te groot, ik kan hem niet kwijt. Ik kan hele mooie dingen printen, maar ik denk niet dat PLA het overleeft zo tegen de turbo aan geschroefd. Ik denk dat het uiteindelijk een segmentenbocht gaat worden maar daar heb ik zo'n hekel aan. Dus ik puzzel nog even verder. Alle input blijft welkom.

    Hugo
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  8. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Misschien moet je eens contact opnemen met Henk van Hoorn. In een gezamenlijke actie hebben enkele leden van de "The First Aviators"-club een 3D-geprint onderdeel voor zijn laatste Blériot project gemaakt, wat Henk (Enké Blériot op mbf) gebruikt heeft om het betreffende onderdeel te gieten. Weliswaar ook in aluminium, maar wel met de traditionele zandvorm methode. Het ging hier ook om een hol voorwerp met losse binnenkern. HIER begint het verslag ervan.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 18 sep 2018

Deel Deze Pagina