3D printen en de tandarts

Discussie in '3D Printen' gestart door onno10, 25 sep 2018.

  1. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Door zo'n 40 jaar angst voor de tandarts moet ik een paar nieuwe tandjes hebben.
    De angst is inmiddels weg na 10 uur in de stoel dit jaar....:) Alles wendt.

    Met de tandarts kwam ik in gesprek over 3D printen
    Samen hebben we besloten dat we zoveel mogelijk van 3D techniek gebruik gaan maken om mijn broodmolen op te knappen.
    Er wordt een 3D scan gemaakt van het gebit voor een studiemodel. Deze wordt 3D cnc gefreesd of geprint. De tanden worden 3D cnc gefreesd indien mogelijk, printen zal er nog niet inzitten.
    De grap is dat het file dat uit de scanner komt door mijzelf te printen zal zijn.
    Eens kijken of ik en beter resultaat kan krijgen met de Prusa dan de tandtechnieker.
    Mijn plan is om het op 0,05 resolutie te printen.
    Dit heeft natuurlijk niets met modelbouw te maken, maar het lijkt mij toch wel interessant om wat meer van mijn ervaringen hier op te schrijven.
    Misschien kan ik straks mijn eigen tanden printen. Elke dag een ander kleurtje...en ik kan zeggen dat ik mijn eigen tanden nog heb.
    Als er interesse is voor een vervolg like dan even.
    Zijn de mod's het hier niet mee eens ook goed.
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2018
    mig 3, morgoth924 en coen_l vinden dit leuk.
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb iets gelezen van een soort keramiek filament... weet de details niet meer. Het kromp wel enorm maar dat is een kwestie van de schaal goed krijgen. Heb je wel een oven nodig voor het afbakken :)
     
  3. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    vooral doorgaan, die techniek is heel belangrijk, als dat 4 jaar geleden al mogelijk was geweest dan was mijn herstel nog sneller geweest. Toen moest men nog gips mallen maken om daarna dat drukmasker hierop te maken.

    mal maken...…..
    [​IMG]

    de eerste mal, daarna volgde er nog eentje omdat na de diverse operaties het gezicht weer wijzigde. en iedere 2 a 3 weken moest de mal worden bijgewerkt om dan het "plastic" masker weer aan te passen. De medisch instrument maker die dit allemaal deed was meer een beeldhouwer die steeds met nieuw gips alles opdikte of met schuurpapier en ander gereedschap alles steeds moest bijwerken.
    [​IMG]

    met de moderne scan en 3d techniek had dit veel sneller gemaakt en aangepast kunnen worden.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  4. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Gewoon doorgaan!

    Modelbouw is voor mij persoonlijk een zeer breed begrip,en droom zelf van een toekomstige 3D printer die moleculen en atomen kan printen.

    Leuk dat je dit project begint,kan voor veel mensen die de tandarts niet zo heel erg leuk vinden een gedeelte van hun angsten wegnemen.....

    Zelf ben ik nog dit jaar in contact geweest met mensen(studenten) die bezig zijn met 3D geprinte borstprotheses,flowmeters(prostaat) en het slakkenhuis van het oor.

    Ook heeft mijn vaste 3D printer shop onlangs nog geleverd aan het ziekenhuis te Enschede.
    1F60D59C-0F3D-4BDC-A815-4B8A2D842DF0.png



    Succes Onno!
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2018
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Wat je verteld als zijne modern en in de toekomst, is al een aantal jaren mogelijk. Zoek maar artikels over gezichtstransplantatie, schedelimplantaten enz. Zowel naar operatievoorbereiding (met materialen die (nog) niet in het lichaam mogen blijven, als prothesen (voor zover ik weet uit titanium en aanverwanten). Erg abrasief vaste keramieken zijn 3D printbaar, maar ik hoorde nog geen toepassingen voor bv witte tanden.
    Medisch ben ik maar van de verte op de hoogte, maar over andere additive manufacturing toestanden geef (gaf) ik redelijk veel presentaties voor mijn werk.
     
  6. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Vandaag bij de tandarts geweest en een scan laten maken van mijn gebit.
    Was een dik uur met mijn broodmolen open liggen. Een bijtafdruk duurt ongeveer 20 minuten dat is ook de reden dat de scan voor een geheel gebit nog niet veel gebruikt wordt. Wat dat betreft was ik een soort van proefkonijn.
    De .stl files van de scan heb ik inmiddels ook gekregen. I.v.m. privacy en mogelijke verspreiding op het net ga ik die hier niet plaatsen.
    De files laten een hol zwevend gebit zien met ruwe afwerking aan de onderkant. Dat heeft een behoorlijke nabewerking nodig om tot een resultaat te komen dat bruikbaar is.
    In een normale situatie stuurt de tandarts de ruwe bestanden naar een lab waar ze het nabewerken tot een bruikbaar geheel.
    Zoiets als dit:
    gebit.jpg
    Eigenlijk had ik verwacht dat de scanner direct een bruikbaar stl file zou leveren.
    Nu even uitvogelen hoe ik tot een mooi file kan komen. Tips zijn welkom.
    Ben nu wel het gebit aan het printen met ondersteuning om te kijken of de tanden mooi uit de verf komen.

    Hier een klein stukje van het file.
    Dat is na reparatie door Netfabb.

    upload_2018-10-17_19-24-5.png

    Wordt vervolgd.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik zie het al...
    Dat wordt nog even de tanden op elkaar....;)
     
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    .

    helemaal uit het oog verloren. Ja dat klopt, met relatief kleine transplantaten ging dat, maar waar ik op doel is grote prints en scans zodat zo een drukmasker veel sneller gemaakt kan worden en men niet steeds die mal moet maken en opsturen naar een bedrijf dat die dikke plastiek kan dieptrekken.
     

Deel Deze Pagina